Az online kereskedelem további fejlődésének egyik fontos feltétele a megfelelő logisztikai szolgáltatások elérhetősége. Az áru gyors és legfőképp olcsó kézbesítése alapvető elvárás a fogyasztók részéről. A GfK 2017-ben, 15-59 éves internetezők körében végzett Digital Connected Consumer kutatása alapján a fogyasztók 72 százaléka állítja azt, hogy még többet vásárolna online, ha ingyenes házhozszállítást vehetne igénybe. Ezzel a házhozszállítás a legfontosabb tényezővé lépett elő az online vásárlást hajtó kedvezmények és előnyök között.
A GfK Digital Connected Consumer (DCC) tanulmánya a 15-59 éves legalább hetente internetező magyar lakosságot reprezentáló 1500 fő online megkérdezésével évente készülő kutatás.
A nyolc éve folyó vizsgálat bemutatja az internethasználat jellemzőit és az egyes eszközök használatának jellegzetességeit, feltárja az online világgal szembeni attitűdöket, képet ad az online vásárlásról és a vásárlás előtti tájékozódásról, valamint az online igénybe vett szolgáltatásokról.
A különböző kiszállítási módok jövőjét kutatva érdemes megvizsgálni az innovációkra fogékony fogyasztókat. Azokat, akik elsőként értesülnek az újdonságokról, és szívesen próbálják ki őket. A náluk bevált megoldások később szélesebb körben is elterjednek"
– állítja Dörnyei Otília, a GfK logisztikai iparági szakértője.
A legtöbbek által az elmúlt évben online vásárolt árucikkek a melegétel, a könyv, a ruházat és az elektronikai termékek voltak.
Az esetek több mint felében futárszolgálat kézbesítette a fogyasztókhoz.
Ezen túl a vásárlók rendeléseikhez – fontossági sorrendben – személyes átvételi lehetőséggel élve, postai küldeményként, átvételi pontokon, illetve csomagautomaták révén jutottak hozzá.
A belföldön rendelt termékek házhoz szállításának költségei területileg egységesek. Budapesten az online vásárolt árucikkek több mint negyede személyes átvétellel az üzletben (click&collect) jut el a fogyasztókhoz. Ezzel szemben a községekben a személyes átvétel aránya csupán 3 százalékot ér el.
„A kutatási eredmények azt jelzik, hogy az újítók jelentősen nagyobb arányban vették igénybe a csomagautomatákat: az újítók kedvező tapasztalataikat másokkal megosztva kedvet csinálnak a kevésbé innovatív vásárlók körében is az automaták használatához.
A csomagautomaták egyben hatékony válaszlehetőséget biztosíthatnak a fogyasztók gyors és olcsó kiszállítással kapcsolatos igényeire,
illetve Budapesten versenybe szállhatnak az üzletekben történő személyes átvétel gyakorlatával" – véli a szakember.