Kiaknázatlan egyelőre a kereskedői adatbányászat

online vásárlás, e-kereskedelem, hitelkártya, webshop, webáruház
Nagy kérdés, tudnak- e profitálni a webáruházak a vasárnapi zárva tartásból
Vágólapra másolva!
A vásárlási gyakoriság növelése az online piactereken ma már sokkal fontosabb tényezője a piac bővülésének, mint az új vásárlók bevonása. Ehhez egyre inkább szükség van a perszonalizált marketing eszközök használatára - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának felméréséből.
Vágólapra másolva!

Évente átlagosan 11 alkalommal rendelünk a netről, 2017 nyarán 10,9 volt az átlagos rendelés. 2015-ben még csak átlagosan 9,7 online vásárlás jutott egy aktív vásárlóra, 2016-ban pedig már 10,5 volt az átlag. A mostani ütemet alapul véve 2017 végére várhatóan 11,2 alkalomra nőhet az egy vásárlóra jutó éves rendelések száma.

Míg a kisebb, kevésbé tőkeerős e-kereskedők jellemzően a szakosodás, a specializálódás útját választják, a nagyobb, piacvezető szereplők inkább a választék folyamatos bővítésében látják a növekedés útját.

Bármelyik irányt is nézzük, az évi 18-20 százalékos növekedést produkáló piacon a marketing és az adatgazdálkodás szerepe felértékelődik.

A vevők szemszögéből a kereskedők közötti választás egyedüli szempontja sokáig csak a kiszemelt termék ára volt. Azonban a vásárlási gyakoriság és tudatosság növekedésével együtt az árközpontú megközelítés kiegészült további szempontokkal is.

Évi 18-20 százalékkal bővül a piac Forrás: AFP

Az online áruházak által alkalmazott hagyományos marketingeszközök továbbra is fontos szerepet töltenek be, azonban ezek alkalmazása már nem jelent egyértelmű versenyelőnyt, sokkal inkább a felszínen maradáshoz szükséges alapvető elvárás mind a piaci környezet, mind pedig a vásárlók részéről.

Vagyis a hirdetések feladása a szükséges minimum, de önmagában már nem elég.

A perszonalizáció fontosságát az Online Kiskereskedelmi Index kutatásban résztvevő kereskedők is elismerik. Ugyanakkor a magyar piacon ma még az ügyféladatokon alapuló ajánlások ritkának számítanak, a kereskedők kevesebb, mint ötöde él vele.

A személyre szabott marketinghez elengedhetetlen a vásárlók ismerete.

A gyűjtött vásárlói- és ügyféladatokat mindössze a kereskedők 17 százaléka használja a marketing stratégiához, üzleti folyamatokhoz, döntési pontokhoz. Az alacsony számnak a hiányos adatfelvétel is az oka: a kereskedők alig tíz százaléka kérdez rá a vásárolók nevére, még kevesebben a korára.

A Facebook megkerülhetetlenné vált. Tavaly a kereskedők 78 százaléka volt jelen a legnagyobb közösségi oldalon, addig idén már 92 százalékuknak van hivatalos oldala.

A közösségi média szerepe kettős: több mint kétharmad továbbra is termékek és akciók népszerűsítésére, fizetett hirdetésére használja a felületet, de az elmúlt egy év során felértékelődött a felület ügyfélszolgálati funkciója is, 55 százalék használja erre.