Ennyit ér a Facebook a felhasználóknak

Social media cubes and laptop on desk Editorial Brand-name The Media Information Medium Social Gathering Photography No People Group of Objects Copy Space Community Marketing E-commerce Global Communications Connect Admiration Cut Out Success Solution Str
Istanbul, Turkey - January 16, 2016: Paper cubes with Popular social media services icons, including Facebook, Instagram, Youtube, Twitter and a Macbook Pro laptop computer on a wooden desk.
Vágólapra másolva!
Az olyan oldalak mint a Facebook, a Google és a Youtube kétség kívül a világ legtöbbet használt, és legnépszerűbb oldalai közé tartoznak. Régóta belopták magukat az emberek hétköznapjaiba, és ma már nehezen tudnánk elképzelni nélkülük a mindennapokat. Az egyik nagy előnye annak, amit ezek a cégek kínálnak az ingyenesség. Viszont még ezeknek az ingyenes oldalaknak is megvan a maguk ára. A felhasználók itt nem előfizetéssel, hanem egy kicsit másféleképpen fizetnek.
Vágólapra másolva!

Egy átlagos felhasználó naponta 50 percet tölt a Facebookon. A cég azt ígéri, hogy az oldal mindig ingyenes marad. Egy vállalat legfontosabb célja viszont a profit termelése, ez pedig szöges ellentéte annak, hogy valamit ingyenesen adjanak az ügyfeleknek.

A Youtube felhasználók például hetente több mint 1 milliárd órányi videót néznek meg az interneten teljesen ingyen.

Forrás: Getty Images/hocus-focus/Hocus-Focus

A Facebook és a Google, mivel nem kér pénzt a tartalmakért, ezért teljesen máshogy tekint a felhasználókra, mint egy átlagos cég, ahol termékeket vagy szolgáltatásokat vesznek és adnak el pénzért.

Ez a két óriás a felhasználóitól azt várja, hogy értéket teremtsenek.

A feltöltött képek, lájkok és hozzászólások, valamint a Google keresések megmutatják ezeknek a vállalatoknak, hogy mit is akar az ügyfél.

Az algoritmusok által megpróbálják kiismerni a látogatót majd reklámokkal célozni, vagy olyan más oldalakkal és témákkal, amik érdekelhetik őket.

Ugyan a felhasználók nem fizetnek pénzt ezeknek a cégeknek, viszont a Google-nek és a Facebooknak is valamiből ki kell fizetnie az olyan kiadásait mint az alkalmazottak, programozók, rendszerkarbantartók és cégvezetők fizetése.

A ingyenesnek tűnő oldalak úgy sajtolnak ki pénzt a felhasználókból, hogy személyre szabott reklámokkal célozzák meg őket.

2017 második negyedévében a Facebook felhasználóként 4,65 dollárt szerzett ezzel a módszerrel.

Ez teszi ki a bevételük legnagyobb százalékát. Összehasonlításként: egyéb helyekről csak 8 centet szerzett a cég felhasználónkét, javarészt játékokon belüli fizetésért.

Forrás: Origo

A Massachusetts Institute of Technology tanulmánya megpróbálta meghatározni azt az összeget, amit a Facebook érhet az emberek számára. Pénzt ajánlottak fel a felhasználóknak azért, hogy bizonyos időre lemondjanak a Facebookról. A kutatás eredményei szerint átlagosan 750 dollárt ért az emberek számára egy év facebookozás.

Egy hasonló tanulmány úgy értékelte, hogy a Google 16 600 dollárt ér évente, a térkép alkalmazások 2800 dollárt és a videómegosztó portálok 900 dollárt.

A célzott eklámoknak azonban hátulütői is vannak. Az Európai Bizottság versenyjogi hivalata az utóbbi években tüzetesebben is szemügyre vette ezeket a vállalatokat. Néhány cég mint a Facebook, Google vagy a Youtube egyeduralkodók a saját területükön.

A Google a piaci részesedés 90 százalékával rendelkezik.

Az Európai Unió júniusban 2,42 milliárd eurós rekordbüntetést szabott ki a Google-re, mert a saját áruházukat reklámozták a vetélytársak kárára. Sikerült úgy befolyásolniuk a keresési eredményeket,

hogy a hozzájuk közel álló cégek, vagy saját termékeik előkelő helyen szerepeljenek, így ellehetetlenítve a konkurenciát.

A tényleges ár hiányában a felhasználóknak egyre több információval, és egyre több célzott reklám megtekintésével kell majd fizetnie kedvenc oldalaiért.