A Peace Boat egy japán hátterű, nemzetközi non-profit szervezet, céljai közé tartozik a békés együttélés elősegítése, az emberi jogok érvényesülése és a környezetbarát, fenntartható fejlődés előmozdítása. Tevékenységéért 2008-ban Nobel-békedíjra is jelölték. Néhány éve akkora projektet álmodtak meg, hogy idáig kellett várni azokra a kézzelfogható tervekre, amelyek alapján ráfordulhatnak a megvalósításra. Most bejelentették: megépítik a világ első, megújuló energiák használatára tervezett óceánjáróját. Ha elkészül, az mérföldkő lehet a hajózás történetében.
A hajó alapvetése annak a Jaime Olivernek köszönhető, kinek cégét, a haditengerészeti és építészeti munkákra specializálódott Oliver Designt a legjobbak között tartják számon mindkét, nagy felkészültséget igénylő területen.
A hírek szerint a spanyol tervező akkor lendült formába, amikor egy tengerpartra vetődött bálnát látott egyik utazása alkalmával.
Tervei annyira megtetszettek a Peace Boat vezetőinek, hogy exkluzív megbízást adtak a vázlatok véglegesítésére és a projekt beindítására. Mostanra elkészültek a kivitelezés előtt álló óceánjárót bemutató részletes tervek: képek, háromdimenziós videók. Minden, ami ahhoz kell, hogy az időközben kiválasztott finn gyártó, az Arctech Helsinki hamarosan nekifoghasson a munkának.
Az Ecoship-re keresztelt hajó hatalmas, 60.000 regisztertonnás lesz.
Kétezren utazhatnak rajta, összesen 750 kabinban. A jármű 8 méteres merülésű, utazósebessége 17 csomó lesz óránként.
Ha minden jól megy, a 2020-as tokiói nyári olimpiára már munkába is állhat. A tervezésben a világ legjobb haditengerészeti mérnökei vettek részt: olyan technológiai megoldásokat zsúfoltak bele a klímabarát hajóba, melyek már most lázba hozták a hozzáértőket. Egyesek azt várják, hogy a hajó megépítése mérföldkövet jelent majd a hajózás történetében.
A legfontosabb újdonságnak a bejelentés alapján a környezetbarát energiák hasznosítása látszik. Ezelőtt soha nem épült még ekkora tömegű hajó, mely a szél- vagy napenergia hasznosítására támaszkodott volna. Az Ecoship ráadásul rögtön mindkettőt teszi:
10 hatalmas oszlopon, összesen 6000 négyzetméternyi napelem kerül a tetejére, melyek visszahúzhatók és megfelelő szélviszonyok esetén, vitorlaként is funkcionálnak.
Ezek együttesen 750 kilowatt energiát fognak termelni a kétszázötven méter hosszú hajón. Bár ez nem fedezi a hajó teljes energiaszükségletét, a kialakítandó rendszerben lesz lehetőség az energia tárolására is.
A megújulók hasznosításának különös jelentősége van. A tengeri hajózás jelenleg az egyik leginkább klímaromboló hatású. Bár az Ecoship sem tud még csak a megújulókra támaszkodni, gázolajjal vagy cseppfolyósított gázzal (LNG) működő kiegészítő
hibrid motorja húsz százalékkal kevesebbet fogyaszt a hagyományos motorokhoz képest, a károsanyag-kibocsátás pedig negyven százalékkal csökken.
A tervezők azt ígérik: a hajón az üzemelés során keletkező és az utasok termelte hulladék hasznosítására is újszerű megoldást nyújtanak majd.