Óriási biznisz lett a rozé

Programajánló május 11-14ig rozé bor
Vágólapra másolva!
Évek óta egyre népszerűbbek a rozé borok. Most egy friss kimutatás megállapította, hogy a globális rozépiac értéke 389 millió dollár, és egyre növekszik. Hiába azonban a gyors bővülés, a rózsaszínű bor részesedése még így is eltörpül a többi borhoz, illetve a sörhöz képest is.
Vágólapra másolva!

A hőség nem csak az ásványvíz-, a jégkrém- és a sörfogyasztást dobja meg, hanem egyre népszerűbbek a rozé borok is. Bár a még mindig ritkaságnak számító bor nem versenyezhet a sörrel, így is van olyan szempont, amelyben a rozé lenyomja a sört.

A Nielsen jelentése szerint a 2016-os rozépiac globális nagysága (beleértve a gyöngyöző borokat is)

elérte a 389 millió dollárt (100 milliárd forint).

Ez 57 százalékos növekedés volt az előző évhez képest, ami roppant nagy, különösen akkor, ha figyelembe vesszük,

hogy a teljes borpiac csak 2 százalékkal bővült.

Egyre népszerűbb a rozé Forrás: Thinkstock

Bár a 389 millió dollár nagyon soknak tűnik, messze eltörpül a többi borfajta és a sör nagysága mellett. A globális sörpiac a becslések szerint 37 milliárd dollár nagyságú, azaz ezerszer nagyobb, mint a rozé által kihasított szelet.

A vörösborpiac nagysága 5,8 milliárd dollár, míg a fehérboroké 7,1 milliárd dollár.

A fölény azonban nem minden, a növekedést tekintve a sörpiac szenved. Hiába söpört végig a világon a kézműves sörhullám, mégis egyre többen fordulnak a borok és a tömény felé, ami azt eredményezte, hogy a sörpiac csak 0,6 százalékkal nőtt 2016-ban – írja a Bloomberg.

Minek köszönheti sikerét a rozé?

Egyes elméletek szerint a rozé azért lett ilyen sikeres, mert rózsaszín. A világon a 2010-es években is végigsöpört egy pink-hullám, amikor a rózsaszínű ruhák, cipők és kiegészítők visszajöttek a divatba. Ehhez passzolt a rozé is, amely a teljesen átlátszó üveg miatt pusztán a színével képes volt eladni magát. A rozé nyáron és Valentin-nap tájékán különösen divatos.

A rozé népszerűségét nem csak a színének, az újdonság erejének és a frissességének köszönheti, hanem annak is, hogy több országban új kiszerelésekben is elkezdték árulni.

A dobozos és kisüveges rozé valós alternatívát jelent nyáron a sörrel szemben.

A rozé terjedését jól szemlélteti az amerikai FreshDirect online italrendelő oldal által közzétett adatsor is. A milliárd dolláros bevétellel rendelkező vállalat portfóliójában 2014-ben még mindössze négy rozé volt elérhető, míg mára ez a szám már 90.

A rozé a globális borforgalom 2,9 százalékát teszi ki. Forrás: Getty Images/iStockphoto/Robynmac

A világon a legtöbb rozét a franciák készítik, az európai állam felel a globális előállítás 42 százalékáért. Őket követi Spanyolország és az Egyesült Államok.

Mi a helyzet Magyarországon?

Magyarországon 2016-ban átlagosan 26 liter volt a fejenkénti borfogyasztás. Tavaly összesen 650 ezer hektoliter bort exportált Magyarország 23 milliárd forint értékben. A KSH adatai szerint 2016-ban 3008 millió hektoliter bort termeltek Magyarországon. A borok részarányáról a legfrissebb adat 2013-as, akkor a rozé 5,7 százalékot tett ki, míg 28,5 százalék volt a vörösbor és kétharmad a fehérborok aránya.

A siker azonban egyes elemzők szerint nem tart örökké, ugyanis a rozé időszakos ital, amely még arányaiban így is elmarad a többi fajtától mennyiségben.

Ezért az elemzők még néhány évnyi emelkedésre számítanak, de utána stagnálást, majd csökkenést várnak.