Dagad az autós botrány, a Bosch is érintett lehet

dízel, vw, adalék, motor
Nem csak a motorral, az adalékanyaggal is trükközhettek az autógyártók
Vágólapra másolva!
Sok munkát ad mostanában a német gazdasági versenyhivatalnak a Volkswagen-konszern. Nem elég, hogy több millió VW-autónál megállapították a csalást a károsanyag-kibocsátásuk kapcsán, az is kiderült, hogy tíz évre is visszanyúlik a BMW részéről szemérmesen „versenytársak közötti információcserének” hívott kartellgyanús egyeztetések története. A VW, Audi, Porsche, BMW és a Daimler neve mellé pedig most a Bosch is felsorakozott: ott az adalékanyaggal trükközhettek az autómárkák kérésére.
Vágólapra másolva!

Tovább folytatódik az emissziós-botrány, melyek a Volkswagen autói körül robbantak ki. Most egy újabb nagy cég került képbe, a Boscht egy adalék miatt vehetik elő. Az AdBlue nevű adalékanyagot a dízelmotorral hajtott autók kipufogógázának tisztításához használják. Szigorú technikai előírások vonatkoznak arra, hogyan kell azzal a távozó káros anyagokat utókezelni, hogy azok a környezetet kímélő anyagokra bomolva hagyják el az autót. Ha ettől eltérnek, a rendszer nem hozza a környezetvédelmi szempontból elvárt szintet.

Az adagolási stratégia kidolgozásában részt vett a Bosch is, legalábbis a VW – „önfeljelentésének” újabb fejezeteként – olyan dokumentumokat juttatott el a hivatalnak, melyben az elektronikai óriás neve is szerepel.

Ez is kényes ügy

A két nagy amerikai környezetvédelmi hatóság, a CARB és az EPA még 2015-ben jelentette, hogy a VW gyáraiból kigördülő dízelautók

a közúti közlekedésben az engedélyezettnél nagyobb mértékű káros anyagot bocsátanak ki.

Most az adalékanyag fecskendezése körül is súlyos gondok látszódnak. Ha a kipufogógáz tisztításához szükséges adalék mennyiségét „takarékos” módon végzi a rendszer, előfordulhat, hogy az előírtnál kisebb mértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

Nemcsak a motorral, az adalékanyaggal is trükközhettek az autógyártók Forrás: Pixabay

Így a motor csak vizsgálati körülmények között tartja az elvárt határértékeket, és a kelletténél kevesebb nitrogén-oxidot semlegesít.

A német sajtó szerint, az öt autógyártó azzal is megpróbálkozott, hogy összehangolják a dél-koreai piacra szánt károsanyag-kibocsátási stratégiájukat. Attól tartottak ugyanis, hogy az ázsiai ország önálló típusengedélyezési eljárásnak veti alá ottani forgalmazásra szánt járműveiket.

Nem tudnak róla

A Bosch egyelőre azt jelezte, nincsenek ismereteik azokról az ügyekről, melyekben a vállalat neve fölmerül. Egyelőre csak a VW és a Daimler lépte meg azt, hogy önkéntesen szolgáltat adatokat legalább tíz éve tartó egyeztetéseikről, míg

a BMW szerint a versenytársak közötti megbeszélések egyáltalán nem jogellenesek minden esetben.

Most a hivatali vizsgálat következik, hogy világossá váljon: igaz-e a Der Spiegel állítása, miszerint információik alapján az

Ötök köre 60 munkacsoportban, 200 munkatárs bevonásával,

a kilencvenes évek eleje óta folytatott titkos egyeztetéseket beszállítókról és gyártási költségekről, versenytársaik ellenében.