Már fél Európa szabadulna a hagyományos autóktól

roncsautó Budapest, 2005. július 29.
Roncsautó a Müller-Guttenbrunn Hulladékanyag Kereskedő és Feldolgozó Kft. autóbontó telephelyén, ahol személyesen tekintette meg a környezetvédelmi zöldkommandó tevékenységét Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi
Budapest, 2005. július 29. Roncsautó a Müller-Guttenbrunn Hulladékanyag Kereskedő és Feldolgozó Kft. autóbontó telephelyén, ahol személyesen tekintette meg a környezetvédelmi zöldkommandó tevékenységét Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter Budapesten. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Nagy-Britanniában bejelentették, hogy 2040-től nem lehet hagyományos autókat vásárolni az országban, sőt büntetni fogják azokat, akik bizonyos helyekre benzines vagy dízeles járművel hajtanak be. Nem Nagy-Britannia az első a sorban, úgy tűnik 15-20 év múlva szinte teljesen eltűnhetnek a hagyományos autók Nyugat-Európában.
Vágólapra másolva!

Nagy-Britanniában 2040-től csak elektromos vagy hibrid hajtású autókat lehet majd vásárolni. Ezt szerdán jelentette be a brit szakminiszter, Michael Gove a BBC rádiójában. A kormány összesen 3 milliárd fontot különít el a több évtizedes környezetvédelmi programra,

melynek legfőbb célja a légszennyezés visszaszorítása.

A 3 milliárd fontból 225 millió csak az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentését szolgálja.

Ezt úgy kívánja elérni a brit kormány, hogy támogatást ad azoknak az autósoknak, akik lecserélik a dízelhajtású autójukat.

Ez a program akár már 2020-tól elindulhat.

Nagy-Britanniában korábban adócsökkentéssel ösztönözték a dízeles autók vásárlását, ami miatt azok száma háromszorosára, 10 millió darabra ugrott a szigetországban.

Forgalmi dugó Londonban Forrás: AFP/robertharding/Tim Graham

A pontos részletek és menetrend még nem ismertek, de egy elképzelés szerint az ország több pontján is létrehoznának kiemelt fontosságú, tiszta levegőjű zónákat, ahová csak jelentős büntetés ellenében lehetne behajtani hagyományos üzemeltetésű autóval – írja a BBC.

Az angol portálon több szakértő is megszólalt az új tervekkel kapcsolatban, ahol a többség örül a hosszú távú tervnek, de hiányolják a közeljövőt érintő intézkedéseket,

sőt a mostani bejelentést egyenesen terelésnek tartják.

Roger Harrabin, a BBC szakértője szerint ez a döntés csak azért született meg, hogy ne a közelmúlt légszennyezés elleni harc kudarcáról beszéljenek.

Évente 40 ezer halál hozható összefüggésbe a légszennyezéssel Nagy-Britanniában,

ráadásul a tervezet nem érinti a tömegközlekedés, az építkezések, a farmgazdálkodás és gáztüzelés által okozott légszennyezés problémáját sem.

Szmog Londonban 2011-ben Forrás: AFP/Leon Neal

Egyes bírálatok megemlítik, hogy 2020 második felére vélhetően már elterjednek annyira az elektromos autók, hogy nem nagy vállalás ilyet bejelenteni 2040-re vonatkozóan.

Mintegy 40 millió ember él jelenleg olyan helyen, ahol a légszennyezés a megengedett szintnél magasabb,

– mondta Sue Haymam szóvivő.

Nyugat-Európa mozgolódik

Ahogy korábban beszámoltunk róla, Franciaország teljesen szénmentes országgá kíván válni 2050-re, 2022-ig leszerelik a széntüzelésű erőműveket, 2040-re betiltják a benzines és dízeles autókat az országban, sőt az atomerőművek számát is jelentősen csökkentik.

A francia klímaterv tartalmaz egy olyan elemet is, amely büntetné a 20 évnél öregebb benzines, és 2001-nél régebbi gázolajos autók tulajdonosait.

Franciaország a programra 4 millió eurót szán,

amiből a britekhez hasonlóan, támogatnák azokat, akik hagyományos járműveiket elektromos hajtásúra cserélnék.

Forgalom és szmog Párizsban Forrás: ONLY FRANCE/JEAN ISENMANN/ ONLYFRANCE.FR/Jean Isenmann

Németország 2030-ra vállalta, hogy csak olyan járművek közlekedhetnek az országban, amelyeknek nincs károsanyag-kibocsátása. A döntést Elon Musk, a Tesla vezére is üdvözölte, igaz a német közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt teljesen nonszensznek és földtől elrugaszkodottnak tartja az időpontot.

Egyre kevesebb a németeknél a dízel

Németországban egyre kevesebben vesznek dízelhajtású autókat egy tanulmány szerint. Ennek oka, hogy a városok többségében tiltják vagy épp tervezik betiltani a kevésbé korszerű dízelek behajtását a forgalmasabb helyekre. Egyes elképzelések szerint bizonyos típusok engedélyét be is vonnák. Nem csak Németországban aggódhatnak a dízelesek, négy nagyváros, Párizs, Mexikóváros, Madrid és Athén 2025-től betiltja a dízelmotoros autók és teherjárművek közlekedését.

Norvégia még ennél is szűkebb határidőt húzott, az országban csak 2025-ig lehet benzin- vagy dízelmotorral felszerelt autót vásárolni. A norvégok kezdeményezéséhez később csatlakozott Hollandia is.

Forrás: Louis Palmer

A fent említett országok lakosságának száma megközelíti a 250 milliót, ami az Európai Unió lakosságának fele, és várhatóan

az elektromobilitási és környezetvédelmi tervekhez egyre több nemzet fog csatlakozni.

Készülnek az autógyártók is

Természetesen az autógyártók szempontjából sem mindegy, hogy milyen autók futhatnak az utakon 2040-ben. A kormányzati bejelentésekre reagálva több előremutató bejelentés is napvilágot látott már az autóipar szereplői részéről.

A Volvo minden új modellje 2019-től teljes egészében vagy részben elektromos lesz. Benzines és dízeles autókat csak a régi modellekből fognak gyártani, de ezeket folyamatosan tervezik kivezetni a piacról.

Volvo XC90 hibrid Fotó: Hirling Bálint - Origo

A Peuguet és a Citroen anyavállalata, a PSA Group bejelentette, hogy

2023-ra a gyártásuk 80 százalékát az elektromos autók teszik ki,

a maradék 20 százalékot a nemzetközi piac miatt hagyják életben.

A Renault Zoe az egyik legsikeresebb elektromos autó Forrás: AFP/Citizenside/Rémy Genoud

A BMW is bejelentette, hogy megkezdi az e-Minik gyártását, 2019-től évente 360 ezer elektromos autót állítanak elő az Oxford melletti üzemben.

A bitport.hu cikkéből kiderül az is, hogy bár a német autógyártók eleinte idegenkedtek az e-autóktól, de az emissziós botrány és a piaci nyomás rákényszeríti őket arra, hogy ne maradjanak le a versenyben.

A BMW, a Daimler és a Volkswagen együttesen 22 milliárd eurót fordít kutatás-fejlesztésre.

A Teslának egyedül ennél nagyságrenddel kisebb források állnak a rendelkezésére. Várhatóan a globálisan értékesített Volkswagen modellek 25 százaléka lesz elektromos autó 2025-re.