Az LNG-üzemű teherautók hamarosan több helyen is tankolhatnak

lng, mo, töltőállomás
Az M0-ásnál épülő töltőállomás látványterve
Vágólapra másolva!
Az M0-ás körgyűrű mentén épül meg hazánk első cseppfolyósított gáz (LNG) töltőállomása. Szeptember végétől már kiszolgálják az arra járó LNG-járműveket. A beruházás közel teljes költségét uniós forrásból fedezik.
Vágólapra másolva!

A cseppfolyós gáz lehet a közeljövő slágere az energiapiacon. Írtunk arról, hogy az Egyesült Államokban bőséges a termelés, melyből nem csak hogy jut Európának, de alapjaiban változtathatja meg az ellátás struktúráját. Most Magyarországon épül meg az első töltőállomás. Az LNG-állomások létesítésével újabb európai klubba lépünk be: egyre több országban telepítenek ilyeneket.

Jobb a gázolajnál

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) cégei és nagyvállalatai a gázüzemű meghajtás hazai elterjesztésének érdekeltjei, a társaságok között járműgyártó és gázszolgáltató is megtalálható. Közleményükből kiderül: az LNG lényegében minden jelentős szempontból jobb hordozó mint a gázolaj. A cseppfolyósításnak köszönhetően a gáz könnyebben szállítható,

kisebb mértékű a szén-dioxid-kibocsátás a felhasználás során mint a kőolaj-alapú hordozóknál, valamint hajtóanyaga elősegíti a környezet rákkeltő anyagoktól mentesítését.

Az M0-ásnál épülő töltőállomás látványterve Forrás: Pan-LNG

Az MGKKE bejelentése szerint, néhány éven belül hazánkban négyre, régiós szinten több tucatra is nőhet az LNG-üzemű teherautókat kiszolgáló töltőállomások száma. A közúti fuvarozás hagyományos gépjárművekkel az egyik leginkább környezetterhelő megoldás, a gázüzemű szállítójárművek elterjedésével ez a terhelés jelentősen csökkenthető. Egy tankolással ideális esetben akár 1500 kilométer is megtehető.

Mindenhonnan támogatva

Az első töltőállomás létesítése 1,2 millió euróba kerül, ennek a költségnek 85 százalékát az Unió állja. Az egyesület a kormánnyal közösen pályázott az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz nevű alapnál, a támogatásként kapott 30 millió euróból ezek a töltőállomások épülnek meg. A szervezet azt is közölte:

az Unió a 2014-2020-as időszakban komoly összegeket áldoz a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, a gázalapú közlekedés fejlesztése mellett az elektromos töltőpontok kiépítésére is jut.

A további hazai állomások építésekor azt is figyelembe veszik, hogy a töltőállomások helyszínei a transzeurópai közlekedési hálózatba illeszkedjenek.