A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara csak azoknál az áruházláncoknál áll a dinnye fogyasztásösztönző kampány mellé, amelyek most, a szezon elején
nem csökkentették kilogrammonként 100 forint alá
a dinnye fogyasztói árát.
Sajnálatos módon a Tesco botrányos dinnyeakciózásához más áruházláncok is csatlakoznak, további súlyos károkat okozva ezzel az amúgy is nehéz helyzetben lévő termelőknek
- írja közleményében a kamara.
A NAK szerint a héten több áruház is irreálisan alacsony áron kínálja a dinnyét;
a Penny 89 forintért, az ALDI 95 forintért, a Lidl pedig 99 forintért
hirdeti reklámújságaiban a dinnye kilónkénti fogyasztói árát.
Teszik ezt azok ellenére, hogy az árleverő akciók lenyomják a termelői árakat, kihatással vannak az exportpiacokra, ezáltal ellehetetlenítik a termelőket, és veszélyeztetik a hazai dinnyeágazat jövőjét.
Miért rossz a 100 forintos dinnye?
Általánosságban a bruttó fogyasztói ár 25-30 százaléka a dinnye nettó felvásárlási ára. Könnyen belátható, hogy a 100 Ft/kg alatti fogyasztói árnál a termelők súlyos veszteséggel tudják csak értékesíteni a dinnyét, hiszen az önköltség 40 Ft/kg körül alakul.A NAK részvételével múlt héten indult el a dinnye fogyasztásösztönző kampány, hét áruházlánc (ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR, Tesco) részvételével. A NAK a kialakult helyzet miatt azt a döntést hozta, hogy
bojkottálja a kóstoltatási kampányt azokban az áruházláncokban,
amelyek a szezon elején 100 Ft/kg-os ár alatt kínálják a dinnyét.
Ez azt jelenti, hogy csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a SPAR-ban áll a promóciós program mellé a kamara.