Piaci zűrt okoznak az elektromos autók

Tesla motors, elektromos autó, Elon Musk, egy Tesla Motors S-modell
Vágólapra másolva!
A Tesla és más, elektromos autókat gyártó vállalatok igyekeznek bebiztosítani a megfelelő kobaltkészletet, mivel a ritka fém rendkívüli fontossággal bír a szektorban. Mindeközben a hedge fundok egy csoportja jelentős készleteket halmozott fel a nyersanyagból.
Vágólapra másolva!

Egyes befektetési társaságok arra számítanak, hogy a kobalt ára emelkedni fog a következő időszakban, ezért igen nagy mennyiségben halmoztak föl a nyersanyagból – írja a Financial Times. Az olyan vállalatok, mint a svájci Pala Investments vagy a kínai Shanghai Chaos, a becslések szerint 6 ezer tonnányi kobaltot vásároltak és halmoztak fel, nagyjából 280 millió dollár értékben. Ez a szint pedig a tavalyi teljes globális kitermelés 17 százalékának felel meg.

A bevásárlás hátterében az áll, hogy az elektromos autók terjedésével jelentősen megnőtt a kobalt iránti kereslet, mivel

a fémet a szektorban a lítiumion-akkumulátorok teljesítményfokozására használják.

A hedge fundok éppen ezért úgy számolnak, hogy a közeljövőben csak fokozódni fog a kereslet, amivel tovább drágulhat a ritka fém.

Szárnyaló kereslet

Ráadásul a globális kereslet ebben az évben várhatóan 900 tonnával fogja meghaladni a kínálatot. A CRU nyersanyagpiaci tanácsadó cég becslése szerint

a kobalt iránti kereslet a következő öt évben 20 százalékkal bővülhet éves szinten,

köszönhetően a hibrid és elektromos autók iparágának, melynek termelése tavaly 41 százalékkal bővült.

Az elektromos autók gyártói ki vannak éhezve a kobaltra Forrás: AFP/Justin Sullivan

Mindennek következtében a szinte kizárólag a Kongói Demokratikus Köztársaságban bányászott kobalt árfolyama több mint 50 százalékkal ugrott meg november óta, és nemrégiben elérte a fontonkénti 21 dolláros szintet is. A nyersanyag ára egyébként 2007-ben érte el a fontonkénti 50 dolláros csúcsot, majd 2015-re 10 dollárig csökkent.

Miközben az elektromos autókat gyártó cégek kezdenek aggódni a szükséges kobaltmennyiség miatt, addig az olyan cégek, mint a Glencore igen jól járnak a mostani folyamattal. A Glencore ugyanis a teljes kobaltpiac mintegy harmadát uralja, vagyis

minden 1 dolláros erősödés a fém árfolyamában nagyjából 55 millió dollárnyi nyereséget jelent

a vállalatnak.

Nehéz befektetés

Befektetési szempontból azonban bonyolultabb a helyzet, és ezt érzik a hedge fundok is. Kínán kívül ugyanis igen kevés társaság van, amely tisztán kobaltban utazna, vagyis a hedge fundok úgy tudnak fogadni az erősödésre, hogy fizikai kobaltot vásárolnak. A londoni tőzsdén egyébként lehet szerződéseket kötni a fémre, de nem különösebben magas a kereskedési volumen.

A legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy mivel egy kis piacról van szó,

nehézségekbe ütközhet a fém eladása, ha valaki realizálni akarja a profitot.

Az sem mellékes, hogy az új kínálat megjelenése elég gyorsan le tudja nyomni az árfolyamot.

A helyzetet az is nehezíti, hogy miközben az elektromos autók gyártói felelnek az éves kobaltkereslet nagyjából feléért, az előrejelzések szerint Kína felhasználása az akkumulátorok miatt közel megduplázódhat 2025-re. Mindez pedig megerősíti azt az elgondolást, hogy egy elég súlyos kínálati vákuum alakult ki a kobaltpiacon, ami nem lesz figyelmen kívül hagyható, amennyiben az elektromos autók piaca a jelenlegihez hasonló ütemben fejlődik a továbbiakban is.