Jelentős béremelést kaphatnak a vasutasok

máv, vonat, pótdíj a gyorsvonatokon, Induló vonatok a budapesti Keleti pályaudvaron 2012. május 2-án
Vágólapra másolva!
Három év alatt összesen 30 százalék béremelést kapnak a vasutasok, amennyiben a kormány jóváhagyja a megállapodást, amit a Vasutasok Szakszervezete és a MÁV Zrt. kötött tegnap délután.
Vágólapra másolva!

Meleg János, a VSZ elnöke azt mondta, nagyrészt teljesült a vasutas szakszervezetek követelése. A MÁV Zrt. vezetésével három évre szóló béremelési szándéknyilatkozatot írtak alá:

  • 2017-ben átlagosan 13 százalékkal,
  • 2018-ban 12 százalékkal,
  • 2019-ben pedig legalább 5 százalékkal nőnek a bérek.

Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett premizált munkakörben dolgozók kivételével a MÁV-csoport minden alkalmazottja - 38 ezer dolgozó - 10 százalék, alanyi jogon járó béremelést kap idén.

Három év alatt 30 százalékkal nő majd a vasuti dolgozók bére Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

A közlemény szerint a minimálbér- és a garantált bérminimum emelések okozta bérfeszültségek enyhítésére az alanyi jogon járó 10 százalékon felül további 4 százalékot kapnak a 10-től 12-ig kiemelt munkaköri besorolásban foglalkoztatottak, több mint 24 ezer munkavállaló, feltéve, hogy a tulajdonos változtatás nélkül jóváhagyja a kialkudott feltételeket.

Fontos eredmény, hogy valamennyi váltókezelő, vonat fel- és átvevő munkakörben dolgozó vasutas megkapja a garantált bérminimumot - hangsúlyozta az elnök. Az érdekvédők egyértelmű sikernek tartják azt is, hogy a munkáltató aláírta:

Ezt a vasutasnapra, július elsejére időzítik.

A szakszervezet elérte azt is, hogy a cég hajlandó 0,5 százalékkal kiegészíteni az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjakat, ami azt jelenti, hogy ebben a formában idén minden érintett munkavállaló az alapbérének a 3, jövőre pedig a 3,5 százalékát kapja meg pluszként - közölték.

Sokan mennek hamarosan nyugdíjba

Meleg János azt mondta, a szakszervezetek az aláírtaknál alacsonyabb mértéket és rosszabb feltételeket nem fogadnak el. Az elnök szerint ugyanis megfelelő béremelés - és a munkakörülmények javítása - nélkül lehetetlen megszüntetni az egyre súlyosabb szakemberhiányt, képtelenség hosszabb időre itt tartani az új belépőket, s ez a vasutas szakma presztízsének további meredek zuhanásához vezet.

Már csak a kormánynak kell ráblólintania a megállapodásra Fotó: Hajdú D. András [origo]

A MÁV-nál jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik,

tavaly jelentősen megnőtt a túlórák száma. További gondot okozhat, hogy 2019-ig 4 ezer vasutas fog nyugdíjba menni. A vasúttársaság hiába próbál újabb és újabb tanfolyamokat indítani, kevés újonc jelentkezik, ráadásul már az alkalmassági vizsgákon sokan lemorzsolódnak, ezért a szakszervezetek az igen terjedelmes szakmai vizsgaanyag egyszerűsítését is kezdeményezték - emlékeztetett a szakszervezeti elnök.

Elküldik az NFM-be

A megállapodásról szóló dokumentumot a MÁV a napokban, legkésőbb a február 5-i határidőig eljuttatja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.

A bérfejlesztés célja – a közszolgáltatás zavartalan ellátása érdekében – a fluktuáció és a szakemberhiány kialakulásának megelőzése, a munkaerő-piaci helyzetre is tekintettel a szakképzett munkaerő megtartása és jövőbeni biztosítása, valamint a munkakörök közötti bérfeszültségek kezelése - közölte a MÁV Zrt.