Elbukta a csatát az ügyeskedő kínai vállalkozó

calissons
FRANCE, BOUCHES-DU-RHONE (13) AIX-EN-PROVENCE. THE CALISSON IS A LOCAL SPECIALITY MADE WITH ORANGE AND ALMOND.
Vágólapra másolva!
Komoly hátrány érte volna a kínai piacra készülő európai gyártókat, ha az illetékes kínai hatóság nem a javukra dönt a most lezárult eljárásban. Ám a kínai szerzői jogokkal foglalkozó iroda elutasította annak a kínai vállalkozónak a kezdeményezését, aki 2026-ig levédette volna a kedvelt francia édesség nevét Kínában.
Vágólapra másolva!

Kandírozott gyümölcsök és őrölt mandula a legjellemzőbb összetevői a calisson névre hallgató, Franciaországban nagyon népszerű cukorkának, de készülhet aszalt dinnyéből és narancsból is. A cukormázas bevonatú terméket Aix-en-Provence régióban gyártják, de az előállító cégeket egy Ye Chunlin nevű kínai vállalkozó 2015-ben beelőzte a név kínai levédetésével. Most azonban az európai gyártók javára ítéltek Kínában.

Hónapok óta tartott a harc

Komoly aggodalmat eredményezett annak a kínai vállalkozónak a lépése az európai gyártók körében, aki a Calisson d'Aix nevet próbálta levédetni Kínában.

A kedvelt franciaországi édesség gyártói uniós segítséggel támadták meg azt a döntést,

amely alapján 2026-ig a kínai vállalkozó használhatta volna a nevet védjegyként a hazájában.

Nyertek a calissons gyártók a kínai vállalkozóval szemben Forrás: AFP/Only France/Antoine Lorgnier

A franciák 12 édességgyártó cége együttesen élt panasszal a kínaiaknál. Hosszadalmas huzavona ért most véget azzal, hogy

Kínában elismerték, a név alkalmas volt arra, hogy a fogyasztókat megtévessze a termékek származási helyével kapcsolatban.

A kínai vállalkozó azzal védekezett, hogy jóhiszeműen járt el üzlete megalapozásakor, hiszen a francia gyártók még nincsenek jelen önálló előállítással Kínában. A francia álláspont ugyanakkor az volt, hogy a kínai fél sajátos opportunizmust valósítana meg azzal, és az ottani piacra való belépésüket nehezítené meg, ha meghagyja a névhasználati lehetőséget.

Nem az első eset

Nem ez az első eset, hogy kínai gyártók ismert brandek neveit használva próbálnak üzleti vállalkozásba fogni. Emlékezetes például az eset, amikor 2007-ben egy vállalat az „Iphone" nevet jegyeztette be termékeire. Az Apple azonnal megtámadta a döntést, de vereséget szenvedett a bíróságon, mivel a kínai vállalkozó ruházati termékeket gyártott ez alatt a név alatt.

Évi 800 tonna készül Dél-Franciaországban a kedvelt édességből Forrás: Shutterstock

Ugyanakkor Peking gyakran eleget tesz a kérésnek, és védelemben részesíti az európai termékeket, ideértve a gasztronómiai márkaneveket is.

Egyes francia sajtfajták, az olasz "Pármai sonka" és bourdeauxi borok már megkapták a védelmet jelentő regisztráció.

A mostani ügy a cukorkagyártók szempontjából szerencsésen végződött. A dél-franciaországi gyártók évente 800 tonnát készítenek a most a figyelem középpontjába került édességből.