Kevesebb új céggel nő a szálláshely-szolgáltatók bevétele

Aquaworld élményfürdő
Budapest, 2010. június 20. Az Aquaworld Budapest Vízibirodalom élményfürdő és a Ramada Resort Aquaworld szálloda épületei a főváros IV. kerületében Káposztásmegyeren. A felvétel 2010. június 20-án készült. MTI Fotó: H. Szabó Sándor
Vágólapra másolva!
Csökkenő cégszámok mellett növekvő árbevételt produkált a szálláshely-szolgáltató piac az elmúlt három évben. A kereskedelmi szálláshely szolgáltató cégek száma lassuló ütemben növekedett, a vendéglátó-ipari egységek száma csökkent az elmúlt néhány év során.
Vágólapra másolva!

A folyamat mögött több ok állhat. Egyrészt nem elhanyagolható a szálláshely-szolgáltatás piacán végbemenő kisebb torzulás, amit az Airbnb típusú szolgáltatások népszerűsödése okozott. Ez a fajta lakáskiadás a közösségi szálláshely-szolgáltatás TEÁOR alá sorolható, ugyanakkor az Airbnb-zők és az általuk generált pénzáramlások igen nehezen ellenőrizhetők és követhetők a hazai szabályozási környezetben.

Az Airbnb alapvetően arra jött létre, hogy a lakástulajdonosok a saját lakásukban kiadhassannak egy-egy szobát rövid távra, elsősorban külföldieknek, akik így megtapasztalhatják a helyi életérzést és szokásokat is. Azonban az adóelkerülések végett sokan üzletszerűen kezdtek több ingatlan kiadásába nem teljesen legális keretek között.

Szintén javította a bevételi mutatókat, hogy a hazánkban eltöltött vendégéjszakák száma minden szállástípus esetében növekedett az elmúlt három év folyamán, párhuzamban az összes szálláshely típus vendégforgalmának dinamikus növekedésével.

Még 2014-ben 9 millió 600 ezer vendég körülbelül 24 millió vendégéjszakát töltött el kereskedelmi szálláshelyeken addig 2016-ban már több mint 11 millió turista közel 28 millió vendégéjszakát vett igénybe hazánkban.

Illusztráció Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A forgalom közel 80 százaléka a szállodákhoz köthető. A belföldi lakosság körében hosszú ideje a legkedveltebb vidék a Balaton környéke, ahová statisztikai adatok alapján a többnapos belföldi utazások negyedét szervezik az egyes években. Ellenben a külföldiek körében Budapest bizonyult a leglátogatottabbnak; ahová a turisták több mint 35 százaléka érkezett az elmúlt években.

A növekvő vendégéjszakák értelemszerűen több fogyasztást generálnak a vendéglátóipari egységekben is, így fokozottan felhajtják az iparág bevételeit.

Ezen a piacon is koncentrálódott és megerősödott a piaci résztvevők pozíciója az elmúlt évek során, ami a csökkenő cégszámok ellenére növekvő eladási forgalommal járt.

Makrokörnyezetben szemlélve a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás bruttó hozzáadott értékkel mért teljesítménye – változatlan áron – már hat éve folyamatosan meghaladja a nemzetgazdasági átlagos GDP-növekedés ütemét. Ellenben továbbra is a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazat alkalmazottainak átlagkeresete az egyik legalacsonyabb, így kérdéses, hogy meddig lesz fenntartható ez a tendencia.