Sokkal többet költünk karácsonyi ajándékokra, mint tavaly

Hóemberes öltönyt mindenkinek! Új karácsonyi trend hódít karácsonyi öltöny
Vágólapra másolva!
Az előző évhez hasonlóan a lakosság 78 százaléka vesz ajándékot karácsonykor, de az erre szánt összeg a tavalyi 31,5 ezer forintról 41,3 ezer forintra emelkedhet a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.
Vágólapra másolva!

A tervezett vásárlásokat 64 százalékban a havi fizetés, 41 százalékban pedig a megtakarítások fedezik. 19 százalék a más célra félretett megtakarításaiból is költ, 4 százalék pedig hitelkártyával fog ajándékvásárláskor fizetni: 2016-ban utóbbiak aránya 12 százalék, valamint 1 százalék volt.

A felmérés szerint a legnépszerűbb ajándékok rangsora nem változott tavalyhoz képest.

Összesen 49 százalék ruházati cikkeket és kiegészítőket venne, szépségápolási termékeket 46 százalék, játékokat és könyveket pedig 37-37 tervez vásárolni. A többi ajándékkategória kissé módosult tavalyhoz képest: márkás ételt és italt 42 százalék helyett csak 33 százalék keres, a háztartási gépek aránya viszont 6 százalékról 9 százalékra, a bútorok és berendezések aránya 3 százalékról 6 százalékra emelkedett.

A vásárlók 62 százalékát továbbra is a bevásárlóközpontok fogadják karácsony előtt - részesedésük tavaly 55 százalék volt -, a hiper- és szupermarketeket 48 százalék, a szaküzleteket 47 százalék keresi föl az ünnepek előtt, magyar webshopokról 42 százalék vásárol. Utóbbiak aránya tavaly 34 százalék volt, míg a külföldi internetes áruházaké 13 százalékról nőtt idén 23 százalékra.

Sokan ruházati cikket vesznek. Forrás: Facebook/Opposuits

Egy év alatt 30 százalékról 40 százalékra emelkedett a Black Friday-akciók lehetséges vevőköre, a bővülés elsősorban a férfiak és a 30 év alattiak körében jelentős.

Az év végi túlzott vásárlást ezzel együtt az emberek négyötöde el akarja kerülni. 65 százalék ajándék helyett inkább közös élményt adna, 79 százalék pedig az ajándék személyes jellegét tartja fontosnak.

Emelkedett az adakozók köre is, 44 százalék ad egyébként is, felük az év végén azonban többet. A tárgyi vagy természetbeni jótékonykodást 61 százalék választaná, az önkéntes munkát viszont csak 8 százalék, pénzt pedig 54 százalék adna. A jótékonykodók 30 százaléka az áruházi élelmiszergyűjtést, 29 százaléka a nehéz sorsú gyerekeket és árvákat, 29 százalékuk pedig a rászorulókat segítené.