Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

A leendő szakmunkás télen tanuljon, nyáron dolgozzon

építkezés építőipar épület
Thai labourers work at a commercial-cum-residence contruction project in downtown Bangkok, 27 May 2004. Thailand cut its 2004 growth forecast to 7.1 percent from 7.9 percent. Despite the revisions, Thailand's first quarter growth was expected to reach 7.5 percent due to strong private and public domestic consumption, and soaring private investment. AFP PHOTO/ Saeed KHAN / AFP PHOTO / SAEED KHAN
Vágólapra másolva!
A 90 ezer hazai építőipari vállalkozásnak 97 százaléka kis méretű, ők foglalkoztatják a 277 ezer fős hazai építőipar 90 százalékát. A szakképzésben részt vevő cégek száma a közelmúltban 1032-ről 1592-re emelkedett, de ez még mindig nagyon kevés. A képzésben részt vevő fiatalok 50 százaléka nem jut el a szakmunkás bizonyítványig, óriási a fluktuáció. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) szerint jelentősen át kéne alakítani a szakképzést.
Vágólapra másolva!

Eleve gondot okoz, hogy a szakma vonzerejének hiánya miatt többnyire azok a gyerekek kerülnek ide, akiket máshová nem vesznek fel - mondta a szövetség elnökségi ülésén Tóth Istvánné alelnök. A szervezet által készített oktatási koncepció szerint - amelyet vitaanyagnak szánnak a szakma számára - az ÉVOSZ iskola helyett a cégek kezébe adnák a képzést.

A jelenlegi szakképző struktúra nem igazodik a piaci igényekhez, ennek következtében több hiányszakmában alig vannak diákok: nincs elég ács, tetőfedő, bádogos - írja a hvg.hu.

A megoldást az úgynevezett üzemek feletti gyakorlati képzés jelenthetné.

Illusztráció Forrás: AFP/Saeed Khan

A kis cégek nem tudják megadni a gyakorlati képzést, a nagy cégek pedig nem győzik ellátni ezt a feladatot. Emiatt a gyakorlati alapok elsajátításához központi gyakorlati képzőhely lenne a megoldás.

A jelenlegi struktúrában az iskoláknak nem számít, fejlődik-e a gyerek vagy sem, ráadásul a gyakorlati és elméleti képzési napok egymást váltogatják, ami széttördeli a tanulási, fejlődési folyamatot.

Az üzemek feletti képzőhelyek mintaként szolgáló németországi rendszerében ezzel szemben a diákok az iskolai képzéssel párhuzamosan több héten át a központi képzőhelyen dolgoznak, majd szintén heteken át vannak a vállalkozásoknál.

Tóth Istvánné szerint nálunk is erre a rendszerre kellene átállni, a jelenlegi duális képzést tovább bővítve. Az ideális az lenne, ha a gyereknek nyáron dolgoznának, télen tanulnának. Az új struktúra országosan hat-hét regionális központot jelentene modern eszközökkel felszerelve és megfelelő szaktudású oktatókkal ellátva.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről