Ázsiában hódít az acélbetétes bakancs

Dr. Martens
LONDON, ENGLAND - APRIL 01: A general view inside the Dr. Martens Central London Store on its 50th Birthday on April 1, 2010 in London, England. Dr. Martens have sold more than 100million pairs since their launch on April 1, 1960. (Photo by Gareth Cattermole/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A világ egyik legismertebb bakancsmárkája a Dr. Martens. Bár a név bizonyos körökben ikonikus, a vállalat komoly bajba került a XXI. század elején, a csőd veszélye is a levegőben lógott. Azonban néhány okos üzleti húzás miatt úgy tűnik, hogy a márka ismét jó úton jár.
Vágólapra másolva!

A Dr. Martens napjaink egy legikonikusabb bakancsmárkája. A cég lábbelijei már az 1960-as években népszerűek voltak a gyári munkások, postások és rendőrök körében, de ekkoriban fedezték fel maguknak a szkinhedek is.

A cég a csúcsra az 1990-es években ért fel, köszönhetően annak, hogy

a punkok és rockzenészek miatt a szubkultúra egyik jelképévé vált.

Hagyományos szabású, a márkára jellemző sárga varrású bakancs Forrás: AFP/Ben Stansall

A siker akkora volt, hogy a Dr. Martens 1994-ben nyitott egy hatemeletes áruházat Londonban, ahol nemcsak cipőket, hanem öveket, órákat és egyéb kiegészítőket is árultak.

Ekkoriban a vállalat 2700 embert foglalkoztatott, évi 170 millió fontos árbevétele volt, és

évi 10 millió pár cipőt gyártott.

Azonban a siker nem tart örökké, az eladások nem tudták tartani a lépést a kulturális hagyaték nagyságával.

Dr. Martens bakancsok Forrás: Getty Images/Gareth Cattermole

A 2000-es években a cég nevet változtatott és AirWair néven forgalmazták a lábbeliket. A vállalat árbevétele

1999-es 412 millió dolláros szintről hét év alatt 127 millió dollárra esett.

A legkritikusabb év 2003 volt, ekkor az AirWair majdnem becsődölt. Ekkor évi 500 ezer lábbelit adtak el, fele annyit, mint a fénykorban.

Több éven keresztül AirWair néven árulták a bakancsokat Forrás: AFP/Ben Stansall

2004 elején az angol vállalat kirúgott 1000 munkást, és a teljes gyártás átszervezte Kínába és Thaiföldre.

Később a gyártás egy részét visszavitték Angliába, a „Made in England” program keretein belül, de ez a részleg csak az előállított termékek 2 százalékáért felel.

Angol munkás a Dr. Martens Wellingborough-i üzemében 2010-ben Forrás: AFP/Ben Stansall

Azonban 2013-ban bekövetkezett a fordulat, ekkor a Permira befektetési alap látott fantáziát a cégben,

és megvásárolták azt 484,9 millió dollárért.

Egészen különleges színekben is lehet kapni a márka termékeit Forrás: AFP/ hemis.fr/Maisant Ludovic

A márka 30 új boltot nyitott, és megduplázta a bevételeit az azóta eltelt négy év alatt. A siker annak köszönhető, hogy bővítették a termékpalettát, megjelentek a csizmák, a kevésbé robosztus bakancsok és a kifejezetten könnyedebb stílusú lábbelik, sportcipők is.

Dark flowers. The Telkes boot in our Darcy print combines feminine florals and tough DM’s construction. Link in bio.

Dr. Martens (@drmartensofficial) által megosztott bejegyzés,

Emellett olyan – nem épp rocksztároknak számító – húzónevek is segítettek a márka feltámasztásában, mint Gwen Stefani vagy Miley Cyrus.

A Dr. Martens október 23-án közzétette a 2017. március végével záródó üzleti év jelentését,

és 384 millió dolláros bevételről számolt be.

A kiskereskedelmi bevétel 38 százalékkal nőtt, míg az online értékesítések 50 százalékkal emelkedtek – írja a Quartz.

Ázsiában új modellekkel hódít a Dr. Martens Forrás: Getty Images/WireImage/Han Myung-Gu

A globális növekedés jelentős részét, 23 százalékát Ázsia adja, azon belül is Japán a legfőbb hajtóerő.

Japánban az elmúlt években öt új bolt is nyílt, és 88 százalékkal megugrottak a rendelések.

Viszonyításképp érdemes megemlíteni, hogy az Egyesült Államokban 16 százalékos volt a növekedés.

Az ázsiai növekedés a k-pop alternatív változata, a k-punk térnyerésének is köszönhető.