Több mint 7 milliárd dollárt, vagyis 13 százalékot veszített piaci értékéből a Tesla az elmúlt két nap során a múlt hónapban elért 383 dolláros árfolyamcsúcshoz képest. Ahogy az elektromos autókat gyártó sztárvállalat részvénye csütörtökön 5,58 százalékos zuhanással, kevéssel a 309 dolláros árfolyamon zárt, folyamatos billegést mutatott a hivatalos medvepiac körül – ami 20 százalékos esést jelent.
Noha az elemzések többsége az elmúlt napok negatív híreivel indokolták a gyengülést, a MarketWatch elemzése szerint
ezek nem szükségszerűen jelentenének 13 százalékos értékvesztést.
Olyan hírekről van szó ugyanis, mint hogy szerdán a Volvo bejelentette, 2019-től az új modelljei már vagy teljesen elektromosak, vagy hibridek lesznek – növelve a versenyt a Tesla piacán. Majd csütörtökön a Tesla S modellje csupán „megfelelő", és nem „jó" minősítést kapott egy biztonsági értékelésen. Ezeket valóban lehet kellemetlen hírekként értelmezni, de a MarketWatch elemzője szerint eléggé eltúlzottnak tűnik a piaci reakció.
Éppen ezért valószínűbb magyarázatra akadhatunk, ha azt nézzük, hogy
a Tesla papírja a megelőző két hónap során drámai emelkedést mutatott, miközben a részvényeivel való kereskedés napi volumene közel megduplázódott.
A kialakult spekulatív rajongást erősíti, hogy kereskedők tömegei rohantak hitelt felvenni, hogy Tesla részvényeket vehessenek .
Mindennek következtében a vállalat a múlt hónapi csúcsán összehozott egy 62 milliárd dolláros részvénypiaci értékeltséget, ami finoman szólva sem rossz egy olyan gyártótól, amely az első negyedévben 25 ezer autót értékesített – összevetésképpen a General Electric 547 ezret.
Ráadásul még a mostani szakadás után is több mint 50 milliárdos a Tesla értékeltsége.
Az sem mellékes, hogy a befektetők tipikusan a következő 12 hónap profitvárakozásai alapján értékelnek egy céget a piacon. A Tesla azonban nem igazán törődik azzal, hogy látványos profitnövekedést hozzon össze az autóeladásokból. Ennek pedig az lett az eredménye, hogy a társaság részvénye immáron 60-szoros értékeltséggel forog a 2019-es naptári évre várt nyereséghez képest.
Minderre persze azt lehetne mondani, hogy ez csak a Tesla, és Elon Musk, körül kialakult speciális felhajtás eredménye, de a MarketWatch elemzője szerint ennél talán többről van szó.
Az elmúlt nyolc év részvénypiaci raliját ugyanis elsősorban az úgynevezett növekedési részvények hajtották.
Ezek olyan papírok, melyek jelentős növekedési potenciállal bírnak, és általában magas árakon forognak – ezzel szemben az úgynevezett értékrészvények mögött erős fundamentumok vannak, melyekhez képest a részvényekkel nyomott árakon kereskednek.
Tekintve, hogy a növekedési részvények között igen sok a technológiai vállalat, nem meglepő, hogy
az ilyen társaságokat tömörítő Nasdaq index megduplázta az értékét az elmúlt öt év során.
A „jövő papírjaiként" emlegetett növekedési részvények tehát szárnyaltak, míg az értékrészvényekről egyre inkább lemondtak a kereskedők. Jelenleg úgy állunk, hogy az MSCI növekedési részvényeket követő indexe 10 éve nem látott erővel teljesít felül az értékrészvényekhez képest.
Következésképpen az elemzés három olyan szempontra világít rá, melyet érdemes észben tartani a mostani helyzetben. Egyrészt a részvények értéke elsősorban azon alapul, hogy a befektetők miként ítélik meg egy vállalat erejét és profitját a következő időszakban, ami akár 10 éves vagy hosszabb időtáv is lehet. Azt pedig
nem tudjuk, miként fog állni az elektromos autók piaca 2027-ben, vagy akár 2037-ben.
Ráadásul a Volvóval kapcsolatos friss hírek is azt mutatják, hogy a Tesla sikere a versenytársaknak is lendületet adhat a piacon.
Másrészt a történelmi tapasztalatok arra utalnak, hogy ha a növekedési részvények hosszú ideig lenyomják az értékrészvényeket, akkor ezt olyan kitartó időszakok követik, melyek során a felállás megfordul – ennek lehetőségére már érkeztek jelzések az elmúlt hetekben.
Végül pedig érdemes szem előtt tartani, hogy hosszabb távon az értékrészvények rendre jobb befektetést jelentenek, mint a növekedési részvények. Ennek egyszerűen az az oka, hogy az utóbbiak sokkal kockázatosabb üzletet jelentenek.
Vagyis minden egyes Apple-re jut legalább 10 sikertelen sztori.
Nem véletlen tehát, hogy van olyan kutatás, amely kimutatta, az unalmasnak tekintett értékrészvények hosszú távon összesen évi több mint 7 százalékponttal nyomják le a divatos növekedési részvényeket. Ez pedig a Tesla esetében azt is jelentheti, hogy míg a spekulánsok kitartanak a vállalat mellett, a befektetők egy része inkább áttérhet az értékrészvények piacára.