Csúnya előjel lehet a Tesla beszakadása

Tesla Debuts Its New Crossover SUV Model, Tesla X  2015 Elon Musk Crossover SUV Model
FREMONT, CA - SEPTEMBER 29: Tesla CEO Elon Musk speaks during an event to launch the new Tesla Model X Crossover SUV on September 29, 2015 in Fremont, California. After several production delays, Elon Musk officially launched the much anticipated Tesla Model X Crossover SUV. The Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Tesla részvényeinek elmúlt napokban produkált látványos zuhanása egy szélesebb körű átrendeződés előjele is lehet az amerikai részvénypiacon. Véget érhet ugyanis a divatos, lendületes növekedéseket mutató részvények évek óta tartó bikapiaca.
Vágólapra másolva!

Több mint 7 milliárd dollárt, vagyis 13 százalékot veszített piaci értékéből a Tesla az elmúlt két nap során a múlt hónapban elért 383 dolláros árfolyamcsúcshoz képest. Ahogy az elektromos autókat gyártó sztárvállalat részvénye csütörtökön 5,58 százalékos zuhanással, kevéssel a 309 dolláros árfolyamon zárt, folyamatos billegést mutatott a hivatalos medvepiac körül – ami 20 százalékos esést jelent.

Noha az elemzések többsége az elmúlt napok negatív híreivel indokolták a gyengülést, a MarketWatch elemzése szerint

ezek nem szükségszerűen jelentenének 13 százalékos értékvesztést.

Olyan hírekről van szó ugyanis, mint hogy szerdán a Volvo bejelentette, 2019-től az új modelljei már vagy teljesen elektromosak, vagy hibridek lesznek – növelve a versenyt a Tesla piacán. Majd csütörtökön a Tesla S modellje csupán „megfelelő", és nem „jó" minősítést kapott egy biztonsági értékelésen. Ezeket valóban lehet kellemetlen hírekként értelmezni, de a MarketWatch elemzője szerint eléggé eltúlzottnak tűnik a piaci reakció.

Súlyos mozgások

Éppen ezért valószínűbb magyarázatra akadhatunk, ha azt nézzük, hogy

a Tesla papírja a megelőző két hónap során drámai emelkedést mutatott, miközben a részvényeivel való kereskedés napi volumene közel megduplázódott.

A kialakult spekulatív rajongást erősíti, hogy kereskedők tömegei rohantak hitelt felvenni, hogy Tesla részvényeket vehessenek .

A Tesla árfolyamának alakulása Forrás: Investing.com

Mindennek következtében a vállalat a múlt hónapi csúcsán összehozott egy 62 milliárd dolláros részvénypiaci értékeltséget, ami finoman szólva sem rossz egy olyan gyártótól, amely az első negyedévben 25 ezer autót értékesített – összevetésképpen a General Electric 547 ezret.

Ráadásul még a mostani szakadás után is több mint 50 milliárdos a Tesla értékeltsége.

Az sem mellékes, hogy a befektetők tipikusan a következő 12 hónap profitvárakozásai alapján értékelnek egy céget a piacon. A Tesla azonban nem igazán törődik azzal, hogy látványos profitnövekedést hozzon össze az autóeladásokból. Ennek pedig az lett az eredménye, hogy a társaság részvénye immáron 60-szoros értékeltséggel forog a 2019-es naptári évre várt nyereséghez képest.

Divat és szárnyalás

Minderre persze azt lehetne mondani, hogy ez csak a Tesla, és Elon Musk, körül kialakult speciális felhajtás eredménye, de a MarketWatch elemzője szerint ennél talán többről van szó.

Az elmúlt nyolc év részvénypiaci raliját ugyanis elsősorban az úgynevezett növekedési részvények hajtották.

Ezek olyan papírok, melyek jelentős növekedési potenciállal bírnak, és általában magas árakon forognak – ezzel szemben az úgynevezett értékrészvények mögött erős fundamentumok vannak, melyekhez képest a részvényekkel nyomott árakon kereskednek.

Mélyebb változásokra is utalhat a Tesla zuhanása Forrás: Getty Images/2012 /Bill Pugliano

Tekintve, hogy a növekedési részvények között igen sok a technológiai vállalat, nem meglepő, hogy

az ilyen társaságokat tömörítő Nasdaq index megduplázta az értékét az elmúlt öt év során.

A „jövő papírjaiként" emlegetett növekedési részvények tehát szárnyaltak, míg az értékrészvényekről egyre inkább lemondtak a kereskedők. Jelenleg úgy állunk, hogy az MSCI növekedési részvényeket követő indexe 10 éve nem látott erővel teljesít felül az értékrészvényekhez képest.

Változások a mélyben

Következésképpen az elemzés három olyan szempontra világít rá, melyet érdemes észben tartani a mostani helyzetben. Egyrészt a részvények értéke elsősorban azon alapul, hogy a befektetők miként ítélik meg egy vállalat erejét és profitját a következő időszakban, ami akár 10 éves vagy hosszabb időtáv is lehet. Azt pedig

nem tudjuk, miként fog állni az elektromos autók piaca 2027-ben, vagy akár 2037-ben.

Ráadásul a Volvóval kapcsolatos friss hírek is azt mutatják, hogy a Tesla sikere a versenytársaknak is lendületet adhat a piacon.

Másrészt a történelmi tapasztalatok arra utalnak, hogy ha a növekedési részvények hosszú ideig lenyomják az értékrészvényeket, akkor ezt olyan kitartó időszakok követik, melyek során a felállás megfordul – ennek lehetőségére már érkeztek jelzések az elmúlt hetekben.

Új időszak köszönthet be az amerikai részvénypiacokon Forrás: 123rf.com

Végül pedig érdemes szem előtt tartani, hogy hosszabb távon az értékrészvények rendre jobb befektetést jelentenek, mint a növekedési részvények. Ennek egyszerűen az az oka, hogy az utóbbiak sokkal kockázatosabb üzletet jelentenek.

Vagyis minden egyes Apple-re jut legalább 10 sikertelen sztori.

Nem véletlen tehát, hogy van olyan kutatás, amely kimutatta, az unalmasnak tekintett értékrészvények hosszú távon összesen évi több mint 7 százalékponttal nyomják le a divatos növekedési részvényeket. Ez pedig a Tesla esetében azt is jelentheti, hogy míg a spekulánsok kitartanak a vállalat mellett, a befektetők egy része inkább áttérhet az értékrészvények piacára.