A British Airways légitársaság informatikai rendszere május utolsó hétvégéjén teljesen összeomlott. Szombaton a járatokat törölték, komoly fennakadások voltak vasárnap is. Hétfőn fokozatosan indítják újra a járatokat, de napokba telhet, mire a rendszer teljes egészében hibátlanul működni fog.
A Bloomberg arról számolt be, hogy
50 járatot már ma is töröltek a Heathrow repülőtéren,
ezzel már 583-re növekedett a törölt járatok száma. Az 50 járat egyébként a járatok 6 százalékának felel meg.
A két leginkább érintetett reptér, a Heathrow és a Gatwick közül utóbbin vasárnap már közel normális volt a működés, míg a Heathrow-n a járatok több mint harmadát törölték.
A légitársaság elsősorban
a hosszú távon közlekedő járatokat igyekezett elindítani.
A British Airways a hiba miatt megtéríti annak a több ezer károsult utasnak az ellátási és szállási költségeit, akik nem jutottak el a kívánt úti céljukra.
Ez az összeg több tízmillió fontra rúghat.
A járat törlése miatt az utasok az alábbi összegeket igényelhetik naponta:
Azonban egy olyan drága városban, amilyen London, ezek a költségek jóval magasabbak lehetnek, ezért a fogyasztóvédelmi szakértők és a British Airways szerint is
érdemes minden számlát megőrizni, legyen az egy egyszerű menetjegy vagy szállodaszámla.
Ez azonban a BA költségeinek csak az egyik része. Az Európai Unió szabályai szerint, ha egy európai székhelyű légitársaság járata késik vagy törlik, akkor az utasoknak kártérítés jár - írja a BBC.
Ennek a kártérítésnek az összege változó, és egyben magyarázat arra is, hogy a British Airways miért a hosszú távú járatokat indította először útra.
A kártérítés mértéke:
Az utasok novemberig jelezhetik kártérítési igényüket.
A British Airways a tőzsdén is vesztett értékéből. A londoni tőzsde ma szünetel a brit hosszú hétvége miatt, de a madridi tőzsdén a részvények 2,9 százalékot vesztve 6,81 eurón álltak.
Hogy pontosan mekkora veszteség érte a brit légitársaságot, azt egyelőre természetesen nem lehet tudni, de a korábbi leállások tanulságaiból az derül ki, hogy több száz millió dolláros veszteség várható.
Nagyon jó viszonyítási alap lehet a British Airways rendszerének meghibásodásához a Delta Air Lines tavalyi esete. 2016 augusztusában az amerikai légitársaság kényszerült arra, hogy
törölje 2300 járatát egy elektronikai meghibásodás miatt.
Akkor a társaság adatkezelő központjában tűz ütött ki, amelynek köszönhetően nem csak az elsődleges, de a tartalék IT-rendszerek is leálltak. A háromnapos káosz
100 millió dolláros bevételkiesést jelentett a cégnek.
2017 januárjában egy kisebb hiba miatt több száz járatot törölt ugyanez a légitársaság.
A légitársaságoknál csak a pénzügyi szektor van még jobban kitéve az informatikai rendszer sebezhetőségének.
A HBSC 2015 augusztusában bocsánatot kért, amikor
275 ezer tranzakciót nem hajtott végre a bank szoftvere.
A bank ügyfeleinek augusztus 28-án, egy pénteki napon kellett volna megkapniuk a fizetésüket, de ez csak a hétvége után történt meg. Hasonló problémával szembesült a Royal Bank of Scotland (RBS) is 2015 júniusában, náluk
600 ezer ügyfél nem jutott időben a pénzéhez a bank elavult informatikai rendszere miatt.
Egy évvel korábban az RBS óriási büntetést kapott, 56 millió fontot kellett fizessenek az Egyesült Királyság felügyeleti szervének, mert az informatikai hiányosságok 2012-ben 6 millió ügyfelet érintettek.
Ez a valaha volt legnagyobb kiosztott büntetés egy IT-hiba miatt.
Ausztráliában a St. George's bank omlott össze 2015-ben, amikor egy szoftverfrissítésnek köszönhetően az ügyfelek egy teljes napon keresztül nem tudták a pénzintézmény online, mobil és telefonos rendszerét használni – írja a Financial Times.
2015. július 8-án
a New York-i tőzsde közel négy órán keresztül nem működött,
mert a rendszer egy frissítést követően lefagyott. A konfigurációs problémát később elhárították, de a vizsgálat még nem zárult le a balesettel kapcsolatban. A lehetséges kártérítések és bírságok miatt a tőzsde tulajdonosa elhatárolt 10 millió dollárt.