A londoni légi káosz miatt óriásit bukott a British Airways

British Airways számítógépes hálózatának összeomlása  repülőtér Heathrow repülőtér London
Travellers stranded wait at Heathrow Airport Terminal 5 after British Airways flights where cancelled at Heathrow Airport in west London on May 27, 2017. British Airways said May 27 that it had cancelled all its flights out of major London airports Heathrow and Gatwick after an IT systems failure, warning people not to travel to the congested hubs. / AFP PHOTO / Daniel LEAL-OLIVAS
Vágólapra másolva!
Óriási fennakadásokat okozott a világ légiközlekedésében, hogy a British Airways informatikai rendszere meghibásodott. Az összeomlás következtében több tízezer utas rekedt a reptereken. Nem ez az első alkalom, hogy egy légitársaság informatikai hiba miatt állította le járatait, hasonló eset történt tavaly az Egyesült Államokban. Akkor 100 millió dolláros volt a kár.
Vágólapra másolva!

A British Airways légitársaság informatikai rendszere május utolsó hétvégéjén teljesen összeomlott. Szombaton a járatokat törölték, komoly fennakadások voltak vasárnap is. Hétfőn fokozatosan indítják újra a járatokat, de napokba telhet, mire a rendszer teljes egészében hibátlanul működni fog.

A Bloomberg arról számolt be, hogy

50 járatot már ma is töröltek a Heathrow repülőtéren,

ezzel már 583-re növekedett a törölt járatok száma. Az 50 járat egyébként a járatok 6 százalékának felel meg.

A két leginkább érintetett reptér, a Heathrow és a Gatwick közül utóbbin vasárnap már közel normális volt a működés, míg a Heathrow-n a járatok több mint harmadát törölték.

Utas a Heathrow reptéren a szombati járattörlést követően Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A légitársaság elsősorban

a hosszú távon közlekedő járatokat igyekezett elindítani.

Óriási kártérítések jönnek

A British Airways a hiba miatt megtéríti annak a több ezer károsult utasnak az ellátási és szállási költségeit, akik nem jutottak el a kívánt úti céljukra.

Ez az összeg több tízmillió fontra rúghat.

A járat törlése miatt az utasok az alábbi összegeket igényelhetik naponta:

  • 200 font szállodai költség,
  • 50 font transzferdíj a reptér és a szálloda között,
  • 25 font étkezésre és frissítőkre.

Azonban egy olyan drága városban, amilyen London, ezek a költségek jóval magasabbak lehetnek, ezért a fogyasztóvédelmi szakértők és a British Airways szerint is

érdemes minden számlát megőrizni, legyen az egy egyszerű menetjegy vagy szállodaszámla.

Törölt British Airways-járatok Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Ez azonban a BA költségeinek csak az egyik része. Az Európai Unió szabályai szerint, ha egy európai székhelyű légitársaság járata késik vagy törlik, akkor az utasoknak kártérítés jár - írja a BBC.

Ennek a kártérítésnek az összege változó, és egyben magyarázat arra is, hogy a British Airways miért a hosszú távú járatokat indította először útra.

A kártérítés mértéke:

  • rövid távú (1500 kilométernél rövidebb) utak esetében 250 euró, ha a késés legalább háromórás,
  • középtávú (1500-4000 kilométer közötti) utak esetében 400 euró, ha a késés legalább háromórás,
  • hosszú távú (4000 kilométernél hosszabb) utak esetében 300 euró, ha a késés 3-4 óra között van, viszont 600 euró négy euró késés felett.

Az utasok novemberig jelezhetik kártérítési igényüket.

A British Airways a tőzsdén is vesztett értékéből. A londoni tőzsde ma szünetel a brit hosszú hétvége miatt, de a madridi tőzsdén a részvények 2,9 százalékot vesztve 6,81 eurón álltak.

Hogy pontosan mekkora veszteség érte a brit légitársaságot, azt egyelőre természetesen nem lehet tudni, de a korábbi leállások tanulságaiból az derül ki, hogy több száz millió dolláros veszteség várható.

Az utóbbi évek öt legkomolyabb IT-összeomlása

Nagyon jó viszonyítási alap lehet a British Airways rendszerének meghibásodásához a Delta Air Lines tavalyi esete. 2016 augusztusában az amerikai légitársaság kényszerült arra, hogy

törölje 2300 járatát egy elektronikai meghibásodás miatt.

Akkor a társaság adatkezelő központjában tűz ütött ki, amelynek köszönhetően nem csak az elsődleges, de a tartalék IT-rendszerek is leálltak. A háromnapos káosz

100 millió dolláros bevételkiesést jelentett a cégnek.

2017 januárjában egy kisebb hiba miatt több száz járatot törölt ugyanez a légitársaság.

Delta Airlines Boeing 757 Forrás: Flickr/Aero Icarus

A légitársaságoknál csak a pénzügyi szektor van még jobban kitéve az informatikai rendszer sebezhetőségének.

A HBSC 2015 augusztusában bocsánatot kért, amikor

275 ezer tranzakciót nem hajtott végre a bank szoftvere.

A bank ügyfeleinek augusztus 28-án, egy pénteki napon kellett volna megkapniuk a fizetésüket, de ez csak a hétvége után történt meg. Hasonló problémával szembesült a Royal Bank of Scotland (RBS) is 2015 júniusában, náluk

600 ezer ügyfél nem jutott időben a pénzéhez a bank elavult informatikai rendszere miatt.

RBS, illusztráció Forrás: AFP/NurPhoto/Jonathan Nicholson

Egy évvel korábban az RBS óriási büntetést kapott, 56 millió fontot kellett fizessenek az Egyesült Királyság felügyeleti szervének, mert az informatikai hiányosságok 2012-ben 6 millió ügyfelet érintettek.

Ez a valaha volt legnagyobb kiosztott büntetés egy IT-hiba miatt.

Ausztráliában a St. George's bank omlott össze 2015-ben, amikor egy szoftverfrissítésnek köszönhetően az ügyfelek egy teljes napon keresztül nem tudták a pénzintézmény online, mobil és telefonos rendszerét használni – írja a Financial Times.

2015. július 8-án

a New York-i tőzsde közel négy órán keresztül nem működött,

mert a rendszer egy frissítést követően lefagyott. A konfigurációs problémát később elhárították, de a vizsgálat még nem zárult le a balesettel kapcsolatban. A lehetséges kártérítések és bírságok miatt a tőzsde tulajdonosa elhatárolt 10 millió dollárt.