Az USA-ba tartanak a legnagyobb cipőgyártók

Nike sportszer gyártó
ORLANDO, FL - DECEMBER 12: The "Swoosh" logo is seen on a Nike factory store on December 12, 2009 in Orlando, Florida. Tiger Woods announced that he will take an indefinite break from professional golf to concentrate on repairing family relations after admitting to infidelity in his marriage. The company issued a statement that "Woods and his family have Nike's full support." Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Az amerikai feldolgozóipar újra a világgazdaság egyik fontos kérdésévé vált. Ahogy pedig egyre jelentősebb szempont, hogy hol gyártják az amerikaiak ruháit, a legnagyobb cipőgyártók, mint az Adidas vagy a Nike, a gyártósoraikkal is igyekeznek jelen lenni az Egyesült Államokban.
Vágólapra másolva!

A ruházati cikkek területén az amerikai feldolgozóipar szempontjából kiemelkednek az edzőcipők. Jelenleg ugyanis az import lehengerlő számokat mutat. Az Egyesült Államokban eladott edzőcipőknek ugyanis mintegy 99 százalékát az USA-n kívül gyártják. Főként olyan országokban, melyekben a munkaerőre fordított költségek sokkal alacsonyabbak, mint az Egyesült Államokban – írja a Business Insider.

Mindazonáltal a ruhaipar egésze változáson megy keresztül. Éppen ezért az olyan nemzetközi márkák, mint a Nike vagy az Adidas

arra törekszenek, hogy minél gyorsabban elérjék a megcélzott piacaikat.

Legalábbis gyorsabban, mint amennyire ezt az ázsiai gyártás jelenleg lehetővé teszi.

Emberek és gépek

Erre az egyik megoldás, hogy a gyártósorokat az USA-ba telepítik, míg más területeken költségeket csökkentenek. Tekintve, hogy a legnagyobb kiadási tételt a munkaerő jelenti, annak visszafogása kifizetődő megoldás lehet.

Ezen a ponton lép be a képbe az automatizálás.

Lényegében ugyanis az a helyzet, hogy a cipőgyártók már el is indultak az Egyesült Államokba, csak éppen a feldolgozóipari munkahelyeket nem igazán viszik magukkal.

Egy 3D nyomtatóval készült sportcipő prototípusa Forrás: Adidas

Példaként említhető az Adidas, amely éppen Atlantában épít egy gyárat, amely a tervek szerint 2017-ben már 50 ezer cipőt termelhet, de a cég úgy számol, hogy ez a szám végül elérheti az évi 500 ezret is.

Egyes elemzők azonban kétkedve figyelik az eseményeket. Az NPD szakértője, Matt Powell például úgy nyilatkozott, hogy ez csupán „csepp a tengerben". Kiemelte, egyelőre nem tartja reálisnak, hogy az Egyesült Államokban kereskedelmi méretekben gyártsanak cipőket.

Gyárak és munkahelyek

Az Adidas egyébként az új gyárakban mindössze 160 ember fog foglalkoztatni a termelésben. Azonban ha az új feldolgozóipari munkahelyek nem is keletkeznek jelentős számban, ettől még

a gyár nettó munkahelyteremtése lehet pozitív az államban.

A forgalmazás, az értékesítés, a marketing vagy a szállítás területein ugyanis egyaránt szükség van alkalmazottakra, hogy azok segítsék a termelést – hangsúlyozta Michael Raphael a 3D-szolgáltatásokkal foglalkozó Direct Dimensions alapítója. Kiemelte, egy teljes ellátási láncra van szükség ahhoz, hogy a termelés működjön.

Noha a jelenlegi amerikai elnök politikája akár számos amerikai nagyvállalatnak elegendő lehet ahhoz, hogy hazavigye a termelését, az elemzés szerint a közeljövőben azért még nem érdemes tömeges jelenségre számítani.