Angela Merkelt meghallgatták a dízelbotrányt vizsgáló bizottságban

A Volkswagen részvények idei teljesítménye és a botrány hatása
Vágólapra másolva!
Meghallgatták Angela Merkel német kancellárt szerdán Berlinben a Volkswagen német autóipari csoportnál 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrányt vizsgáló parlamenti (Bundestag-) bizottságban.
Vágólapra másolva!

A parlamenti vizsgálóbizottság előtt tanúként meghallgatott kormányfő elmondta, hogy

az első hírek megjelenésének napján, 2015. szeptember 19-én. A következő napokban meghallgatta Alexander Dobrindt közlekedési miniszter beszámolóját, és telefonon beszélt a VW akkori vezetőjével, Martin Winterkornnal, akitől a sajtótudósításokhoz és minisztere jelentéséhez képest nem tudott meg újdonságot.

A kancellár hangsúlyozta, hogy a dízelbotrány a VW botránya, és nem a kormány vagy a kulcsfontosságú iparágként számon tartott, mintegy 800 ezer embert foglalkoztató német autóipar botránya.

Támogatta az ügy feltárását

A VW sajnálatos módon nem tárta fel az igazságot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) előtt. A botrányban érintett VW-gyártmányok nem feleltek meg az EPA előírásainak, és ezt a VW-nál tagadták, amikor a hatóság kérdőre vonta őket - mondta.

Amikor az EPA eljárást indított a cég ellen, Alexander Dobrindt utasítására a közlekedési minisztériumban vizsgálóbizottságot alakítottak - ismertette Angela Merkel, hozzátéve, hogy ugyan személyesen nem vett részt a testület munkájában, de

támogatta minisztere törekvését

az ügy maradéktalan feltárására.

Nem talált mulasztásra utaló jelet

A Bundestag vizsgálóbizottsága az ellenzéki pártok kezdeményezésére alakult 2016 júliusában annak megállapítására, hogy a kormány és az állami intézmények miként jártak el a botránnyal kapcsolatban.

Az ellenzék szerint a berlini vezetés túlságosan közel áll az autóipari lobbihoz,

és nem lépett fel elvárható módon azért, hogy megfelelően szigorú szabályozással elkerülje a botrányt, illetve feltárja az ügyet.

Angela Merkel kifejtette, hogy nem talál kivetnivalót, mulasztásra utaló jelet kormánya és az illetékes hatóságok tevékenységében, de

Az viszont biztos, hogy Németországban nem az EPA által kifogásolt nitrogén-dioxid-kibocsátás, hanem inkább a szén-dioxid-kibocsátás ügye volt a középpontban - jegyezte meg a német kancellár hírportálok beszámolói szerint.

Csaltak a teszteken

Az EPA 2015 szeptemberében azzal vádolta meg a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így

a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja,

vagyis csal a vizsgán.

Volkswagen V6 dízel TDI Forrás: Volkswagen

A VW - a legnagyobb európai autógyártó vállalat - elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.