Egy dinoszaurusz egy szelfi erejéig átkarolja a keresztjét maga után hurcoló Jézust, miközben mellettük egy szivárványos póni nevetgél, átellenben pedig Leonardo, a Tini Nindzsa teknőc a matróz barátjával sört iszogat. Nem, ez nem egy beteg délolasz művészfilm kezdő jelenete, és még csak nem is egy emlék a tavalyi Sziget Fesztiválról. Ez egy olyan pillanat, amelyhez hasonló százával történik meg Izraelben a purim, vagyis az egyik legfontosabb zsidó ünnep idején.
Ez a felfokozott hangulat adta az alapját az Axis-nak, vagyis az egyik legjelentősebb izraeli innovációs fesztiválnak, ahol startupok és befektetők keresik egymás kegyeit a jövőbeli sikeres üzletek és milliók reményében. Tulajdonképpen a tel-avivi Peres Centerben zajló Axis is egy karnevál a maga nemében – itt azonban nem jelmezbe öltözött hétköznapi exhibicionisták, hanem óriási összegek fölött őrködő befektetők tolonganak tömegével. Mondhatni kész aranybánya ez a rendezvény. Itt volt kiemelt vendég Magyarország és ide hozta el kilenc magyar startup képviselőjét a Kereskedőház.
Itt keres partnereket Eva Platz, az NRW.Invest munkatársa is. A cége azzal foglalkozik, hogy a düsseldorfi központú Észak-Rajna-Vesztfáliába igyekszik minél több startupot, de leginkább a következő fázisba lépett ún. scaleupot csábítani. Most nyitják meg az izraeli irodájukat, ezért vannak jelen ők is az Axis konferencián.
Izrael azért jó terep, mert a helyi piac nem túl nagy és ezért az itteni vállalkozások viszonylag hamar szembesülnek azzal, hogy a további terjeszkedéshez ki kell lépniük a nemzetközi színtérre”
– magyarázza Eva hozzátéve azt is, hogy éppen azért érdekesek a magyar startupok is. Így nem véletlen az, hogy pont a következő hetekben tíz magyar startup utazik majd a német régióba azért, hogy megismerjék az ottani lehetőségeket. Eva szerint égető szükség van a startupok innovatív megoldásaira, a német vállalatok ugyanis – bár erősek a maguk piacain, de – alapvetően nem az innovációról ismertek.
Az Axison szinte minden négyzetméterre jut egy-egy gigavállalat képviselője. Ahogy mászkálunk a tárgyaló felek tengerében, egyszer csak szembejön velünk a KLM légitársaság egyik befektetője. Hogy például ők mit keresnek itt? „Olyan dolgok történnek Izraelben, mint amilyenek sehol máshol a világban, hiszen itt a fejlett honvédelem és hadsereg miatt különösen gyors a fejlődés más szektorokban is. Ez pedig már önmagában vonzza az innovatív vállalatokat” – mondja a szakember. Ők elsősorban különböző területeken alkalmazható automatizációs megoldásokat keresnek.
Nem csak ők vannak itt: látni az IBM, a PayPal és például a francia Orange telekommunikációs cég egy-egy szakemberét is.
Utóbbi a francia technológiai központból érkezett. Azt mondja, hogy azért vannak itt, mert „Nem mindenben mi vagyunk a legjobbak, szükségünk van a startupokra. Szeretnénk bevezetni olyan új szolgáltatásokat, amelyekkel már egyértelműen az Y-generációt szólítjuk meg. Szükségünk van a friss, innovatív startupok ötleteire, elképzeléseire, amelyeket aztán beemelhetünk a portfóliónkba azért, hogy így bővíthessük az ügyfélkörünket.” Az Orange munkatársa 20 céggel tárgyalt két nap alatt, amelyek közül három-négy pontosan beleesik a fókuszba – szinte teljesen biztos, hogy legalább egy partneri megállapodással tér majd haza Párizsba.
A gyönyörű, égetően türkizkék tenger partján lévő konferenciaközpontban keresik a továbblépés lehetőségeit a Kereskedőház által a konferenciára hívott magyar startupok is. Hogy a kellő publicitást megkapja a kilenc magyar cég az is biztos: mivel Magyarország a rendezvény kiemelt vendége, ezért ennek megfelelően néhányan kiemelt bemutatkozási lehetőséghez is jutottak a rendezvény közönsége előtt a – mondjuk úgy – nagyszínpadon.
Egyikőjük volt Koncz Gábor, az Automizy alapítója és ügyvezetője. Eredetileg e-mail marketinges technológiával kezdték, aztán léptek tovább a bővebb és fejlettebb marketing automatizációs megoldások irányába. Mesterséges intelligencia és személyi asszisztens – ezek a projekt kulcsszavai. Nagyjából két és fél évvel ezelőtt léptek ki a nemzetközi piacra, ekkor alapították meg az amerikai cégüket is – a potenciális nemzetközi tőkebevonásra készülve.
„Eleve így terveztük az egészet, hosszú, tudatos építkezés van mögöttünk. Hamarosan eljön az ideje annak, hogy befektetőket vonjunk be az üzletbe. Ezt szeretnénk előkészíteni ezen a konferencián is”
– meséli Gábor. Azt mondja, hogy az egyik mentora hívta fel a figyelmét a Kereskedőház által szervezett tel-avivi programra, amikor már elérték azt a fázist, hogy hasznos lehet nekik egy ilyen tanulmányút.
„Olyan szempontból talán sajátos a helyzetünk, hogy nincs mögöttünk kockázati tőke. A kezdetektől csak az ügyfelektől származó pénzből működünk, nem is nagyon szoktunk aktívak lenni a befektető-hajkurászásban. Egyszerűen az ügyfelek igényeire koncentrálunk és próbálunk olyan termékeket fejleszteni, amit ki is fizetnek” – majd sietve hozzáteszi, hogy mostanra kicsi mérete miatt kinőtték a magyar piacot, ahol a marketing technológiával nagyot alkotni már nem igazán lehet. Így hát két éve új márkanevet találtak maguknak, sok-sok vargabetű és pilot-projekt után pedig végre megszületett az a termék, amiért hajlandók fizetni a nagyobb piacokon is. Jelenleg az első körös befektetés bevonásának küszöbén állnak.
„Most kezdtük el kiépíteni azt a kapcsolatrendszert, amely körülbelül egy év alatt beérhet – pont a befektetés bevonásáig. Addigra már több tárgyalási körön is túlleszünk, remélhetőleg csak válogatnunk kell, hogy kivel szeretnénk majd együtt dolgozni” – fejti ki Gábor az elképzeléseiket. Bár elsőre talán az amerikai cégalapítás tűnhet az egyik legkomolyabb kihívásnak, ő eloszlatja ezeket a feltételezéseket.
„Konkrétan úgy történt a cégalapítás, hogy meggugliztam ez hogyan működik, elolvastam egy csomó blogbejegyzést, és így találtam egy megbízhatónak tűnő New York-i céget.
Nem a cégalapítás volt az igazi nehézség, hanem a bankszámlanyitás – a pénzmosás elleni szigorú banki szabályozás miatt.” Mivel azonban már ez is megvan így nincs különösebb akadálya annak, hogy megcélozzák a globális, angolul kommunikáló piacokat. „A szolgáltatás jellege miatt teljesen mindegy, hogy Szlovákiában, vagy éppen Timbuktuban szeretnénk eladni. Úgy voltunk vele, hogy akkor már rögtön menjünk rá a legnagyobb piacra. Ha ugyanis ott egy utolsó, futottak még kategóriában leszünk, az is elképzelhetetlen méretű üzletet jelent a magyar piachoz képest.”
A magyar delegáció egy másik magyar startupja is fennakadt egy amerikai befektető szűrőjén. A baseballsapkás, szemüveges, kedves fickó nem árulta el, hogy kivel kezdett tárgyalásokba.
Tipikus amerikai stílusában mosolygott ránk, amikor mesélte, hogy az elmúlt években 7 milliárd dollárnyi pénzt mozgatott meg. Ez majdnem 5 százaléka a magyar GDP-nek.
Azt mondta, hogy az általa kiszemelt magyar startupnak az egész világon lenne helye, érdekes az üzleti modellje és a működése is, szükség van a technológiájukra. Évente 300 céggel szerződik le, konferenciák százait látogatta már végig. Hogy mégis miért? A válasz egyszerű: „Mert imádom. Ennyi az egész! Ezt szeretem csinálni.”
Bár nem tarthattak előadást a nagyközönség előtt, pár érdekes beszélgetést és tárgyalást a Spicy Analytics is maga mögött tudhat. Ujlaky Zoltán, projektmenedzser képviselte a papíron 2,5 éve indult, vérbeli startupot. Az egészségügy számára nyújtanak big data szolgáltatást, valamint adatbányászatot, illetve elvégzik az adatok elemzését is. Az Axison partneri kapcsolatokat kerestek a szolgáltatások és szoftverek értékesítéséhez, illetve annak bővítéséhez. Ahogy Zoltán mondta: „Nem a céget akarjuk eladni, hanem stratégiai partnert keresünk.” A megoldásaik amúgy igen széles területen megállják a helyüket. Bár elsősorban a gyógyszeriparból származnak az ügyfeleik, de akad partnerük a telekom- és pénzügyi szektorból is.
Egyik termékükkel, egy feladatoptimalizálóval, a minőség-ellenőrzési laborokban növelik a hatékonyságot. Sok laboratóriumban még mindig Excel-táblák alapján elemzik az adatokat, holott ez egy bizonyos méret után már nehézkessé teszi a munkát, és tele van hibalehetőséggel is. Erre kínálnak megoldást a Spicynál. De van olyan szoftverük, amelyet csomagoló üzemben tudnak hasznosítani. Segítségével hónapokra előre megtervezheti a cég, hogy mit, mikor és milyen sorrendben fog becsomagolni. Az optimális tervezés eredménye komoly pénzekben mérhető. Illetve fejlesztettek az orvosokkal való kapcsolattartásra egy CRM-rendszert is, amely piackutatásra, betegkövetési programra is alkalmazható.
Bár fiatal a cég, de az már látszik, hogy külföldön vannak az igazi lehetőségeik. Ezért jelentkeztek a Kereskedőház izraeli programjára.
„Több érdekes megbeszélést folytattam már eddig. Ezekkel kapcsolatban nagyon hasznos volt a Kereskedőház által szervezett otthoni, indulás előtti tréning, meg az itteni előzetes pár nap is. Felkészülhettünk arra a helyzetre, amikor egy komoly, szinte minden percét pontosan beosztó nagybefektető figyelmét kell pillanatokon belül felkelteni” – mesélte Zoltán hozzátéve azt, hogy „Nagyon hasznos volt látni az izraeli startup nationt életre kelni a mindennapokban és megismerni ezt a mentalitást. Kicsit irigységgel tölt el, hogy mennyire közvetlenek. A lényeg azonban, hogy remélhetőleg viszek haza olyan kapcsolatokat, amelyek előrevisznek majd minket.”