Bármikor beköltöznénk a magyar házba az idei CEBIT-en

CeBIT, Magyar Ház
Vágólapra másolva!
A stand kifejezés eszébe sem jut majd senkinek március 20. és 24-e között Hannoverben, aki látja majd a magyar innovációkat a 400 négyzetméteres, speciális kiállítótérben. A brutálisan látványos bemutatóházat készítő csapat tagjai már villantottak egy nagyot a Riói olimpián felállított Magyar Házzal, de a Design Terminál és a Mobilsofa szakemberei most ennél is nagyobb célt tűztek ki: be akarják bizonyítani, hogy Magyarország minden szempontból készen áll, hogy a jövőben partnerországa legyen Európa legnagyobb digitális szakkiállításának. Interjú a kreatív alkotókkal, Vaskó Renáta projektvezetővel és Siklós Erik sajtófőnökkel.
Vágólapra másolva!

Miben volt más a kreatív tervezők és designerek feladata, mint egy másik szakkiállításnál?

Mindenben (nevetnek). Az volt a kihívás, hogy egy nagyon látványos – mind médiaérzékenység szempontjából, mind a látogatók szempontjából meghökkentő, lenyűgöző térben próbáljuk meg megmutatni a magyar fejlesztéseket. Mi abból indultunk ki, hogy ezek a hivatalos, üzleti formanyelvek alapján felépülő stand-rendszerek nagyon unalmas építmények. Szerettünk volna ezen változtatni, váltani...

Nézzen be a Magyar Házba, kattintson! Forrás: Design Terminál

Mégis miben lehet formabontó egy kiállítási anyag – a termékeken túl?

A technológiai fejlesztéseket úgy közelítettük meg, hogy azok aligha érnek valamit, hogyha öncélú eszközök csupán. Csak akkor, ha funkciójuk van, például a mindennapjainkat könnyítik meg. A munka világát, az oktatást, a városban való közlekedést – mobilitást, a vásárlást... Úgyhogy megpróbáltunk egy izgalmas és érdekes világot teremteni, ami a mindennapjainkat képezi le. Ezért a 400 nm-es magyar pavilon valójában egy otthon tereit képezi le.

Forrás: Design Terminál

Ezek szerint a ház nem csak kerete a termékeknek, hanem életre is kelti a találmányokat...

Így van. Home for Innovation, ez az idei szlogenünk; annyit tesz: otthon vagyunk az innovációban. És ez minden szempontból igaz is. Magyarországnak nagyon szép hagyományai vannak az innovációban. Rengeteg feltalálóval büszkélkedhetünk, zseniális találmányokkal, de az elszomorító, ha mindez historizáló nosztalgiává válik... Ugyanis most, jelen pillanatban is jeles innovátorok dolgoznak az országban, olyan találmányok kerülnek nap mint nap a sajtóba és a piacra is, amelyeket érdemes kiemelni és megmutatni is. Azonban úgy hisszük, a fejlődés önmagában nem cél hanem eszköz, amivel a mindennapjainkat könnyítjük meg. Ez egy meta-üzenet is, utalva az innovációs hagyományokra. Magyarországon rengeteg innovációs projekt árulkodik arról, hogy hiteles értékajánlatunk van, vannak múltbéli hagyományaink, jelenlegi fejlesztésünk és jövőbeni is, külföldi piacok számára is.

Forrás: Design Terminál

Hogyan, mi alapján kerülhetett be a 21 kiállítandó innovációba egy termék vagy idea?

Három szervezet szoros együttműködésében. Ezek az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) , a Magyar Nemzeti Kereskedőház – ők az egész export-stratégiáért felelős kormányzati háttérszervezet, és a Design Terminál. Ez a 3 szakmai szervezet a legkülönfélébb módon válogatott, tartottunk személyes interjúkat is és ez alapján állapítottuk meg, hogy kik azok, akik hitelesen tudják ezt az üzenetet képviselni. A megjelenést a Digitális Jólét Program koordinálja, valamint a kiállítókat állami cégek intézmények és civil szervezetek, magyar és külföldi tulajdonú vállalatok összefogása segíti.

Forrás: Design Terminál

Egy szóban meg lehet fogalmazni, milyen lesz a magyar kiállítóház?

Embrközpontú. Nem is kiállító cégekre fókuszáltunk, hanem megoldásokra. Ebben vannak természetesen a piaci-üzleti; de az állami szféra által kínált megoldások is, ilyen a zalaegerszegi éppen épülő önvezető-autó tesztpálya is. Ők ezzel a programmal stílusosan a garázsban jelennek meg.

Forrás: Design Terminál

Garázs is van?

Kiemelt fókusza idén a CEBIT-nek – mivel Japán a partnerország – az önvezető autók. Ezt a témát ők, mint idei partnerország választhatták. Így az önvezető autós fejlesztéseket és más, közlekedéssel kapcsolatos digitális innovációkat a garázsba helyezzük el. A startupok, azaz a legfiatalabb ígértetek a gyerekszobában, egy játékos térben kapnak helyet.

Forrás: Design Terminál

Miért ilyen feltűnő színek között?

Próbálunk kitűnni a megszokott, rideg, szürke-fehér közegből, , hitelesen bemutatni, hogy Magyarország az innováció otthona. Igen... tudjuk, hogy a rendezvény fókusza évtizedek óta a B2B üzleti-partneri viszonyok szorosabb kialakítása, nekünk is van alapcélunk: igyekszünk a magyar-német gazdasági kapcsolatokat erősíteni – ezért megjelennek olyan márkák is – például a Mercedes CLA a garázsban, amelyek már Magyarországhoz köthető ipari sikerek. De a megjelenésünk egyfajta szemléletformálás is, szeretnénk, ha a Magyarországról hozott emberközeliség és az esztétikum megjelenhetne ebben az üzleti világban. Ezért hoztunk létre funkcionális tereket is; szeretnénk, ha az érdeklődők egy felhasználóbarát, valódi közegben találkozhatnának először a termékekkel. Láthatják kontextusban működni őket, a helyükön, létező közegekben. Ez egészen más élmény lesz, mint a korábbi kiállításokon, ez biztos.

Forrás: Design Terminál

Fel van készülve ez a közeg az ilyen látványos újításokra...?

Már most olyan visszajelzéseket kapunk a CEBIT-et nagyon jól ismerő szakmai társaságok tagjaitól, amelyek azt jelzik: jó a koncepciónk. A hazai Neumann-társaság tagjai például 15 éve járnak a CEBIT-re, a mostani tervek hallatán pusztán a koncepciótól felvillanyozódtak. Az sem titok, hogy a magyar kormánynak vannak ezzel kapcsolatban hosszabb távú tervei...

Szeretnénk kifejezni azt az ambíciót, hogy a közeljövőben a CEBIT partnerországa legyünk. Ez a szakmai presztízsen kívül a nemzetközi kommunikációban is komoly tematizáló erő - akaratlanul is beszélnek róla mindenütt. Nagyon szeretnénk, ha Magyarország is rendelkezhetne olyan eszközökkel, amelyekkel most Japán. És ahhoz, hogy egyértelmű legyen, hogy érdemesek vagyunk a partnerországi rangra - most jobban oda kell tennünk magunkat; ilyen szempontból is kiemelten fontos a hatásos megjelenés.