A beszámolók feltöltésére éves beszámoló, egyszerűsített éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő ötödik hónap utolsó napjáig (a cégek többségénél jellemzően május 31-ig),összevont (konszolidált) éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő hatodik hónap utolsó napjáig ad lehetőséget a törvény. Az elmúlt bő egy évben már a megszokott ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) keretrendszerrel együtt futott az OBR, így lehetőség volt az éles tesztelésre, a 2017. évi beszámolófeltöltési időszakban azonban már csak az utóbbi platform áll rendelkezésre - hívja fel a figyelmet blogbejegyzésében Héhn Miklós az RSM Hungary számviteli üzletágának vezetője.
Az OBR felületen elérhető rendszer
használatához ügyfélkapus regisztrációval kell rendelkezni.
Az ügyfélkapus bejelentkezést követően van lehetőség a beszámoló típusának megfelelő nyomtatvány kiválasztására a beadvány kitöltése, beszámolók, mérlegek beadása menüpontban. A felület a segítségünkre van: a korábbi ÁNYK-ban használt nyomtatvány típusokat megfelelteti az online kitöltéskor kiválasztandó nyomtatványtípussal, így segíti a tájékozódást.
A társaság adószámának kitöltését követően a cégbíróságon bejegyzett hatályos adatokat a program automatikusan lehívja és kitölti, csupán a beszámoló aláírására jogosult tisztségviselők adatait kell kitöltenie a felhasználónak. A beszámoló adatainak megadásakor a korábbi, 15EB nyomtatványról jól ismert adatokat (beszámolási időszak kezdete, benyújtás indoka, pénznem stb.) szükséges felvinni, ebben nincs jelentős változás.
Újdonság, hogy
Bővült a benyújtóra vonatkozó és a beszámolóhoz kapcsolódó egyéb adatok köre is.
Utóbbi segítségével egy belső ellenőrzés is végigfut a rendszerben a megfelelő beszámolótípus kiválasztását illetően.
Mérleget és eredménykimutatást immár nem lehet .pdf formátumban feltölteni (ellentétben a korábbi – tapasztalataink szerint a közzétételre széles körben használt – 15EB-05 típusú nyomtatvánnyal), kivéve a speciális beszámolóformátumok (például pénzügyi vállalkozások beszámolója, külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepe) esetén. Kézi adatbevitel esetén a tévesztések lehetősége és az időráfordítás is megnő. Ennek elkerülése érdekében érdemes a könyvelőszoftverek fejlesztési lehetőségeinek utánajárni, és alkalmassá tenni a rendszereket, hogy fájlként generálja a mérleget és eredménykimutatást, ami ezután egyszerűen feltölthető az OBR felületre.
Érdemes figyelni rá, hogy az űrlapkitöltő rendszer 20 perc inaktivitást követően kiléptet, és mentés nélkül törli a bevitt adatokat. A részlegesen kitöltött nyomtatvány .obr kiterjesztésű fájlként menthető le a saját tárhelyre, folytatáskor ezt a fájlt kell visszatölteni az OBR felületére.
Innentől kezdve a beszámoló adatai automatikusan összefuttathatók a Cégbírósági adatokkal! Ha például
egy vállalat tőkehelyzete tartósan nem rendezett vagy negatív, akkor ez az információ a beszámoló feltöltésétől kezdve akár azonnal kiszűrésre kerülhet,
és nem csak egy esetleges adóhatósági ellenőrzéskor derül rá fény.