Bombaüzlet az Oscar a szépségiparnak

oscar ruhák Jennifer Lawrence oscar 2013 85th Annual Academy Awards - Press Room Celebrities Television Show the Oscar's the Oscars 2013 Oscars topics topix bestof toppics toppix GettyImageRank1
HOLLYWOOD, CA - FEBRUARY 24: Actress Jennifer Lawrence, winner of the Best Actress award for "Silver Linings Playbook," poses in the press room during the Oscars held at Loews Hollywood Hotel on February 24, 2013 in Hollywood, California. Jason Merritt/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Hatalmas szépségipar épült rá a filmfesztiválokra: a díjátadón a csillogó luxustermékek felvonultatása igazi reklámparádé a legnagyobb divatházaknak. Most már nem csak az Oscar-díj átadása, hanem a többi rangos filmfesztivál is hatalmas lehetőséget rejt számukra. A háttérben kőkemény szponzori megállapodások és csillagászati összegeket kérő stylistok versengése áll. Nem mind arany, ami a vörös szőnyegen fénylik: a legtöbb ékszert és ruhát csak kölcsönzik a sztárok.
Vágólapra másolva!

Már csak pár nap és átadják az Amerikai Filmakadémia díjait, ami a legrangosabb divatházak legnézettebb show-műsora is egyben. A csillagászati összegekbe kerülő,

pazar ruhakölteményekben pompázó „A" kategóriás sztárok többségének akár 200 ezer dollárt is fizethetnek a nagy divatházak, hogy a kreációjukat viseljék,

de az estélyik árát nézve a legtöbben csak a bérlést engedhetik meg maguknak.

A díjátadók pompájára ma már egy egész szépségipar épült, amely csak Los Angeles esetében 260 millió dollárt hozhat a konyhára a luxusipar helyi képviselőinek.

Jennifer Lawrence 2013-ban nyert Oscar-díjat a legjobb színésznő kategóriában. Dior ruhája négymillió dollárba került, ezzel ő tartja a rekordot. Forrás: AFP/2013 Getty Images/Jason Merritt

Ha csak a közvetlen költségeket vesszük: a ruhakölcsönzés kétmillió dollárt visz el, a több ezer limuzin bérlése 1,8 millió dollárba kerül, míg a stylistok, a sminkesek és a fodrászok is több százmillió dollárt kasszírozhatnak.

Ám mindez csak a kiadások töredékét jelenti. Maga az akadémia mintegy 25 millió dollárt költ a gála és a hozzá kapcsolódó események szervezésére az eddigi Oscar-ünnepségek kiadásai alapján, de a közvetítést sugárzó ABC csatorna 80-90 millió dollárhoz jut a hirdetésekből.

A filmgálákon a színésznők öltöztetése bizonyulhat a legjobb reklámnak a nagy divatházak számára, főleg ha azt vesszük, hogy

az Oscar-díj átadókhoz fűződő események közötti reklámok 30 másodperce másfél millió dollárba kerül.

A legnevesebb színésznőket reklámszerződés köti egy-egy divatházhoz, hogy csak ezen márkák estélyi ruháit és kiegészítőit viselhetik a gálákon. Ez az eddigi tapasztalatok szerint sokkal hatékonyabb reklám, mintha egy rövid reklámfilmért fizetnének.

Julianne Moore a tavalyi Oscar-gálán: ő a Chanellel szerződött Forrás: AFP/2016 Getty Images/Jason Merritt

Hollywoodi stylistok gyűjtik össze az ajánlatokat a színésznők számára, és jól tudják, milyen szempontok alapján jön létre egy-egy szponzori szerződés. Nem csak a korábbi filmek alapján számító rangsorolás a döntő, hanem a jelöltség ténye, ezen kívül a színésznő kora, sőt, a politikai nézetei is. Egy-egy divatház jól összerakott brandet épít a gálák alkalmával:

Cate Blanchett például az Armanival kötött szerződést, Jennifer Lawrence, Marion Cotillard, Charlize Theron és Natalie Portman a Diort választotta, Michelle Williams a Louis Vuitton-t, Kristen Stewart, Keira Knightley és Julianne Moore pedig Chanel-nél kötelezte el magát.

Cate Blanchett az Armanival kötött szerődést Forrás: AFP

Akinek nincs szerződése, általában 4-6000 dollárt fizet az estélyi bérléséért, és körülbelül ugyanennyit az ékszerekért. A ruhaköltemények ára ma már csillagászati: egyelőre

Jennifer Lawrence tartja a rekordot esése miatt elhíresült fehér Dior ruhájával, amelyben 2013-ban átvette az Oscar-díjat. A ruha négy millió dollárba került és a színésznő kölcsönözte.

A gálákra épülő szépségipar terjeszkedését lehetővé tette, hogy ma már nem csak az Oscar-díj számít rangos eseménynek, hanem a Golden Globe, az Emmy és a BAFTA-díjak átvétele is. Ezt követi az Arany Medve-díj átadója Berlinben, az Arany Pálma Cannes-ban, és az Arany Oroszlán Velencében.

Los Angeles városa egyébként több számítást is végzett, mennyi pénzzel gazdagodik a város az Oscar-díjátadó kapcsán. A turizmust és a szépségipar fellendülése körülbelül 260 millió dollárt hoz a konyhára mindössze néhány nap alatt.