Külpiacok felé kacsingatnak az európai vállalkozások

harmatgyenge a KKV-k exportja
Vágólapra másolva!
A kisebb méretű vállalatok Európa-szerte exporttevékenységük bővítésével igyekeznek bevételeiket növelni, derül ki a UPS, a világ legnagyobb logisztikai szolgáltatójának 2016 második és harmadik negyedévében végzett kutatásából. Ezalól kivételt jelent az Egyesült Királyság, ahol a cégek exporthajlandósága jelentősen csökkent a júniusi „Brexit" népszavazás után.
Vágólapra másolva!

A UPS európai kis- és középvállalkozások (kkv) export tevékenységét vizsgáló éves kutatása (UPS European SME Exporting Insights) közel tizenháromezer európai kis- és középvállalat tulajdonosának véleményét tükrözi. Az adatok tanúsága szerint egyre növekszik azon kkv-k száma, amelyek exportálnak, és ezzel párhuzamosan az átlagnál magasabb bevétel-növekedésről számolnak be. A negyedik éves kutatás szerint azok a cégek,

amelyek exportálnak gyorsabban növekednek más cégeknél.

A 2016-os eredményeket befolyásoló egyik legfőbb faktor egyértelműen a júniusi brit népszavazás volt, mely az Egyesült Királyság EU-ból való kilépéséről szólt. A kutatás készítői az Egyesült Királyságban a szavazás előtt és után is gyűjtöttek adatokat. Az eredmények pedig jelentős esést mutattak az egyesült királyságbeli vállalkozások exporthajlandóságában a harmadik negyedév során. A szavazás előtt a brit kkv-k 36 százaléka várt emelkedést az exportjában, míg a szavazás után ez a szám 20 százalékra esett vissza.

Magasabb bevételnövekedés

Ezzel ellentétben minden egyéb piacon a változás fordított volt. Összességében a cégek 26 százaléka számított exportbővülésre a második negyedévben, míg a harmadik negyedévre a szám 33 százalékra nőtt. A változások hatására az Egyesült Királyság pozíciója az exportáló országok listájában jelentősen megváltozott. Míg korábban az ország a kontinens második legexport-intenzívebb piaca volt Németország után, mostanra a hatodik helyre esett vissza.

A kisebb vállalkozások is egyre inkább figyelembe veszik tevékenységük során a külpiaci lehetőségeket. Forrás: AFP

"A kkv-szektorban működő exportőr vállalatok magasabb bevétel-növekedésről számolnak be, és sokkal bizakodóbbak a jövőbeli teljesítményükkel kapcsolatban is – mondta el Nando Cesarone, a UPS Europe elnöke. – A 2016-os tanulmányunk azt mutatja, hogy

Míg azok közül, akik nem exportáltak, csak 31 százalék tudott növekedésről beszámolni."

Mindemellett az exportáló vállalkozások aránya általánosságban is nőtt, egyes piacokon kifejezetten gyors ütemben. Ezek a kkv-k pozitív előrejelzéseket adtak; a cégek nagyobbik része stabil, vagy növekvő exportra számít.

Fő kérdések

Az idei kutatásban a készítők arról is megkérdezték a nem exportáló cégeket, mennyire nyitottak a jövőbeli exportra, illetve hogy mik a jövőbeli üzleti prioritásaik. Ezekből az adatokból áll össze egy súlyozott ráta, az Exporthajlandósági Index. Ez mutatja meg az európai kkv-k mennyire nyitottak export tevékenységre váltani.

Forrás: UPS

Az index tanúsága alapján a három legfőbb kérdés, melyeket a cégeknek meg kell vizsgálniuk, mielőtt exportálni kezdenek,

  • az e-kereskedelem lehetőségeinek kihasználása,
  • az ismeretlen piacokon való növekedés problémái és
  • a piaci ismeretek megszerzése.