Új tulajdonost kapott a HÉV

Budapest, 2016. november 24. MXA sorozatú szerelvény a HÉV Batthyány téri végállomásán 2016. november 24-én. A MÁV-csoport leányvállalata, a Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) Zrt. átvette a HÉV-et a fővárostól. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Zökkenőmentesen vette át a HÉV-et a fővárostól a MÁV-csoport, a vasúttársaság már rendelkezik a tulajdonosi jogok gyakorlását biztosító szerződésekkel, a BKV Zrt. és a HÉV-ágazat szétválása rendben lezajlott, és az utasok sem vettek semmit észre az átállásból az utóbbi két hétben – mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. 
Vágólapra másolva!

Hozzátette: a részvények átruházási procedúrája hosszabb időt vesz igénybe, de néhány hónap alatt lezajlik, és a MÁV-csoport teljes jogú tagjává válik a Budapesti Helyiérdekű Vasút Zrt. (BHÉV).

Feldmann Márton, a Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) Zrt. vezérigazgatója Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az elnök-vezérigazgató szerint a tulajdonosváltás kiváló fejlődési lehetőségeket teremt a BHÉV számára, és kedvező a vasúttársaságnak is, hogy 2017-ben a budapesti elővárosi térségben bejáratott, utasbarát szolgáltatást nyújtó leányvállalattal bővül.

A MÁV-csoport leányvállalata, a Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) Zrt. átvette a HÉV-et a fővárostól Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Muszáj lesz fejleszteni

Elmondta, a

BHÉV évente mintegy 79 millió utast szállít,

ugyanakkor a pályák és a járművek nagyon korosak, így szükség lesz a fejlesztésükre.

Öt vonal

Feldmann Márton, a BHÉV Zrt. vezérigazgatója hozzátette: a következő években egyelőre az értékcsökkenésnek megfelelő beruházási forrásból gazdálkodik a cég, a pénzből elsősorban a pályasebességet tartják fenn, és a menetrendszerű közlekedést.

A társaság 98, három kocsiból álló szerelvénnyel látja el feladatait, a járművek átlagéletkora jövőre 42 év lesz, miközben eredetileg 30 évre tervezték azokat.

Feldmann Márton elmondta, hogy a BKV Zrt.-ben már kidolgoztak egy komplex felújítási, beruházási programot, amelynek keretében 10 éven belül valamennyi HÉV vonal állapotjavító korszerűsítése, valamint a szerelvények energiahatékonyabbá és komfortosabbá tétele valósult volna meg mintegy 100 milliárd forintból. Konkrét beruházási tervek azonban még csak rövid távon vannak, mivel ennek finanszírozási forrásairól egyeztetni kell a tulajdonossal és a közszolgáltatás megrendelőjével.

A hévek évente 79 millió utast szállítanak Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Kérdésre közölte: korábban az elővárosi térségben nyújtott vasúti és közösségi közlekedési szolgáltatásokat a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) rendelte meg a BKV-tól, 2016. november 7-e óta azonban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a magyar állam képviseletében rendeli meg és biztosítja az ehhez szükséges finanszírozást.

A társaság a fővároson kívüli szakaszokon mintegy 2 milliárd forint menetdíjbevétellel és a fővárostól 12,5 milliárd forint évi működési költségtérítésre számít jövőre, ezek együttesen fedezik a BHÉV 2017-re tervezett 14,5 milliárd forintos működési költségét. A BHÉV Zrt. saját tőkéje 18,5 milliárd forint, eszközeinek értéke pedig 20 milliárd forint. A társaság 1200 munkavállalóval dolgozik.

A szentendrei a legforgalmasabb

A társaság öt vonalon (H5: Szentendre, H6: Ráckeve, H7: Csepel, H8: Gödöllő, H9: Csömör) végez elővárosi vasúti személyszállítást, a vonalak 40 százaléka Budapesten területén húzódik.
A személyszállítási pályahálózat hossza 104 kilométer. A legtöbb utas a szentendrei vonalon ingázik, amelyen a legforgalmasabb tanítási napon 87 ezren utaztak.