Milliók töltik az éjjelt ébren a fekete péntek miatt

fekete péntek, black friday vásárlás bevásárlókocsi bolt ÉPÜLET HÉTKÖZNAPI sorban áll üzlet vásárló vásárol
Glenview, 2011. november 25. Síkképernyős LCD-televízióval a bevásárlókocsijában áll sorba a kasszák előtt társaival együtt egy vásárló egy Target áruházban, az Illinois állambeli Glenview-ban üzletben. A hálaadás napja utáni, feketének nevezett péntek hagyományosan a karácsony előtti bevásárlási időszak nyitánya, amikor tömegek rohanják meg az üzleteket az Egyesült Államokban. (MTI/EPA/Tannen Maury)
Vágólapra másolva!
A magyar vásárlók kifejezetten "akcióvadászok", még ha meg is engedhetnék maguknak, akkor is inkább akciós termékeket vesznek; 72 százalékuk már hallott a black friday-ről, a fekete péntekről, és egyre többen élnek is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetén kínált akciókkal - derül ki a Millward Brown piackutató idei reprezentatív felméréseiből.
Vágólapra másolva!

A „black friday” csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - idén november 25-e - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.

Magyarországon

elsőként az Extreme Digital hirdetett meg black friday-t 2014-ben,

azóta azonban szinte minden nagyobb üzletlánc megszervezi a saját akciós napját november közepe és vége tájékán, de rengeteg kisebb online és hagyományos üzlet is készül akciókkal. A műszaki termékeket értékesítő webshop, az Extreme Digital az előző évhez hasonlóan a nemzetközi dátumnál egy héttel korábban, idén november 18-án akár 50-70 százalékos árengedményt ad majd mintegy 1100 különböző termékre, másfél milliárd forint értékben.

Forrás: MTI/EPA/Tannen Maury

A cég az akciós napon mintegy 1,5 millió látogatóra számít. A Fashion Days közép-európai divatportál idén csaknem 700 ezer divattermék leárazására készül, a tavalyi 250 ezer után. A portál 2015-ös black friday-értékesítése 40 százalékkal haladta meg az előző évit, és a webshop forgalma tavaly kilencszer nagyobb volt az átlagosnál.

Magyarországon a Fashion Days mobilapplikáción keresztüli rendeléseinek száma évről évre nő (most már a rendelések 43 százaléka érkezik mobilról). Erre a tendenciára építve idén

előbb indul majd a black friday az applikációkon,

így a webes és a mobilalkalmazásokon keresztüli vásárlás aránya akár meg is fordulhat.

A portál közölte azt is, hogy Magyarországon az e-kereskedelmi divatpiac mérete évről évre bővül, 2015-ben az online kiskereskedelemnek 11 százalékát tette ki, megközelítőleg 100 millió eurót. A Millward Brown számításai szerint idén további 15-20 százalékkal emelkedhet ez az arány.

Magyarországon a Fashion Days 4 százalékos piaci részesedése alapján piacvezető a szektorban. A Romániában működő divatwebshopok piaca több mint kétszerese az itthoninak: 24 százalékát teszik ki a teljes online kereskedelemnek. Ennek egyik oka, hogy míg Magyarországon rengeteg divatmárka képviselteti magát offline, addig Romániában sokan csak online tudnak hozzájutni egy-egy nevesebb márkához - írták.

Verseny a kedvezményekért

Az Extreme Digital tavaly bruttó 498 millió forintnyi kedvezményt osztott

ki a vásárlók között, és összesen 80 ezer terméket értékesített. A tavalyi fekete pénteken átlagosan 35-40 ezer forintot költött egy vásárló - közölték. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója megjegyezte: magyar sajátosság, hogy a vevők az akciós napon hajlandók az eredetileg megvásárolni kívánt terméknél drágábbat is megvenni, ha arra a készülékre nagyobb mértékű kedvezmény van, mint az olcsóbbra.

Több az adatlopás is

A vállalat egyúttal figyelmeztetett arra, hogy a Kaspersky Lab internetbiztonsági vállalat kutatása szerint a fekete péntekkel kezdődő karácsonyi szezonban

9 százalékkal megnő a felhasználók bankkártyaadatainak ellopását célzó adathalász-támadások száma is.

A cég közölte, hogy a teljes - a hagyományos üzleteket is tartalmazó - kereskedelmi piac forgalmának 4,1 százalékát teszi ki az internetes értékesítés Magyarországon, ami a nyugat-európai országokétól elmarad, a régióban azonban átlagos eredménynek számít.

Forrás: Thinkstock

Összességében az online vásárlás hazai népszerűsége és elterjedtsége megfelel az európai átlagnak, egyedül az éves online költésben maradnak el a magyar vásárlók az uniós átlagtól: az unió tagországaiban élők egy év alatt átlagosan 1540 euró (közel 480 ezer forint) értékben rendeltek online árucikkeket, míg a magyarok átlagos online költése 435 euró (134 ezer forint).

Az idei évre a magyar online piaci értékesítések 15-20 százalékos növekedést prognosztizálja a társaság. Tavaly

a hazai e-kereskedelmi piac 16 százalékkal nőtt,

az Extreme Digital forgalma 60 százalékkal gyarapodott, ezáltal 30 milliárd forintos árbevételt ért el. Az értékesítés nettó árbevétele 29,349 milliárd forint volt, az adózott eredmény 550 millió forint. Az idei évre nagyjából 10 százalék körüli növekedést vár árbevételben, hasonló eredmény mellett.