Több sztár is leszedte a keresztvizet a streamszolgálgatásokról, a kiadókról és a szabályozói környezetről, mondván hogy az új online értékesítési csatorna nem kompenzálja korrekt módon az alkotókat - közölte a CNBC. Ugyanakkor azt is elismerték, hogy a technológiai fejldődést nem lehet megkerülni, sőt fel kell ülni a hátára.
„Az mindenképpen jó, hogy több zenét fogyasztanak manapság, mint korábban bármikor, és hogy a rajongók könnyebben hozzáférnek a zenékhez" - mondta a Grammy-díjas Ne-Yo.
„A baj a licensztörvényekkel van.
Ezek 74 éves jogszabályok, és semmi közük a mai valósághoz.
A streaming népszerűsége folyamatosan növekszik. 2015-ben először folyt be több pénz a digitális csatornákon keresztül, mint a fizikai hordozókból.
A stream adta a digitális zenei forgalom (6,7 mrd $) 43 százalékát (2,9 mrd $).
Sok zenész véli úgy, hogy nem részesül fair mértékben a növekedésből, emiatt pedig már többször is nyílt kenyértörésre került a sor. Taylor Swift levette a lemezeit a Spotify-ról 2014-ben.
Tavaly pedig Jay Z saját streamszolgáltatást indított Tidal néven.
Mostanra már a zenészek nagy részének nem okoz gondot elfogadni az üzlet digitalizálódását. A brit Tinie Tempah például azt vallja, hogy a 2000-es évek letöltés kultúrája segített neki naggyá válni.
„Ingyen akartam adni a zenémet" - mondta Tempah. „Most már a streamkorszakban vagyunk. Tény, hogy a zenészeket nem fizetik ki rendesen,
viszont bárkiből lehet sztár.
Ez azért nagy pozitívum."
A streamszolgáltatók a technológiai fejlődés gyümölcseivel érvelnek a zenészeknek a csatorna használata mellett, első sorban a rajongókról begyűjthető adatokkal.
„A valóság az, hogy nem mehetünk vissza a múltba.
Ha megnézi bárki ma a növekedési adatokat, hatalmas lehetőségeket láthat, legyen zenész, vagy szakmabeli" - mondta Hans-Holger Albrecht. A Deezer vezérigazgatója szerint a bevételek 70 százalékát eljuttatják a kiadóknak és a művészeknek.