A kormány megvédi a reklámadót

Európai Bizottság brüsszeli székházáról 
Belgium: European Commission, Brussels Europaviertel Fahnen Eurozone Währungsgemeinschaft Politik PRESIDENT
Belgium: European Commission (Berlaymont building) in Brussels. Photo from 15. May 2015.
Vágólapra másolva!
Az uniós bírálat ellenére a magyar kormány elkötelezett a reklámadó szabályainak megtartása mellett, és mindent elkövet azért, hogy megvédje azt az „innovatív magyar kezdeményezést”, amellyel a reklámtevékenységet végző világcégektől is beszedhető az állami költségvetést megillető adó, közölte az NGM az Európai Bizottság állásfoglalásának megjelenése után.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bizottság az uniós joggal összeegyeztethetetlen állami támogatásnak tartja a reklámadó mértékrendszerét,

emellett elrendelte az általa vélelmezett gazdasági előny megszüntetését. A brüsszeli testület azt kifogásolta, hogy azoknak a vállalkozásoknak, amelyeknek a reklám közzétételéből származó nettó árbevétele nem éri a 100 millió forintot – az adózással összefüggő adóadminisztrációs költségek minimalizálása miatt –, nem kell reklámadót fizetni.

Az uniónak nem tetszik

A bizottság 2015 márciusában indított mélyreható vizsgálatot, és megállapította, hogy a magyar reklámadó indokolatlan előnyben részesíti azokat a vállalkozásokat, amelyek 2013-ban nem voltak nyereségesek, lehetővé téve számukra, hogy kevesebb adót fizessenek. A tájékoztatás szerint az Európai Bizottság határozata arra kötelezi Magyarországot, hogy szüntesse meg a 2014-es reklámadótörvényen vagy annak uniós kérésre már tavaly módosított változatán alapuló indokolatlan megkülönböztetést a vállalatok között, és állítsa helyre az egyenlő bánásmódot a piacon.

Az Európai Bizottság szerint a magyar szabályozás sérti az uniós előírásokat Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Kalker

A módosított reklámadóról szóló törvény szerint nulla százalék a reklámadó mértéke a 100 millió forintot meg nem haladó adóalaprész után, e feletti rész után pedig valamennyi adóalanynak 5,3 százalékos adót kell fizetnie.

Az NGM felvette a kesztyűt

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint

a bizottság döntése ellentétes az uniós joggal.

A reklámadó sávosan progresszív mértékrendszere ugyanis nem sérti az állami támogatási szabályokat, mert az azonos helyzetben lévő vállalkozásoknak, vagyis az azonos árbevétellel rendelkezőknek azonos összegű adót kell fizetniük, közölte a tárca. Az NGM szerint így a szabályozás eleve nem lehet szelektív, nem eredményezhet állami támogatást, és mindezt az Európai Bíróság több releváns ítélete is alátámasztja.

A bizottság döntése nemcsak a tagállami adószuverenitást és uniós jogot sérti, hanem diszkriminatív is Magyarországgal szemben,

a brüsszeli testület ugyanis nem kifogásol olyan tagállami reklámadó-szabályozást, amely különbséget tesz a különféle reklámközzétételi módok adóztatása között, írja közleményében az NGM.

A nemzetgazdasági tárca szerint

Magyarország még Brüsszel kérésére sem fog visszamenőlegesen semmilyen közterhet elkérni

a reklámadó-mentességben részesülő kisvállalkozóktól. „A magyar kormány nem hagyja, hogy a reklámozási tevékenységből jelentős bevételre szert tevő, digitális világcégek – az államkasszát megkárosítva – kivonják magukat a közterhek megfizetésének kötelezettsége alól” – közölte a minisztérium.