A 2016 augusztusában a lakossági építtetők, burkolatkereskedők és szakemberek körében végzett kutatás rámutatott, hogy egyre több építtető tájékozódik az interneten megrendelés előtt. A megkérdezett kereskedők 61 százaléka szerint érezhető, hogy a megrendelők online tájékozódnak a vásárlás előtt. Ez leginkább ott érhető tetten, hogy felkészültebben, konkrét kérdésekkel, kész elképzelésekkel mennek a vevők az üzletbe. Főleg a csokos korosztályt jellemzi a vásárlás előtti online információgyűjtés.
A válaszadó szakemberek 45 százaléka érzi, hogy a vevők előzetesen tájékozódnak az interneten. Egyrészt egyre több megkeresés érkezik az internetről, főleg a Facebookról és szakemberkeresőkből. Másrészt tájékozottabbak a vevők, mint eddig, gyakran az internetről kinyomtatott képek alapján adnak megbízást. Ugyanakkor vannak, akik
az interneten látottak alapján megkérdőjelezik a szakember döntéseit, és szakmai kérdésekben akarnak utasításokat adni.
Ezt pedig zokon veszik a szakemberek.
A megkérdezett szakemberek nem szeretik, ha a megrendelő
A vevők a határidők be nem tartását nem szeretik a mesterekben. Ezen felül a megbízhatatlanságot, az igénytelen munkavégzést és pontatlanságot élik meg negatívumként. Ugyanakkor
a vevők 75 százaléka nem talál könnyen szakembert.
Ez utóbbi lehet az egyik magyarázata az online szakemberkeresések növekvő számának.
A jelenség valójában minden szereplőt új kihívások elé állít – véli Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője. A kereskedőknek szembe kell nézniük azzal, hogy egyre gyakoribb, hogy a vevők a kereskedésbe mennek szaktanácsért, megnézni, kézbe venni a terméket, de az interneten veszik meg – olcsóbban. A jelenség megállíthatatlan, ezért a megoldás
a kereskedések online értékesítésének elindítása, valamint olyan hozzáadott érték nyújtása,
ami versenyképessé teszi a kereskedések ajánlatát a kis webshopokkal szemben.
A szakembereknek együtt kell élniük azzal, hogy a vevők utánanéznek mindennek az interneten, konkrét elképzelésekkel rendelkeznek mind a végeredmény, mind a munkafolyamatok és a felhasznált anyagok terén.
Ez nagyobb szakmai felkészültséget, jobb kommunikációt és az eddiginél sokkal nagyobb transzparenciát feltételez a szakemberektől.
A vevőknek meg kell szokniuk, hogy gyakran versengeniük kell a jó szakemberekért. Aki jó minőséget szeretne kapni, és ehhez jó szakembert szeretne találni, annak reális árakkal és határidővel kell számolnia. Markovich Béla véleménye szerint ezek
a változások az építőipari kultúra fejlődéséhez vezetnek,
ami minden szereplő érdekéül szolgál.