Kiemelt szerepet kap a közösségi agrármarketing

Medgyesegyháza, 2015. július 14.
Munkások görögdinnyét szednek Holecz Zoltán dinnyetermelő földjén Medgyesegyháza határában 2015. július 14-én.
MTI Fotó: Rosta Tibor
Medgyesegyháza, 2015. július 14. Munkások görögdinnyét szednek Holecz Zoltán dinnyetermelő földjén Medgyesegyháza határában 2015. július 14-én. MTI Fotó: Rosta Tibor
Vágólapra másolva!
Az élelmiszer- és mezőgazdaságban az erősödő nemzetközi verseny intenzívebb megjelenést igényel, ezért új promóciós szervezet jött létre az agrármarketing támogatására. Az Agrármarketing Centrum (AMC) a gazdákat és a hazai kkv-kat segíti a termékeik piacra juttatásában bel- és külföldön.
Vágólapra másolva!

Az AMC Nonprofit Kft. létrehozásának célja, hogy egy önálló szervezetnek nagyobb érdekérvényesítő képessége és lehetősége van a magyar termékek nemzetközi szintű elismertetésében – mondta el az Origónak az AMC vezérigazgatója. Lipcsey György úgy fogalmazott, hogy

a földművelésügyi tárca ezen az intézményen keresztül hangolja össze Magyarország közösségi agrármarketing tevékenységét,

illetve a kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó szervek munkáját.

Lipcsey György Forrás: Agrármarketing Centrum

Promóció bel- és külföldön

Lipcsey György hozzátette, hogy az AMC a mozaikszerű működést és ezzel együtt a sokszereplős feladatot hangolja össze, amely hatékonnyá és hatásossá teszi a külpiaci és belföldi promóciót.

Az összehangolt munka lehetővé teszi, hogy a jövőben eredményesebben juttassuk piacra a magyar termékeket és termelőket a nemzetközi kiállításokon és vásárokon. Ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb számban jutnak piaci lehetőséghez, ezzel biztosítva az export folyamatos növekedését – mondta.

Kifejtette, hogy a mezőgazdaságban és az élelmiszer-gazdaságban

évente mintegy 25 külföldi kiállításra juttatják el a magyar agrárium különböző termékeit,

és szakmai szempontból a világ legjelentősebb rendezvényein megjelennek.

Az AMC-nél jelentkező termelők, gazdálkodók és cégek kedvezményes részvételi díj ellenében kapnak lehetőséget a bemutatkozásra.

Az AMC közösségi standjaikon, kiadványaikban, tájékoztató anyagaikban is módjukban áll a termék megjelentetésére, népszerűsítésére.

Lipcsey György szerint a nemzetközi kiállításokon való megjelenésnek nem csak szakmai szempontból van súlya,

hanem országimázst formáló hatása is jelentős,

így érhető, hogy több szervezet összehangolt munkájára van szükség a sikeres szerepléshez.

Az AMC vezetője elmondta: a Miniszterelnökséghez tartozó agrárügyekért felelős államtitkárság és a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Nemzetgazdasági Minisztérium kötelékében működő Nemzeti Külgazdasági Hivatal, a Külgazdasági és Külügyminisztérium mind olyan állami szereplők, melyeknek fontos szerepe van abban, hogy az országot képviselő kiállítók megjelenése további eredményekhez vezessen. Külföldi kiállítások esetén az AMC kiemelt partnere a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. – tette hozzá.

A terméktanácsokat erősítik

Az AMC a külföldi, nemzetközi kiállításokon kívül nagy figyelmet szeretne fordítani a belföldi fogyasztásösztönző és szemléletformáló kampányaikra is. Lipcsey György elmondta, hogy

már csaknem 30 szakmai szervezettel és a különböző terméktanácsokkal is szoros, egymást erősítő és támogató együttműködést alakítottak ki.

Kiemelte, hogy "csak együtt, közösen tudnak sikeresek lenni, a magyar termékek belföldi értékesítését, és nemzetközi piacokon való megjelenését illetően."

Az AMC és a szakmai szervezetek együttműködését a Közösségi Agrármarketing Kódex határozza meg,

amely az együttműködők közös céljait és érdekminimumát fogalmazza meg, vagyis a magyar termékek ismertebbé tételét, a rendelkezésre álló források hatékony felhasználását és a közös marketingtevékenység összehangolását.

Küzdelem a dömpingárak ellen

Forrás: MTI/Rosta Tibor

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával elsősorban a belföldi szakmai kampányokban dolgoznak együtt, amelyeknek közös célja a versenyképesség növelése és a dömpingárak elleni küzdelem. Mint Lipcsey fogalmazott,

a korszerű marketing eszközök és módszerek felvonultatásával javítanak az agrárvállalatok eredményein.

Az AMC vezetője szerint az összefogás jó példája a hatásos és sok szereplőt elérő dinnyekampány, amelyhez hat áruházlánc is csatlakozott.

Az adott időszakban 15-30 százalékkal növekedett a kampányban résztvevő üzletláncok árbevétele,

70-80 ezer fogyasztót direkt módon elérve.

Ez pedig a vásárlók mellett leginkább a magyar dinnye termelőknek kedvezett. – Az almakampányt is hasonlóképp szervezzük meg – mondta az AMC vezetője, aki szerint:

A Nemzeti Agrármarketing Program

A szervezet kiemelt feladata a Nemzeti Agrármarketing Program (NAP) megalkotásában való részvétel, amely az FM szakpolitikai programja. A program kidolgozásában a minisztériummal együttműködésben az Agrárgazdasági Kutató Intézet, valamint a Közösségi Agrármarketing Kódexet aláíró szakmai szervezetek vesznek részt. A NAP négy pillérre épül: a kül- és belpiaci lehetőségek feltárására, kihasználására; a fogyasztói bizalom és a fogyasztói tudatosság növelésére; a magyar élelmiszerek ismertségének, megkülönböztethetőségének javítására; valamint a közösségi marketing lehetőségek kihasználására. A NAP célja, hogy a meghatározó termékpályák köré csoportosítva (infografika) a szakmai szervezetekkel együttműködve megtervezze és költséghatékony, számon kérhető és transzparens módon végrehajtsa a 2017-2020 közötti időszakban szükséges marketing kommunikációs szakmai teendőket.