Eltűnik a kutakról a bioetanol, de ez nem biztos, hogy baj

benzin, E85, üzemanyag, áremelés, alternatív üzemanyag, töltőpisztoly egy budapesti benzinkúton
Vágólapra másolva!
A végéhez közeledik a 85 százalékban bioetanolt tartalmazó E85-ös üzemanyag magyarországi pályafutása, októbertől alig 40 benzinkúton lehet majd zöld üzemanyagot tankolni. Korábban több tízezer autós használta az akkor még olcsó E85-öt, majd a 2011-es adóemelés hatására az árelőny eltűnt, és csak kevesen tartottak ki a bioetanol mellett. Ráadásul ma már egyre többen kétségbe vonják, hogy összességében a bioetanol környezetbarát lenne.
Vágólapra másolva!

Szeptember végén csaknem megszűnik az E85-ös üzemanyag magyarországi forgalmazása a benzinkutakon, miután a Mol által felvásárolt AGIP töltőállomások felhagynak a zöld üzemanyag értékesítésével. Jelenleg mintegy 110 kúton lehet bioetanolt kapni az országban, októberre ez a szám 40-re csökken. Ez lehet az alternatív üzemanyag hazai pályafutásának utolsó epizódja, pedig fénykorában az egy főre eső kutak számát tekintve Európában a második helyen álltunk.

A jövedékiadó-emelés miatt szinte egyik napról a másikra leszoktak az autósok az E85-ről Fotó: Szabó Balázs [origo]

A Green Power fantázianéven kínált E85 forgalmazása 2007-ben kezdődött Magyarországon, amikor megjelent a bábolnai OIL! benzinkúton. Ekkor még nem érte el a 100 forintot a 95-ös benzin és az E85 közötti árkülönbség, viszont sok kút keresett alternatívát a 98-as benzin helyére. Erre volt jó a bioetanol, hiszen „felesben” kellett tankolni a 95-össel, vagyis plusz benzinforgalmat is generált a kutaknak – tájékoztatta az Origót az alternatív energiaforrás történetéről a Holtankoljak.hu.

Mi az E85-ös?

Szabványos üzemanyagfajta, amely 70-85 százalékban bioetanolt, azaz növényből – például kukoricából – nyert etil-alkoholt tartalmaz. A fennmaradó részt a normál benzin, illetve számos adalékanyag teszi ki. Előnye, hogy jóval olcsóbb a 95-ös benzinnél, és akár 10 százalékkal is növelheti az autó teljesítményét, miközben alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása, mint a benzines meghajtásé. Hátránya, hogy az ólommentes benzinnel működő autókba legfeljebb fele-fele arányban lehet E85-öt és 95-ös benzint tankolni, ennél nagyobb bioüzemanyag-rész akár a motort is tönkreteheti. Tisztán E85-tel is lehet károsodás nélkül közlekedni, de ehhez be kell építeni egy átalakítót, ami 40–60 ezer forintba kerül. Emellett léteznek gyárilag E85-kompatibilis, FlexFuel rendszerű személyautók is.

Az első töltőállomás után az AVIA kezdte nagyobb lendülettel a forgalmazást, majd a saját döntési joggal rendelkező, franchise Agip-kutak nagy számban követték a példát, így a cégközpont is kezdett fantáziát látni a termékben. A teljes hálózat csatlakozása után vette be a kínálatába a bioetanolt a Mobil Petrol és az Auchan. Jelenleg 110 töltőállomáson lehet E85-öt kapni az ár-összehasonlító portál adatai szerint. A fenti hálózatokon kívül számos magánkút is kínál bioetanolt, egyedül az Auchan szüntette meg a forgalmazását.

Az E85-ös gyors ütemben vált egyre népszerűbbé, hiszen literenként csaknem 100 forinttal olcsóbb volt az ólommentes benzinnél.

A felfutás a kutak számán és a forgalmi adatokon is jól látszik: 2011-ben a 420 töltőállomáson több mint 30 millió litert tankoltak az autósok, míg két évvel korábban a tizede, 2,9 millió liter fogyott 120 kúton. Aztán 2011 augusztusában megszűnt a jövedékiadó-mentesség, és először 40, majd év végén 70 forint adót vetettek ki literenként az E85 alkoholtartalmára.

Az E85-ös üzemanyag forgalma

Csak kevesen tartottak ki

„A 2011. végi jövedékiadó-emelés literenként bruttó 90 forintos áremelkedést hozott, ami szinte teljesen ellehetetlenítette a hazai E85-kereskedelmet” – közölte az Origóval a Magyar Bioetanol Szövetség szóvivője. Kovács-Gajdács János szerint a drágulással eltűnt a bioetanol árelőnye, ezért sokan visszaálltak a tisztán benzinüzemre, és

a „zöld üzemanyaggal” közlekedő autósok több tízezresre becsült tábora néhány ezresre apadt.

Főként a gyárilag E85-kompatibilis, illetve az átalakítóval felszerelt kocsik gazdái tartottak ki, de az amatőr autósportokban most is előszeretettel használják a bioetanolt. A szövetség szeretné, ha továbbra is elérhető lenne az alternatív üzemanyag Magyarországon, ennek érdekében tárgyalnak a tagjaikkal, illetve a lehetséges forgalmazó cégekkel. Amellett, hogy nem látják túl fényesen az E85 jövőjét a hazai kutakon, „egyelőre nem tudnak semmi biztosat és biztatót mondani az autósoknak”.

A szóvivő szerint Magyarországon az E85 a legjobban megadóztatott üzemanyag, főleg ahhoz képest, mennyire környezetbarát. Az Európai Parlament és az Európai Tanács közös irányelve is környezetbarát termékként számol a bioetanollal és a biodízellel, a teljes termékpályára vetítve az E85-ös üzemanyag 60 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásáért felel, mint a benzin.

Az E85-öt forgalmazó benzinkutak száma

Jelentős készletek maradtak a kutakon

Magyarországon az E85-öt az egyik legnagyobb bioetanolt gyártó cég, a Hungrana Kft. szabadegyházi gyárában állították elő. A kereslet visszaesése miatt azonban idén leállították a gyártást, bár az E85 forgalmazása a vállalat bevételének elenyésző részét tette ki. Ha bármilyen ok miatt újra lesz érdeklődés az E85 iránt, bármikor újra tudják indítani a gyártást, jelenleg a megmaradt készletek értékesítéséről tárgyalnak. A benzinkutakon ugyanis jelentős mennyiségű E85 maradt, az Agip bonyolította a forgalom zömét, de a többi töltőállomáson jóval kisebb mennyiséget tankoltak. Van olyan kút, ahol évi pár száz liter sem fogyott, máshol pedig a másfél éve vásárolt készleteket próbálják kiárusítani.

A Hungrana Kft. idén abbahagyta az E85 gyártását a kereslet drasztikus visszaesése miatt Forrás: MTI/Kollányi Péter

Nem biztos, hogy annyira környezetbarát

A károsanyag-kibocsátás szempontjából az E85.ös kedvezőbb, mint a benzin, de a magasabb fogyasztás miatt ez az előny kétséges, és más szempontból sem egyértelmű a környezeti hatásainak a megítélése. Alapvető ellenérv, hogy

miközben a fejlett világban élelmiszernövényekből állítanak elő bioüzemanyagot, a Föld másik felén milliók éheznek.

Előállítása nemcsak emeli az élelmiszerek árát, de Európában is terjed a pálma-, illetve kókuszolaj használata, a termesztés miatt őserdőket vágnak ki, és ez felgyorsítja az éghajlatváltozást.

Más vélekedés szerint az üzemanyagként felhasznált növényeket, például a takarmánykukoricát szinte nem is használja az élelmiszeripar, a gyártás pedig csak a növény keményítőtartalmát vonja ki, a többi állati takarmány formájában visszakerül az élelmiszerláncba. A szakmai álláspontok abban is ütköznek, hogy mekkora a bioetanol energiamérlege: egyes elemzések arra jutottak, hogy az előállítása több energiát igényel, mint amennyi az elégetésével nyerhető belőle, mások szerint viszont pozitív a mérleg.

Minden liter benzinben van alkohol

Hiába tűnik el a benzinkutakról az E85-ös üzemanyag, bioetanol minden egyes liter Magyarországon eladott benzinben van.

A bioüzemanyagok kötelező bekeverési arányát egy kormányrendelet szabályozza: jelenleg gázolaj és a motorbenzin esetében is 4,9 százalék,

és 2018 végéig változatlan marad. Az arány fokozatosan emelkedett, de hogy a jövőben hogyan alakul, egyelőre nem tudni. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) érdeklődésünkre annyit közölt, hogy „a 2019-es optimális kötelező bekeverési részarány kiszámítása folyamatban van”.

Az arány emelkedésével egyre közelebb kerülünk az E10-es szabványos üzemanyaghoz, amely 10 százalék bioetanolt tartalmaz. Németországban például sok töltőállomáson megszűnt a hagyományos 95-ös benzin árusítása, helyette E10-es lehet tankolni, Igaz, csak óvatosan, mert nem mindegyik autó tud károsodás nélkül etanolos benzinnel működni, főleg a tíz évnél idősebbeknél lehet gond.

Bár korábban Magyarországon is szó volt az E10 kötelező bevezetéséről, az NFM válasza alapján ez valószínűleg nem fog megtörténni. A tárca azt írta, hogy

az E10-es termékek bevezetéséről és forgalmazásáról az üzemanyag-forgalmazók önállóan döntenek,

mivel a hagyományos üzemanyagok árusításával is teljesíteni tudják a kötelező bekeverési részarányt. Hozzátették, 2020-ra a közlekedésben felhasznált energia 10 százalékának megújuló energiaforrásokból kell származnia, de az Európai Bizottság egy tavalyi irányelve is arról szól, hogy korlátozni kell az élelmiszernövényekből nyert üzemanyagokat, és nagyobb hangsúly kell fektetni a zöldáram és a hulladék alapú megújuló közlekedésre.