Valakinek felelni kell, ha KITT elgázol egy gyalogost

konnektor knight rider
Vágólapra másolva!
Az elektromos önvezető autók elterjedése csak idő kérdése, az autózás jövője valószínűleg a robot-Uber lesz. Egyelőre az önvezető autók terjedésének a jogi szabályozás hiánya, az elektromos autókénak az akkumulátorok ára és teljesítménye szab gátat. Az energetikában nagy lökést adott a fejlesztéseknek, hogy 100 dollár fölött volt az olaj ára, de hiába esett a harmadára, már nem lehet visszafordítani az új technológiák térnyerését. 
Vágólapra másolva!

Az önvezető autók már készen vannak, a technológia működik – mondta Trybek Gábor, a Business Lease lízingcég kereskedelmi igazgatója a Business Lease, a Business Training Associates oktató- és a TMF Hungary tanácsadócég közös konferenciáján. Elterjedésük egyik legnagyobb akadálya, hogy

egyelőre teljesen hiányzik a jogi szabályozás,

mondta az igazgató.

Ki a bűnös, ha KITT gyalogost gázol?

A működő önvezető autók megjelenése az utakon sok erkölcsi és jogi kérdést vet fel, ezért a jogi környezet kialakítása nagyon nehéz feladat, tette hozzá Pletser Tamás, az Erste Bank olajipari elemzője. A tesztelés alatt álló önvezető autók eddig nagyon biztonságosan működtek (sokkal biztonságosabban, mint a humán sofőr által vezetett járművek), ennek ellenére meg kell válaszolni például azt a kérdést, hogy

ki a felelős, ha egy önjáró autó hiba miatt elgázol egy gyalogost.

A kocsi gyártója? A tulajdonosa? Ha a gyártó, akkor pontosan ki? A cég? A szoftverért felelős programozó vagy programozók? Mi legyen a büntetés?

Ki a felelős, ha az önvezető autó elgázol valakit? A gyártó vagy a tulajdonos? Forrás: Origo

Az autók elárasztják a világot, ha semmi nem változik

Az autózás jövőjét az önvezető, elektromos autók jelentik, véli Trybek Gábor. 2010-ben egymilliárd személygépjármű volt a világon, ez a szám az előrejelzések szerint 2050-re a jelenlegi feltételek mellett négymilliárdra nő.

2030-ra az autózás okozta externális költségek (például a környezetszennyezés miatt) a világ nagyvárosaiban átlagban 50-60 százalékkal nőnek.

Az Egyesült Államokban egy statisztika szerint az autók idejük 96 százalékát parkolással töltik, vagyis általában kihasználatlanul állnak valahol.

A robottaxi nem pihen

A tendenciákat és a technológia fejlődését figyelembe véve nagyon valószínű, hogy a jövőben sok embernek nem lesz saját autója, hanem az Uber szolgáltatásához hasonlóan fognak önvezető autót rendelni, amikor szükségük lesz rá.

Az autó jön, elviszi az utast a céljáig, aztán megy tovább a dolgára.

Az autó nem áll kihasználatlanul, nem foglalja fölöslegesen a helyet.

Várni kell a 2020-as évekig

Az elektromos autók elterjedésének legnagyobb gátja az akkumulátorok ára és teljesítménye, ezektől függ, hogy az elektromos autók mikor lesznek versenyképesek a belső égésű motort használó járművekkel, mondta Pletser Tamás. Az akkumulátorok ára az elmúlt években drasztikusan esett, bár hogy pontosan hol tart, csak sejteni lehet: az akkumulátorokat érintő információkat a gyártók hétpecsétes titokként őrzik. A szakértő szerint az elektromos autók elterjedése közeleg, és ez nagyon jó, de

még legalább hat-nyolc évet kell várni,

amíg komolyabban beindul a térhódításuk.

Az elektromosautó-forradalomra valószínűleg a 2020-as évekig kell várni Forrás: AFP/Justin Sullivan

A drága olaj megtolta az innovációt

Az energiaszektorban az új technológiák fejlődésének (beleértve az elektromos autók akkumulátorait, a palakitermelést, a cseppfolyósgáz-piacot, a napelemeket) nagy lökést adott, hogy évekig magas volt a kőolaj ára, a 100 dollár fölötti sávban mozgott, mondta Vargha Péter Simon, a Mol vezető közgazdásza. Az olaj (és a földgáz) ára leesett, de a bekövetkezett fejlesztéseket már nem lehet visszacsinálni.

A fejlesztéseket nem lehet visszacsinálni

Például a napelempanelek ára wattonként számolva 1977-ben még 77 dollár volt, 2014-ben már csak 0,36 dollár,

ezen nem változtat, hogy a kőolaj ára a harmadára olvadt.

A megújuló energiaforrások elterjedése drámai változást hoz majd az energiapiacon. Ezt jól jelzi, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség évek óta mindig csak fölfelé módosítja a nap- és szélenergia termelésére vonatkozó előrejelzését.

A nagy kérdés, véli Vargha, hogy a fejlődő országokban milyen technológiák fognak elterjedni. A szakértő szerint az olyan országok, mint India, valószínűleg ugrani fognak, és kihagyják a fosszilis energiahordozók uralta korszakot, ami a fejlett országokban megvolt.