Már a banki alkalmazottak is retteghetnek

hangulat tőzsde befektetés probléma veszteség kockázat
Vágólapra másolva!
A bankok lassan elérik az automatizálási fordulópontot, és a technológiai változások következtében több millió bankár veszítheti el az állását a következő években. A Citi jelentése szerint hamarosan mintegy 30 százalékkal csökkenhet a létszámuk.
Vágólapra másolva!

Hamarosan beköszönt a bankok „Uber-pillanata”, vagyis az, amikor pénzügyi technológiai megoldások alapjaiban alakítják át az iparágat – hangsúlyozza a jelentés. Ez azonban – teszik hozzá – sokkal inkább a banki dolgozókat, mint a bankokat mint intézményeket fenyegeti az elkövetkező években.

A fordulat elsődleges oka, hogy egyre inkább valamilyen elektronikus platform lesz majd az elsődleges összekötő az ügyfél és a bank között. Ennek következtében pedig egyre kevesebb bankfiókra lesz szükség, ami a dolgozók létszámát is jelentősen csökkenti.

A gépek uralma

A Citi úgy számolt, hogy nagyjából 30 százalékkal csökkenhet a banki alkalmazottak száma 2015 és 2020 között. Mindazonáltal a bankok által foglalkoztatottak létszáma

már eddig is lendületesen csökkent

a válság előtti, 2007-es csúcsponthoz képest. Az Egyesült Államokban például 2007 és 2015 között 17 százalékkal 2,93 millióról 2,57 millióra zsugorodott a teljes állású banki alkalmazottak száma, ami 2025-re 1,8 millióra csökkenhet, ami összesen 40 százalékos esést jelentene.

A technológiai fordulat a bankokat sem kíméli Forrás: 123rf.com

Európában ezzel párhuzamosan 3,26 millió alkalmazott volt 2007-ben, míg 2015-ben mindössze2,89, és 2025-re a számuk 1,82 millió lehet, ami 45 százalékos csökkenés lenne a csúcshoz képest.

Mindez összhangban van a Barclays korábbi vezérigazgatójának, Antony Jenkinsnek a véleményével, aki szerint a technológiai átalakulások a pénzügyi világban arra fogják kényszeríteni a bankokat, hogy jelentősen automatizálják a tevékenységeiket – írja a Business Insider. Jenkins egyenesen úgy jósolt, hogy ebből adódóan a bankfiókok és a bennük dolgozók száma egészen

50 százalékkal zsugorodhat

a következő években.

Első az ügyfél

A technológiai változások jelentőségét jól mutatja, hogy míg 2010-ben csupán 1,8 milliárd dollárnyi tőkebefektetés áramlott a pénzügyi technológiába, addig 2015-re ez már 19 milliárd volt. Mi több, a Citi elemzői kiemelik, hogy ezek több mint 70 százaléka a fogyasztói élményekre fókuszált, jelentős részben a fizetési megoldásokon keresztül.

Mindazonáltal jó hír lehet, hogy nem minden banki területen várható ilyen radikális csökkenés. Ahogy ugyanis a tranzakciókhoz kapcsolódó emberi munkaerő jelentősége csökken, úgy lesz egyre fontosabbak a tanácsadáshoz kötött pozíciók.