A jó ötlet szép, de nem elég

Catfe
Businessman Carlos Wong with his staff and Simone the cat during the kickstarter opening of the Catfe (Cat Cafe) in Chinatown, Los Angeles on October 2, 2014. The cafe which allows patrons to interact with a range of cats, hopes to open permanently in the city depending on the public reaction from the kickstarter event. Similar cafes which originated in Japan are open in New York and San Francisco. AFP PHOTO/Mark RALSTON
Vágólapra másolva!
Vagy piackutasson, vagy fogadja el, hogy kiteszi magát a bukásnak.De még a kettő egyszerre is megtörténhet.
Vágólapra másolva!

A startupszférában és –korban visszatérő motívum a kudarc. A 90 százalékos statisztika teljesen elfogadott, a becsődölt ötletre még biztatnak is a mentorok. Egyáltalán nem biztos, hogy a jól felmért piac megóv ettől, de fordítva igaz: ha ezt a lépést kihagyja, okkal nem számíthat semmi jóra.

Mindenki az ötleten pörög, nyilatkozta nekünk dr. Vinnai Balázs, akinek pedig minden okunk megvan mindent elhinni a startuposdi legrejtettebb titkairól. De nem úgy van az. Az ötlet a látványfelelős, ám egyáltalán nem garancia, hiszen ha aktuális, ha a levegőben van, húsz másik szereplőnek is eszébe juthatott. Annál több múlik az emberi tényezőn.

Vajon a macskás kávéház hány embernek jutott eszébe egyszerre? Attól még csodálatos ötlet -- de ez nem minden Forrás: AFP/Mark Ralston

Beléphetne ekkor csodafegyverként a jófejség és az üzleti érzék szerelemgyereke, a közösségi finanszírozás. A Kickstarter és az Indiegogo nagy sztorik tudója, és olykor kámpicsori bakik forrása. Ennek a hányadnak sem olyan bonyolult utánaásni.

A piackutatás négy lépésére ad tippet az Entrepreneur cikke. Hogy elkerüljük a kudarcot. Vagy lehetőleg tanuljunk belőle.

A probéma beazonosítása

Ez az aha-pillanat, amikor nemcsak a problémát látja meg a vállalkozó, de a megoldást is. Könnyű megmámorosodni tőle, ám ugyancsak ez az a momentum, amikor higgadtan kutatásba kell fogni.

Eszébe jutott már másnak is?

Ha igen, tovább tudjuk fejleszteni a terméket, tudunk újat nyújtani benne? Tesztelje le, lehetőleg ismerősökön is, ismeretleneken is. A névtelen alanyok elfogulatlanok, a barátok vagy kollégák több részletre tudnak rávilágítani.

A Pay By Touch biometrikus azonosítással működő szoftvere ma népszerű lenne, 2008-ban viszont bedőlt, mert még nem volt rá igény. Azóta meg, tessék, mi sem természetesebb.

A másik cipője

Képzelje magát a felhasználó helyébe. Tényleg tud olyan szolgáltatást nyújtani vagy terméket létrehozni, amilyet a közönsége használni is fog?

Húsz évvel ezelőtt már létezett okostévé. Hallott róla? Talán okkal nem.

1996-ban az átlagos felhasználót még nem érdekelte, hogy szörfölhet a nappalija legnagyobb monitorán.

Nem akartak e-maileket olvasni a tévéjükön.

Hányan és mennyire?

Amennyire csak lehet, azonosítsa a célcsoport mérhető adatait. Hány emberről lehet szó? Mennyit adnának a cége termékéért? Mekkora ráfordítással?

Majdnem két évtizeddel ezelőtt indult el az első online sportszer-nagykereskedés, a boo.com, 130 millió dolláros befektetéssel és azzal az előnnyel, hogy szűz területre lép.

Csak az első nap 50 ezer látogatótól robbant fel az oldal

– próbáljuk meg elképzelni ezt: 24 óra alatt fél Kecskemét lakossága kattint úgy, hogy 24 órával korábban nem tudtak a webszájt létezéséről. Ehhez képest nem több, minden 250-edik vásárolt is. A konverzió tehát 0,25 százalék volt. A boo ugyanis nem csinálta meg a matekot, nem készült fel technológiában. A lassú letöltés mellett nem sikerült jól eltalálni az árakat, ráadásul az ígért szállítási időponttal is elégedetlenek voltak az emberek.

A hiányosságokra akkor derül fény, ha a mérhető paramétereket könyörtelenül leteszteli a vállalat, mielőtt piacra lép.

Traction

A startupoknál így nevezik a már mérhető piaci igényt. Ideális esetben tehát amint megjelenik a traction, az már az akció pillanata. Akkor kell élesíteni:

már tudnak róla, már van valamilyen médiatörténetük, talán érdeklődő befektetők is megtalálták.

Azaz ki kell lépni a piacra.

Az elkapkodott skálázás 10 esetből 7-szer megbillenti a pályát. A valóban kifejező értékeket akkor kapja meg a startup, ha reprezentatív az eredmény. Akkor derül ki, van-e igény a termékére, eltalálta-e, mely feature lesz fontos, melyiket kellene inkább elengedni. Vagyis minél nagyobb piaci szegmenst tud skálázni a béta verzióval, annál jobb eséllyel talál be a kész produktum.

A startupnak valóban hasznos a bukás. De a legtöbbet abból tanul, hogyan áll fel a padlóról.