Sokak szerint a legfontosabb tényező a startupindításban – de itt van egy ékes és hiteles ellenvélemény is. Valójában az összképben az ötlet egy paraméter a számos közül. Amikor a Google nevű garázscéget három tettrekész fiatalember létrehozta, körülöttük tucatnyi másik motivált csapat akart böngészőt kódolni. A világsiker titka a tervükben, az időzítésben és abban rejtőzött, ahogy végül megvalósították, pedig maga az ötlet egyáltalán nem volt eredeti.
Lapos a szervezet és testvéri a hangulat, de szükség van valakire, aki a sor élére áll. Aki gyorsan dönt, és inspirálja a többieket. Ha ezt az embert nem olyan fából faragták, tönkre teheti a legígéretesebb potenciált. Ha viszont alkalmas a posztra, a gyenge adottságokból is kreatív eredményt hoz ki.
A vállalkozó egyfajta attitüd és szemlélet, de, miként a nóta mondja, egyedül nem megy. A sikeres üzlet mindenhol csapat: összetartó közösség, amelyben emberekre van szükség ahhoz, hogy egy tervből eredmény legyen. Aki nem passzol a közösségbe, a legnagyobb ívű tervet is tönkre vágja.
Senki ne pánikoljon, ha nem talál befektetőt a korai fázisban, hiszen arra való a 3F-finanszírozás. Aki szereti a kezdő vállalkozót (family and friends), vagy bolondjává válik (fool) a még nem is létező üzletnek, támogatni fogja. És hitelt felvenni sem szégyen, feltéve, hogy a vezető vigyázó szemét mindig a cashflow-n tartja. De akkor aztán ésszel, egyetlen botlás elég ahhoz, hogy a milliók eltűnjenek a lefolyóban.
One-pager, ahogy lefordítani sem vesszük a fáradságot. Nem kell előre elmesélnie 5-10 év működését, de a célokra, a célcsoportra, a kivitelezés kezdeti formájára kitérnie igen. Inkább legyen fölöslegesen alapos, mint fényűzően felületes.
Hiszen minden terv annyit ér, amennyire reális elképzelés valóságossá tenni. Ha nem látja lépésről lépésre, mitől lesz belőle kézzel fogható termék vagy szolgáltatás, nem sok különbözteti meg az ábrándtól. A megvalósításhoz azonban akkor is közel kerül, ha egy-egy lépés nem jön össze. Nagy érték azt tudni, merre ne menjünk tovább.
A versenyszférában nem lehet nem figyelembe venni az időfaktort, ezen áll vagy bukik a piacra lépés, és ez többszörösen igaz a telített piacokra. A YouTube megjelenésekor több videómegosztót ismert már a felhasználó, ők azonban azt a kritikus pillanatot választották, amikor a szélessávú internet alapszolgáltatássá vált. Ebben a részletben minden más versenytársukat megelőzték, így kóstoltak bele a sorsfordító sikerbe, amelyhez aztán már tudatosan ragaszkodtak.
Valami biztosan félresiklik, a legprecízebb terv, a legelszántabb csapat, a legstabilabb pénzügyi támogatás ellenére is. Sokkal fontosabb – és többet is mond a cég kilátásairól –, hogyan reagál a krízisre, mint az, mekkora eséllyel kerüli el. A vállalkozáshoz bátorság kell, az óvatosság pedig nem az. Nincs ember és nincs cég hiba nélkül. Nem tökéletesnek kell lennie, hanem rátermettnek abban, hogy a nehézségeket orvosolja.
Bárcsak már ott tartanánk, sóhajthat a leendő cégvezető, ha a termék csomagolására irányítják a figyelmét. De egyszer biztosan ott fog tartani, célszerű felkészülnie arra, hogyan tálalja, amit olyan sok gonddal főzött. Mellékesnek tűnhet a többi, súlyos szakértelmet és elkötelezettséget követelő munkafázis mellett. De a legíncsiklandóbb sültre is csak ímmel-ámmal néz az éhes vendég, ha piszkos a tányér – vagy akár unalmas.
Tudja a célt – de melyik úton fog elindulni? Aki túl gyors tempóban növekszik, idő előtt elfogyhat, aki lassan, nem halad. Találja meg az egyensúlyt, és figyeljen oda tudatosan a tempóra.
(Via)