Van három perce 10 tippre?

maják
A Maja Birodalom alkotta a legfejlettebb közép-amerikai civilizációt
Vágólapra másolva!
Eszébe jutott már, hogy a túl gyors növekedés épp úgy hozhat nehézségeket, mint a túl lassú? Hogy a marketingtervre is időben kell gondolnia? Hogy az eltalált időzítéssel még a közepes feltételekből is kiválókat teremthet? Mire ezt a tíz szempontot végiggondolja, biztosan még több jut az eszébe.
Vágólapra másolva!

Az ötlet

Sokak szerint a legfontosabb tényező a startupindításban – de itt van egy ékes és hiteles ellenvélemény is. Valójában az összképben az ötlet egy paraméter a számos közül. Amikor a Google nevű garázscéget három tettrekész fiatalember létrehozta, körülöttük tucatnyi másik motivált csapat akart böngészőt kódolni. A világsiker titka a tervükben, az időzítésben és abban rejtőzött, ahogy végül megvalósították, pedig maga az ötlet egyáltalán nem volt eredeti.

A vezető(k)

Lapos a szervezet és testvéri a hangulat, de szükség van valakire, aki a sor élére áll. Aki gyorsan dönt, és inspirálja a többieket. Ha ezt az embert nem olyan fából faragták, tönkre teheti a legígéretesebb potenciált. Ha viszont alkalmas a posztra, a gyenge adottságokból is kreatív eredményt hoz ki.

Valódi vezető nélkül a mini birodalom is szétesik Forrás: wikimedia.org

A csapat

A vállalkozó egyfajta attitüd és szemlélet, de, miként a nóta mondja, egyedül nem megy. A sikeres üzlet mindenhol csapat: összetartó közösség, amelyben emberekre van szükség ahhoz, hogy egy tervből eredmény legyen. Aki nem passzol a közösségbe, a legnagyobb ívű tervet is tönkre vágja.

Tőke

Senki ne pánikoljon, ha nem talál befektetőt a korai fázisban, hiszen arra való a 3F-finanszírozás. Aki szereti a kezdő vállalkozót (family and friends), vagy bolondjává válik (fool) a még nem is létező üzletnek, támogatni fogja. És hitelt felvenni sem szégyen, feltéve, hogy a vezető vigyázó szemét mindig a cashflow-n tartja. De akkor aztán ésszel, egyetlen botlás elég ahhoz, hogy a milliók eltűnjenek a lefolyóban.

Még nincs? Ha okos, lesz Forrás: AFP/Philippe Desmazes

Az üzleti terv

One-pager, ahogy lefordítani sem vesszük a fáradságot. Nem kell előre elmesélnie 5-10 év működését, de a célokra, a célcsoportra, a kivitelezés kezdeti formájára kitérnie igen. Inkább legyen fölöslegesen alapos, mint fényűzően felületes.

A megvalósítás

Hiszen minden terv annyit ér, amennyire reális elképzelés valóságossá tenni. Ha nem látja lépésről lépésre, mitől lesz belőle kézzel fogható termék vagy szolgáltatás, nem sok különbözteti meg az ábrándtól. A megvalósításhoz azonban akkor is közel kerül, ha egy-egy lépés nem jön össze. Nagy érték azt tudni, merre ne menjünk tovább.

Az időzítés

A versenyszférában nem lehet nem figyelembe venni az időfaktort, ezen áll vagy bukik a piacra lépés, és ez többszörösen igaz a telített piacokra. A YouTube megjelenésekor több videómegosztót ismert már a felhasználó, ők azonban azt a kritikus pillanatot választották, amikor a szélessávú internet alapszolgáltatássá vált. Ebben a részletben minden más versenytársukat megelőzték, így kóstoltak bele a sorsfordító sikerbe, amelyhez aztán már tudatosan ragaszkodtak.

A problémamegoldás

Valami biztosan félresiklik, a legprecízebb terv, a legelszántabb csapat, a legstabilabb pénzügyi támogatás ellenére is. Sokkal fontosabb – és többet is mond a cég kilátásairól –, hogyan reagál a krízisre, mint az, mekkora eséllyel kerüli el. A vállalkozáshoz bátorság kell, az óvatosság pedig nem az. Nincs ember és nincs cég hiba nélkül. Nem tökéletesnek kell lennie, hanem rátermettnek abban, hogy a nehézségeket orvosolja.

Marketing

Bárcsak már ott tartanánk, sóhajthat a leendő cégvezető, ha a termék csomagolására irányítják a figyelmét. De egyszer biztosan ott fog tartani, célszerű felkészülnie arra, hogyan tálalja, amit olyan sok gonddal főzött. Mellékesnek tűnhet a többi, súlyos szakértelmet és elkötelezettséget követelő munkafázis mellett. De a legíncsiklandóbb sültre is csak ímmel-ámmal néz az éhes vendég, ha piszkos a tányér – vagy akár unalmas.

A növekedés

Tudja a célt – de melyik úton fog elindulni? Aki túl gyors tempóban növekszik, idő előtt elfogyhat, aki lassan, nem halad. Találja meg az egyensúlyt, és figyeljen oda tudatosan a tempóra.

(Via)