Töretlenül, egyre nagyobb ütemben nő a ruházati piac 2012 óta. 2016 elején az elmúlt két évhez hasonlóan 10 százalék felett nőtt a ruházati boltok bevétele, márciusban ugyanakkor botlott egyet a ruhapiac, 2 százalékra esett a bővülés üteme - írja a blokkk.com
A ruházati boltok bevételének növekedése (milliárd forint):
Év | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Ruházati boltok értékesítése | 405 | 423 | 480 | 542 |
Változás előző évhez képest | 102 | 105 | 114 | 113 |
KSH, érték: milliárd forint, előző év: 100%
A bevételek növekedésében volt némi jótékony hatása az online kasszarendszernek is, de a keresetek növekedése is nagyot lendített a mérlegen.
Ötből négy munkavállalónak (81 százalék) változott a bére 2015-ben az egy évvel korábbihoz képest, a többségnél ez növekedést jelent, ahogy az alábbi infografikán is látható:
Több,
mint 20 ezer ruhaboltban lehet válogatni,
tíz évvel ezelőtt pedig még több, 26 ezer ruhabolt volt Magyarországon.
A webáruház, az outlet, a hiperek és a diszkontok betörése ugyanúgy megfigyelhető nálunk is, mint máshol világszerte. A kínai boltból országszerte 5 ezer, csak a Józsefvárosban pedig másfélezer van. A turkálók száma 6-7 ezer között mozog.
Június elején hirdették ki a magyar piac 10 legnagyobb e-kereskedelemi cégének rangsorát. A toplista első helyén az Extreme Digital végzett. A dobogó 2. és 3. helyén a két másik webpláza, az eMAG és a Mall osztozik. Őket követi a Media Markt, amely idén is megőrizte 4. pozícióját. Egy év alatt három helyet javítva, idén 5. a Tesco.
Hatodik helyen a Libri-Bookline csoport végzett. Hetedikként a tartalomszolgáltatást és az értékesítést ügyesen ötvöző iPon áll, míg a 8. pozícióban – új belépőként – a nagy múltú Aqua szerepel, aki az egyik legrégebbi magyar tulajdonú online áruházként került fel a listára. A rangsor 9. és 10. helyét két, a maga nemében egyedi cég foglalja el. A 9. helyen lévő Bónusz Brigád egyedüliként értékesít a termékek mellett szolgáltatást is, és építi üzleti modelljét a kedvezményekre. A rangsort pedig a Tchibo zárja.
A 10 legnagyobb e-kereskedő összesített, online értékesítésből származó árbevétele elérte a
92 milliárd forintot,
ami a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom 34 százalékát jelenti, ehhez együttesen közel 4,7 millió vásárlás társult, ami a teljes vásárlásszám 21 százaléka.
De térjünk vissza a ruhapiacra. A magyar áruházak nagyágyúit a világ legnagyobb áruházai között jegyzik.
Akik 10 milliárd feletti árbevételt könyveltek el 2015-ben:
e-beszámoló, 2015. évi adatok, érték: milliárd forint, áfát is tartalmazó forgalom
*/: becsült adat (nincs nyilvános 2015. évi adata)
Némileg kilógnak a sorból a Decathlon és a Hervis, mivel ott sportszereket is árulnak, de azért a ruha is fogy náluk bőségesen.
A ruházati áruházak nagyobbjai közé tartozik még a Humanic és az Adidas (9-9 milliárd forinttal), továbbá a M&S, a Salamander és a Mango (4-4 milliárd forinttal).
A hazai ruhás cégek közül a legnagyobb a Roland Divatház 3 milliárdos árbevétellel, a Griff és a Gála pedig éppen eléri a milliárdos határt, de például az Emporium bevétele már csak fele az előbbiekének.
Elemzők szerint 2016-ban tovább nőhet a kiskereskedelem. Németh Dávid, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint a reálbérek növekedése hajtja a belső fogyasztást. A szakértő szerint az év egészében 5-6 százalékkal növekedhet a kiskereskedelmi forgalom.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője is azt mondja, tartósan magas maradhat kiskereskedelmi forgalom növekedése. Ő egy picit szerényebb 4,5 százalékos növekedést vár.
Barczel Vivien, az Erste Bank makrogazdasági elemzője 3-4 százalékos átlagos forgalomnövekedést vár idén. Az elemző szerint a vasárnapi nyitvatartás hatása pozitív lehet a következő hónapokban, így további lendületet adhat az eladásoknak.