Még mindig fáj, hogy megszűnt az ingyenhirdetés

Dr. Life, A XXI. század kifejező eszköze kezd a fejünkre nőni? Ezért osztunk meg magunkról ennyi mindent a Facebook-on!
A közösségi oldal már a mindennapjaink szerves része
Vágólapra másolva!
Nem tud második helyre szorulni a közösségi kommunikációban a Facebook. De árnyaltabbak a vállalkozások kifogásai.
Vágólapra másolva!

Ötödik alkalommal, közel háromszáz cég bevonásával végzett kutatást a magyar cégek Facebookkal kapcsolatos üzleti tapasztalatairól a Közösségi kalandozások blog üzemeltetője, az RG Stúdió.
A kutatás a 2016-os állapotok mellett a 2014 óta eltelt változásokra is kitért.

A közösségi oldal már a mindennapjaink szerves része Forrás: Dreamstime

Miért és hogyan Facebookoznak a cégek?

A cégek céljainak sorrendje nagyjából ugyanaz maradt az elmúlt két év során. Első helyen az új ügyfelek szerzése (58,4 százalék), második helyen a márkaépítés (54,6 százalék), harmadik helyen pedig a régi vevőkkel történő kapcsolat erősítés (30,6 százalék) áll. Ugyanakkor fontos elmozdulás, hogy a „kényszerített” célok aránya csökkent. Vagyis a

és a marketingkeret-csökkentés is kevesebb cégnek fontos.

„Más válaszokkal együtt ez arra utal, hogy a Facebook túl van a hype-görbe kiábrándulásvölgyén, és elérkezett a produktivitás platójára – mondta el Lévai Richárd, a frissen megjelent Hogyan készíts eredményes Facebook-hirdetéseket? című könyv szerzője. „A jelek szerint a cégek egyre reálisabban látják, hogy milyen üzleti célokra érdemes használni a Facebookot.”

A jelenlét során használt eszközökben is vannak változások Forrás: Origo

Természetesen a fő megoldás továbbra is a Facebook oldal, ugyanakkor az is kiderült, hogy sokat erősödött a Facebook csoportok szerepe. Több cég hozott létre saját csoportot, és általában is többet használják ezt a felületet üzleti kommunikációra. Ugyanakkor csökkent az alkalmazások használata, a videó szerepe pedig tovább erősödött.

Ellustuló kommunikáció

Az organikus kommunikáció hatásának csökkenéséhez köthető, hogy egyre kevesebb bejegyzést írnak a cégek. Sokkal kevesebb cég posztol naponta, miközben

a heti 3-4 bejegyzésnél ritkábban kommunikáló cégek száma drasztikusan nőtt.

Valószínűleg sokan gondolják úgy, hogy a hirdetésekkel lehet pótolni a kommunikációt, ugyanakkor ez nem minden esetben állja meg a helyét.

Hasonló a helyzet a nyereményjátékokkal Forrás: Origo

Bár azt tapasztaljuk, előszeretettel használják ezt a formátumot a marketingjükben a cégek, a kutatás itt is csökkenést mutat. Elsősorban az alkalmazásalapú promóciók aránya változott negatívan, de sokan nem is terveznek nyereményjátékokat a közeljövőben.

A hirdetés a megoldás(?)

A válaszadók 83,8 százaléka mondja azt, hogy használ Facebook hirdetéseket, ami több mint 20 százaléknyi elmozdulás a két évvel ezelőtti adatokhoz képest. De nem csak a hirdetést használók száma nőtt. Többet is költenek a cégek hirdetésekre. Továbbra is a 100 ezer forint alatti havi költések száma a legnagyobb, de a csökkenés is itt a legjelentősebb.

Kinek éri meg Facebookozni?

A Facebookot a cégek jelentős része szerint megéri használni, és ez nem változott az elmúlt évek során sem (75,3 százalék). A friss válaszok alapján azonban azt látni, hogy a kkv-k körében nagyobb azoknak az aránya, akik az “egyértelműen megéri” választ adták (53,88%), míg a nagyvállalatok között ez némileg kevesebb (45,65 százalék).

Forrás: Origo


A határ azok között, akik úgy gondolják, hogy megéri nekik Facebookozni, nem a cégméretnél keresendő.

Azok, akik sikeresen tudják használni a hirdetéseket, a jelek szerint nagyobb részt elégedettebbek a Facebook által hozott üzleti eredményekkel is.

Ugyanis azok, akik azt válaszolták, hogy „akkor is ennyit hirdetnék, ha több lenne az organikus elérés” (36 százalék), 91 százalékban gondolták azt, hogy megéri Facebookozni.

Azoknak, akik szükséges rossznak tartják a Facebook hirdetéseket (18,34 százalék) mindössze 43 százalékuk elégedett valamennyire a Facebook eredményességével, ugyanakkor itt sokkal magasabb a bizonytalanok (30 százalék) és az elégedetlenek aránya (25,3 százalék) is.

„A Facebook hirdetésben elért siker együtt jár az üzleti eredményekkel is – mondta el Lévai Richárd. – Azok a cégek, akik az évek folyamán megtanulták jól használni a Facebook egyre kifinomultabb hirdetési rendszerét, eredményesebbnek gondolják a jelenlétüket összességében is ezen a közösségi platformon.”

Amit pedig utálnak a cégek a Facebookon

Továbbra sem tudja kiheverni a kommunikátorok jelentős része, hogy a Facebook elvette az ingyenes megjelenés lehetőségét, még mindig ez zavarja őket a legjobban. Második helyen fej-fej mellett az „egyre több időt igényel” és az „egyre többet kell költenem hirdetésre” válaszok állnak. Nagyot csökkent azonban a „kezd veszíteni a varázsából” válaszok száma.

Forrás: Origo

Ha a 2016-os adatokat elemezzük részletesebben, látható, hogy a nagyvállalatoknál némileg módosul a sorrend. Itt a második helyen a hirdetési költések növekedése mellé bekerült a az „egyre nehezebb rajongót gyűjteni” válasz is.

„A nagyvállalatoknál valószínűleg a kevésbé tapasztalt felsővezetők nyomása és a minél szélesebb célcsoport elérésének igénye tartja magasan a tömeges rajongógyűjtési igényt – mondta el Lévai Richárd. – De benne lehet a dologban a későn ébredő cégek vágya is arra, hogy utolérjék a közösségi médiában korábban megjelenő társaikat.”

A Facebook elszívja az energiát

Bár más közösségi hálózatokon is jelen vannak a cégek, a kommunikáció gyakorisága nem túl jelentős, a jövőre vonatkozó tervek pedig meglehetősen óvatosak.

YouTube-on, LinkedIn-en és Instagramon folyamatosan nő a rendszeres kommunikáció, de a Facebook tulajdonába tartozó képmegosztó az igazi nyertes, ahol két év alatt 14 százaléknyi volt a növekedés.

A YouTube és az Instagram olyan szempontból is érdekes, hogy ezeken a hálózatokon a legkisebb az alvó jelenlét aránya (YouTube: 15 százalék, Instagram: 17 százalék), szemben a Google plusszal, ahol a cégek 40 százaléka jelen van ugyan, de soha nem kommunikál.

Azt is látni ugyanakkor, hogy egyre kevésbé terveznek más közösségi felülettel a cégek.

Az Instagram szerepel a legtöbb cégnél a jövőbeli tervek között,

de csak 5 százalék körül, a tendencia pedig csökkenő.

„A legtöbb magyar felhasználó a Facebookon van jelen, innen tudnak a cégek eredményeket realizálni, érhető, ha ezen van a figyelem – így Lévai Richárd. – Ugyanakkor veszélyes ez a függőség. Érdemes megvizsgálni, hogy a célcsoportok hol vannak még jelen, és ott is kialakítani az üzleti kapcsolatokat.”

„2016-ban a Facebook siker kulcsa a legtöbb cég számára a profi kommunikáció és a hirdetések megfelelő használata. Fontos, hogy minden cég megtalálja, hogyan építse bele a megfelelő hirdetéseket a marketing folyamataiba. Ha ez sikerül neki, sokkal eredményesebb lesz a jelenléte a Facebookon, és általában az online marketingben is” – mondta a szakember.