Jó fizetés és gyors elhelyezkedés - érdemes lesz matekozni!

energiaital, Stresszlabdát fog a kezében egy résztevő a Debreceni Egyetem informatikai karának épületében a 48 órás programozóversenyen
Vágólapra másolva!
Hamis sztereotípiák, aggodalmak a középiskolában megszerzett matematikatudás használhatóságával kapcsolatban, a lányok távolmaradása – többek között ezekre az okokra vezethető vissza, hogy jóval kevesebb informatikus kerül ki a hazai felsőoktatásból, mint amennyit a piac fel tudna venni. Több tízezer szakember hiányzik a magyar informatikai szektorból, pedig az elhelyezkedési lehetőségek most minden korábbinál kedvezőbbek a frissen végzettek számára.
Vágólapra másolva!

Bár különböző statisztikákat lehet találni arról, hogy mennyit keresnek a pályakezdő informatikusok, az adatokból az látszik, hogy

300 és 400 ezer forint közötti havi bruttó jövedelemhez juthatnak átlagosan.

Ráadásul a frissen végzettek körében ma már nem nagyon lehet arról beszélni, hogy nem találnak munkát, egy közelmúltban tartott rendezvényen az egyik nagy egyetem oktatója arról beszélt, hogy gyakorlatilag

a tanítványaik, vagyis még kézhez sem kapják a diplomát, már le is csapnak rájuk az informatikai cégek.

20 ezer fölött van a betöltetlen állások száma

Nem számít újnak az információ, hogy rengeteg informatikus hiányzik a magyar piacról, a legújabb adatok alapján már 20 ezer fölött van azoknak az állásoknak a száma, amelyek azonnal betölthetők lennének, ha adott lenne az elegendő szakember. A hiány oka, hogy

a felsőoktatás kibocsátása nem követi a munkaerőigény növekedését,

ahogyan arra a Bell Research tanulmánya rámutat.

Sok ma már nem igazán helytálló sztereotípia van a szakmával kapcsolatosan Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Az elemzés szerint a hazai informatikai és mérnöki felsőfokú oktatásra jelentkezők és felvettek száma csökken. A túljelentkezési arány alacsony, nincs valódi verseny a bekerülésért. Ez abból is adódik, hogy sok szülő és gyerek úgy gondolja, hogy a középiskolában megszerzett matematikatudás nem elegendő ahhoz, hogy teljesítsék az egyetemeken elvárt szintet. Ez egyébként részben igaz is, és a felsőoktatási intézmények az IVSZ-szel (Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége) folytatott egyeztetésen jelezték, hogy nem engedhetnek az elvárt matematikai tudásból, mivel arra épül a tananyag.

Alacsony tudásszint, sztereotípiák

A BellResearch tanulmánya is rámutatott arra, hogy a jelenlegi köznevelési informatikaoktatás céljaiban, mennyiségében, tartalmában és eszközeiben

nem alkalmas a felsőfokú képzés által igényelt bemeneti tudásszint átadására,

sem pedig a pályaorientációra, a szakma iránti érdeklődés felkeltésére. A csökkenő óraszámok tovább gyengítik az informatikaoktatást, és ellehetetlenítik az érettségit.

Emellett komoly problémát jelent az is, hogy még mindig számos sztereotípia él a társadalomban, és így a fiatalokban is arról, hogy milyenek az informatikusok. Sokan maguknak való, a megjelenésükre kevésbé odafigyelő, csak a munkájuknak élő embereknek tartják őket, az informatikát (IT) pedig olyan területnek, ami igencsak korlátozza a lehetőségeket.

Pedig a helyzet az, hogy köszönhetően annak, hogy ma már szinte mindenhol – a mezőgazdaságtól a bányászaton át a közlekedésig és egészségügyig - fontos szerepet játszik az IT, így az

ezt a területet választók is olyan szegmens felé fordulhatnak, ami a programozáson túl is érdekli őket,

legyen az akár a borászat, a környezetvédelem vagy éppen az oktatás.

Pályakezdő informatikusok 300-400 ezer forint körüli jövedelemre számíthatnak Forrás: Northfoto

Emellett a tudás gyarapodásával párhuzamosan gyorsan nőnek a jövedelmek is, ráadásul ma már egyre több IT-cégnél találkozhatunk alternatív foglalkoztatási formákkal, így már az sem igaz, hogy reggel 9-től délután 5-ig az irodában kell ülni a számítógép előtt.

Csábítanák a nőket

Hatalmasat lendíthetne az ellátottságon, ha sikerülne egy másik beidegződést legyőzni, miszerint a lányok nem valók erre a pályára. Szerencsére egyre több kezdeményezés indul világszerte és itthon is, hogy növeljék a nők számát a szektorban. Ez nemcsak a munkaerő biztosítása miatt fontos, de tanulmányok és felmérések igazolták már, hogy minél változatosabb egy vállalat vezetése, annál eredményesebben tud működni. Emellett pedig

a nők olyan látásmóddal és gondolatokkal járulhatnak hozzá a projektek sikeréhez, amire férfi kollégáik esetleg nem is gondolnak.

Nem véletlen, hogy akad már olyan informatikai vállalat, ahol odafigyelnek arra, hogy az egyes projekteken dolgozó csapatokban legyen legalább egy-egy nő.

Változtatni kell

A BellResearch tanulmánya szerint a köznevelési informatikaoktatás

teljes szemléletváltása és megújítása szükséges.

A digitális alapkészségek megszerzését általános iskolai szintre kell levinni, a középiskolában be kell vezetni a valódi informatikai tartalom (programozás) oktatását, és át kell venni a piaci alternatív oktatásban bevált gyakorlatokat, módszereket. A versenyeken való részvételt felvételi előnyökkel kell ösztönözni.