Hogyan érdemes céget vásárolni a régióban

céges koccintás
Hosszú és kemény a felkészülés, mielőtt van mit ünnepelni
Vágólapra másolva!
A stratégiai befektetőknek meghatározó szerepük van a régió tőkepiacán, és jelentős hatással vannak az M&A – vállalatfelvásárlások, fúziók és felvásárlások – piacán tapasztalható dinamikus trendek formálására is. A válság után drasztikusan csökkent a cégeladások és felvásárlások száma, 2015-ben azonban az eredmények meghaladták a válság előtti szintet. A szakértők 2016-re még több tranzakcióval számolnak.
Vágólapra másolva!

Ennek kapcsán Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere kiemelte a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület és a saját cége közös rendezvényén, hogy tovább növekszik a felvásárlási kedv, és a kínálati oldalon is egyre több cég kerül a piacra. „Biztató lehet a magyar vállalkozások számára az, hogy a CEE régió a befektetők szempontjából az egyik legaktívabb terület lesz a következő időszakban” – mondta.

Európában is, a közép-kelet-európai régióban is a stratégiai vásárlás a leggyakoribb exitforma az utóbbi években, mondta Ferke János, a HVCA Elnökségi tagja. Hozzátette, a Jeremie-s befektetésekből néhány éven belül esedékesek lesznek a kiszállások, a cégvezetők nagy része pedig közeledik a nyugdíjkorhatárhoz. Márpedig ha nem tudják családi vonalon megoldani az utódlást, piacra viszik a céget. A 2008 óta eltelt nyolc évből hatban a trade sale (eladás stratégiai befektetőnek) volt a leggyakoribb exitmód, 2014-ben mind darabszámban mind értékben az összes exit közel egyharmadát adta. Különösen a kicsik népszerűek, az arány 60 százalékát a néhány millió eurós kiszállások adták.

Hosszú és kemény a felkészülés, mielőtt van mit ünnepelni Forrás: PhotoAlto/Frédéric Cirou / Altopress/Frédéric Cirou

Kik vesznek cégeket a régióban?

Az M27 ABSOLVO a 2014 és 2016 áprilisa közötti tranzakciókat elemezve megállapította, hogy

  • a tranzakciók csaknem 50 százalékában helyi vállalkozás a vevő,
  • amennyiben a vevő nem lokális, Magyarországon jellemzően nem régiós piacról érkezik,
  • a private equity alapok és a tőzsdei cégek együtt a vevők 45 százalékát teszik ki – ilyenkor vélhetően a növekedési kényszer erősebb, mint egy átlagos vállalkozásnál,
  • habár az elemzés kifejezetten fókuszált az 50 millió eurósnál kisebb tranzakciókra, a vevők 76 százaléka nagyvállalat, multinacionális cég volt,
  • a vizsgált esetek 46 százalékában versenytárs volt a felvásárló, de közel ennyire jelentős a stratégiai dealek aránya is.

Horgos Lénárd kifejtette, mindig érzékeny eset, amikor a vevő konkurens cég. Az átvilágítás alapfeltétel, ezért nagyon fontos, hogy ebbe csak akkor menjen bele az eladó, amikor komoly az érdeklődés.

A fő cél az együttműködés

A szakmai befektetőknek sokkal kevésbé érdekes a profitnövekedés, mint új beszállítói bázist, új piacokat vagy akár technológiai tudást találni. A befektetés lényege, hogy a tevékenységek összehangolása mindkét felet stratégiai előnyökhöz juttatja.

Sok múlik a felkészülésen

A tudatosan felépített, időben megkezdett felkészülés jelentőségét több előadó is kiemelte a konferencia során. Aki cégeladást fontolgat, annak tehát érdemes időben lépnie, mert legalább egy éves folyamattal kell számolnia. Horgos Lénárd szerint a körültekintő felkészülés akár 40-70 százalékkal is megnövelheti a cégértéket.

Magyar sikersztorik

AUTONET

Felvásárló: Swiss Automotive Group (Svájc)

„A cégcsoportot két magánszemély építette fel húsz év kemény munkájával, akik úgy gondolták, hogy a további növekedéshez és céljaik eléréséhez stratégiai partner bevonása szükséges – mondta dr. Fehérváry Ákos, a Baker&Mckenzie Ügyvédi Iroda partnere a közel 300 millió eurós forgalmú regionális autó- és járműipari beszállítóról, az AUTONET cégcsoportról. Ez az iroda követte végig tranzakciós jogi tanácsadóként a cégeladás folyamatát. A világosan megfogalmazott jövőkép és célok, a tudatos felkészülés és befektető-keresés mellett Fehérváry Ákos egy ilyen tranzakció időigényére is felhívta a figyelmet: az AUTONET esetében a szerződés aláírásáig több mint 1 év telt el, és a folyamat még közel sem zárult le, hiszen a közös vállalatcsoport létrehozása és működése még csak most kezdődik.

DIATRON

Felvásárló: STRATEC Biomedical AG (Németország)

A budapesti székhelyű, labordiagnosztikai eszközök fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Diatron Groupban 2005-ben szerzett részesedést a nemzetközi private equity befektető Riverside Europe – a stratégiai befektető STRATEC Biomedical AG felé történő cégeladást pedig nemrégiben hozták nyilvánosságra. A Riverside akvizíció óta a Diatron globális szereplővé nőtte ki magát, a termékportfóliót fejlesztések és akvizíciók útján kibővítették, a folyamatokat egységesítették, jelentősen bővítették ügyfeleik körét, új piacokra léptek be. A Diatron ma már a Siemens és Samsung részére is gyárt hematológiai eszközöket. Ezzel a magyar vállalkozás nemzetközi viszonylatban is versenyképes szereplővé vált.

„Az exit kérdése nem volt kérdés – mondta Tahy Balázs, a Riverside Europe / Diatron igazgatósági tagja –, így az előkészítés, a befektető-keresés, a tárgyalások mindvégig transzparensen zajlottak a cég menedzsmentjével. A menedzsmentnek kiemelt szerepe volt az exitstratégia megvalósításában. Pénzügyi befektetőként a stratégiai tervezésben, a globális szintű befektető-keresésben és a sikeres tranzakciókban való több évtizedes tapasztalatainkat is a közös célok megvalósításába tudtuk fektetni” – emelte ki Tahy Balázs.