Kilenc brókercégnél találtak eltérést

magyar nemzeti bank mnb
magyar nemzeti bank
Vágólapra másolva!
Jelentős számú felhasználó kereste fel az MNB online egyenleglekérdező alkalmazását (ÉSZLA) az idei első negyedévben, akik közül eddig 20 befektető jelzett adateltérést a program segítségével, s további 64 felhasználó fordult technikai kérdéssel a jegybankhoz. Az MNB vizsgálatsorozatot indított az adateltérések okának, illetve a belépési jelszavak és ügyfél-azonosítók intézményi kezelésének ellenőrzésére.
Vágólapra másolva!

Nagy a felhasználói érdeklődés a Magyar Nemzeti Bank (MNB) idén februárban indult Értékpapírszámla-lekérdező alkalmazása (ÉSZLA) iránt. A 2016. évi I. negyedév tapasztalatai szerint az online felület látogatottsága jellemzően a havonta megújuló belépési jelszavak kézhezvételét követően a legmagasabb: ilyenkor akár napi 1500-2000 ügyfél is megtekinti az oldalt, tájékoztat közleményében a jegybank.

Húsz befektető talált eltérést

Bár az alkalmazás használata egyre elterjedtebb a befektetők körében, a befektetési szolgáltatókhoz és a jegybankhoz egyelőre kevés – az MNB ügyfélszolgálatára például összesen 64 – ügyfélmegkeresés érkezett. Főbb kérdéseik a felület elérési helyére, a belépéssel kapcsolatos technikai teendőkre, illetve a szolgáltatók által küldött azonosítók és jelszavak használatára vonatkoztak. Néhány ügyfél adatvédelmi és adatkezelési kérdésekről is érdeklődött.

Az indulás óta 9 szolgáltató kapcsán 20 jelzés érkezett az MNB-hez valamilyen eltérésről.

Az ügyfelek legtöbbször azt kifogásolták, hogy kimutatásukban helytelenül tüntették fel a pénzeszközök és az értékpapírok, valamint a pénzösszeg-egyenlegeket.

Legtöbben a belépéshez kérnek segítséget

Az ÉSZLA-val kapcsolatos technikai segítségnyújtást a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala végzi. Az eddigi tapasztalatok szerint a legtöbb ügyfél ott a jelszavak kiküldése után a belépés folyamatával kapcsolatban kér tájékoztatást.

Az ÉSZLA online lekérdezésével kapcsolatos gyakori kérdések és válaszok, s a témában készült Navigátor Extra tájékoztató füzet a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának internetes aloldalán érhetők el.

Bárki ellenőrizheti a számláját

2016. január óta a befektetési szolgáltatók minden hónapban biztonságos csatornán és anonimizált módon kötelesek az MNB részére megküldeni az ügyfelek értékpapír- és ügyfélszámla egyenlegének adatait, s a számlákon vezetett értékpapírok listáját. Ezeket az ÉSZLA felületén megtekinthető adatokat a lakossági és vállalati befektetők összevethetik a szolgáltatójuktól kapott számlakimutatásokkal. Ha eltérést tapasztalnak, a probléma rendezéséhez a befektetési szolgáltatóhoz kell fordulni, ám – a felügyelés segítése érdekében – az ÉSZLA felületén küldhetnek jelzést a jegybanknak is.

Kilenc brókercégnél jeleztek eltérést az ügyfelek Fotó: Bielik István - Origo

A jegybank vizsgálódik

Az MNB a közelmúltban vizsgálatsorozatot indított annak ellenőrzésére, hogy a befektetési szolgáltatók mindenben eleget tesznek-e a lekérdező alkalmazással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek. Ez többek között kiterjed a befektetők részére átadandó azonosítók és a számlakivonatokban szereplő jelszavak kiküldésének, továbbá az ügyféljelzések alapján az egyenlegek esetleges ellentmondásainak ellenőrzésére is. Mindemellett

a jegybank olyan összevont ellenőrzéseket is végez az adatokon, amelynek során a teljes állomány valódiságáról kíván meggyőződni.

Az MNB emellett a továbbiakban is folyamatosan figyelemmel kíséri az ügyfelek visszajelzéseit.