A Nielsen piackutató szerint 2016 elején 16 869 általános élelmiszerüzlet működött Magyarországon, 5 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Főleg a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek száma csökkent, a déli megyékben különösen nagy arányban.
Az 51–200 négyzetméteres boltok száma 7, az 50 négyzetméteres és kisebbeké pedig 4 százalékkal lett kevesebb egyik évről a másikra.
Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője ugyanakkor felhívja a figyelmet: az 51–200 négyzetméteres boltok ezzel egyidejűleg mégis 7 százalékkal tudták növelni forgalmukat a teljes élelmiszer-kiskereskedelem 4 százalékos átlagával szemben.
Azzal magyarázták, hogy változnak a vásárlási szokások, jobban számít a kényelem. A fogyasztók egy része számára előtérbe kerültek a lakóhelyközeli boltok. Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletekre azonban ez nem érvényes, forgalmuk súlya tovább csökkent.
A délkeleti megyékben 9, délnyugaton 8, északnyugaton pedig 5 százalékkal kevesebb élelmiszerüzletet regisztráltak egyik évről a másikra. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban, valamint északkeleten 3, illetve 2 százalékkal kevesebb élelmiszerüzlet működik.
A bolthálózat viszonylag elaprózott, míg Magyarországon 10 ezer lakosra 17 élelmiszerbolt jut, Ausztriában például hét, Németországban csak öt. Csehországban viszont a 10 ezer lakosra jutó üzletek száma 14, Szlovákiában 25, Lengyelországban pedig 28 – ismerteti a Nielsen.