Vallottak a régiós autóipari cégek

regisztrációs adó, autókereskedelem, autóipar
Vágólapra másolva!
A nagy autógyártók és beszállítók hosszútávra rendezkedtek be Kelet-Közép-Európában: az elkövetkező időszakban növekedéssel, munkaerő-bővüléssel és innovációs-technológiai beruházásokkal számolnak. Míg a régió elsősorban az alacsony bérek és a képzett munkaerő miatt vonzó, a legnagyobb kihívást a bizonytalan jogi háttér és az oktatási rendszer jelentik – olvasható a Deloitte Automotive Felmérésében, amely a régió 6 országának autóiparairól nyújt átfogó képet.
Vágólapra másolva!

Kelet-Közép-Európa az utóbbi években az autógyártás fellegvárává nőtte ki magát, ezért a Deloitte 8 autógyártó és 72 iparági beszállító döntéshozóinak megkérdezésével felmérést készített a régió 6 országának (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia) autóiparairól. A felmérés eredményei mindenképpen optimizmusra adhatnak okot, azonban egyúttal fejlődésre váró területekre is rávilágítanak.

Az alacsony munkabér a legvonzóbb

A megkérdezett vezetők 75 százaléka az alacsony régiós munkabéreket nevezte meg elsőszámú vonzerőként, míg 55 százalékuk a képzett munkaerő meglétét, 36 százalékuk pedig a kedvező adózási feltételeket emelte ki előnyként.

A vállalatok 97 százaléka elégedett a lokális adottságokkal, ezért az elkövetkező 5 évben nem tervez költözést,

miként az is az elégedettséget és a bizalmat támasztja alá, hogy a cégvezetők 74 százaléka számol a gyártási kapacitás növekedésével. Újabb üzletágak esetleges létesítésére Lengyelország a legvonzóbb célpont (34 százalék).

Fejlesztésben a jövő

Gerendási Péter, a Deloitte Tanácsadás üzletágának partnere kiemelte: „Az elkövetkező években a K+F innovációk és az előremutató technológiák fogják vezérelni az autóipart.

Mindez a piaci változásokra érzékenyebb, egyben jóval rugalmasabb járműipari beszállítókra hatványozottan érvényes."

Bővítenék a beszállítói kört

Az autógyártók 52 százaléka tervezi bővíteni beszállítói körét, minderre természetesen a legújabb technológiai trendek térnyerése közvetlen és további élénkítő hatással lehet, hiszen az új igények megjelenésével új beszállítók is felbukkanhatnak a piacon.

A beszállítók 69 százaléka azonban már most keresi a globális piacon kínálkozó, innovációs portfolióbővítési lehetőségeket.

Bulgária, Magyarország és Románia a többi megkérdezett országhoz képest tudatosabban (50 százalék) reagál az új technológiai megoldások bevezetésére. Ráadásul a magyar és szlovák válaszadók infrastruktúra és intézmények kérdésében is biztatóbban nyilatkoztak. Mindez azért különösen fontos, mert az automotive szektorban az ellátási lánc, a pontos szállítás és a szállítmány biztonsága elengedhetetlen a futószalag hatékonyságának fenntartásához.

A legnagyobb kihívások

A lokális tényezők közül 46 százalékkal – és a korrupcióval, valamint a transzparencia hiányával egyetemben – a kiszámíthatatlan törvénykezési háttér, a közlekedési infrastruktúra és a logisztikai közeg hiányosságai (34 százalék), valamint az oktatási rendszer elmaradottsága (38 százalék) jelentik a legnagyobb problémát a versenyképességre nézve. Ez utóbbival szoros összefüggésben a válaszadók 33 százalékának okoz nehézséget megfelelően képzett munkaerő felkutatása.

A munkaerő is a top háromban

„Mikor az autógyártók és iparági beszállítók kiépítették üzemeiket Közép-Európában, nagyon könnyen találtak képzett munkaerőt. Ez mára egyre nagyobb nehézséget jelent. Az akadémiai oktatás hanyatló színvonala is aggaszthatja a befektetőket. Ebből fakadóan

Mindazonáltal Magyarország és Szlovákia már komoly előrelépéseket tett a vállalatokkal szoros együttműködésben zajló duális képzés kialakításában"- világított rá Gerendási Péter a képzett munkaerővel kapcsolatos ellentmondásra. A vállalatvezetők a versenyképesség megőrzése érdekében az elkövetkező 5 évben a kompetens munkaerő kiképzésére (66 százalék) és termékfejlesztésre, termékbővítésre (76 százalék) kívánnak kiemelt figyelmet fordítani.