Izgalmas trükkök egy furcsa üzlet mögött

Szórakozás, Akik tényleg elvarázsolnak - bűvészek a filmvásznon
Vágólapra másolva!
Sokan meglepődhettek, amikor kiderült, hogy a játékipar egyik óriása, az Activision Blizzard 5,9 milliárd dollárért veszi meg a Candy Crush megalkotóját, a King Digitalt. Noha a Candy Crush valóban népszerű játék, az összeg kicsit túlzónak tűnik, ha például azt nézzük, hogy az egészen hasonló szellemiségű Bejeweled játék gyártója, a PopCap csupán 650 millióért került az Electronic Artshoz. Mindazonáltal a számok mögé nézve úgy tűnik, izgalmas megfontolások állhatnak a háttérben, és talán nem minden dollár ér ugyanannyit.
Vágólapra másolva!

A majdnem 6 milliárdos üzlet valóban döbbenetesen nagynak tűnik, amikor azt látjuk, hogy például 2 milliárd dollárral haladja meg azt az összeget, amelyet a Disney a Marvelért vagy a Lucasfilmért fizetett. De még a Microsoft is csupán 2,5 milliárdért vette meg a Minecraft gyártóját, a Mojangot, pedig ez utóbbi játék talán erősebb lehetőségekkel bír hosszú távon, mint a Candy Crush – írja a The Atlantic.

Különbség dollár és dollár között

Érdemes azonban a döbbenetes összeg mögé nézni. A 6 milliárd dollár ugyanis soknak tűnik, de láthatóan különbség van az egyes dollárok között. Az Activision ugyanis 3,6 milliárdot fizetett külföldön parkoltatott készpénzből, ami azért izgalmas, mert az elemzők szerint így csak a harmadát kellett állnia annak a költségnek, amely akkor terhelte volna, ha egyszerűen hazaviszi a pénzt. Vagyis a számítások szerint a vállalat csak azzal 1 milliárd dollárt „takarított meg”, hogy aláírta az üzletet.

Gyors meggazdagodási lehetőséget látnak a cukorkás játékban. Forrás: AFP/Bryan Bedder

A fennálló 2,3 milliárdot pedig hosszú távú hitelekből állja az Activison, miközben a jelenlegi piacon igencsak alacsony kamatkörnyezet uralkodik. Az látszik tehát, hogy

a vásárlónak sokkal kevesebb likvid pénzbe került a Candy Crush gyártója, mint azt az 5,9 milliárdos ár elsőre sugallná.

Kincs a mélyben

Azt is meg lehetne jegyezni, hogy a részvényenkénti 18 dolláros vételár durván 20 százalékkal alacsonyabb, mint a 2014. márciusi 22,5 dolláros IPO-ár. A kincsek azonban a profitok mélyén rejtőznek. A King részvényei jelenleg 10-es P/E ráta melletti értékeltségen forognak, míg az Activision esetében dupla ekkora számot látni. Az akvizíció pedig a King 0,6 milliárd dolláros profitját hozzáadja az Activision jelenlegi 1,1 milliárdos nyereségéhez, vagyis lényegében 50 százalékos bónuszt jelent.

Mivel pedig az Activision értékelése az üzlet előtt nagyjából 25 milliárd dollár volt, ezért amennyiben a piac fenn akarja tartani a vállalat jelenlegi szorzóját, úgy egy év múlva nagyjából 12 milliárd dollárral növekedhet az értékelése, ami igen jó üzlet, ha azt nézzük, hogy ezért most mindössze csak 2,6 milliárd készpénzt kellett fizetnie – beleszámítva az 1 milliárdos megtakarítást.

Hihetetlen áron vették meg a Candy Crush-t. Forrás: Candy Crush Saga

A gyors profit varázsa

Van még egy dolog, amiről megfeledkezhetünk, amikor ledöbbenünk a majdnem 6 milliárd dolláron, összevetve például a Marvel vagy a Lucasfilm árával. Ez pedig az, hogy az akvizíciók az esetek többségében arról szólnak, hogy a következő időszakban mennyire tud felpörögni a megvásárolt vállalat vagy termék értéke – ezért tudnak egyes technológiai vállalatok is meglepően nagy árakon elkelni.

Vagyis tény, hogy a Star Wars mögött álló Lucasfilm sokkal nagyobb háttérrel és múlttal rendelkezik, mint a cukorkás játék, de a piac sokkal kevésbé gondolja, hogy az értékében gyors felfutásra lehet számítani.

Vagyis a józanész és a befektetői gondolkodás közti alapvető eltérés abban van, hogy míg az átlagember azt hinné, a tartósság és az élettartam számít, a felvásárlások piacán gyakran a rövid távú gondolkodás az elsődleges – hangsúlyozza az elemzés. A cél a legnagyobb haszon a legkisebb pénzügyi kiadás mellett. Pontosan ennek szellemében vásárolt most be az Activision.