A spanyolok 50 millió eurót követelnek a VW-től

VW, Volkswagen
A row of the make Phaeton luxury limosuines at the Volkwagen transparent factory in Dresden, Germany, 23 October 2015. Photo: RALF HIRSCHBERGER/DPA
Vágólapra másolva!
A szén-dioxid-kibocsátási értékeket érintő csalás miatt a Volkswagen-csoport 50 millió eurót is fizethet Spanyolországnak, mert az állam autónként ezer euróval támogatta az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását, jelentette be José Manuel Soria spanyol ipari miniszter a spanyol közszolgálati rádiónak adott interjújában.
Vágólapra másolva!

A tárcavezető elmondása szerint a vállalat tájékoztatta arról, hogy a szén-dioxid-kibocsátás manipulálásában világszerte érintett 800 ezer autó közül 50 ezret Spanyolországban értékesítettek. Ha ezek közül minden egyes autót támogatással vásároltak, akkor az azt jelenti, hogy a VW-csoportnak 50 millió eurót (15,7 milliárd forint) kell fizetnie az államnak, érvelt a miniszter, hozzátéve, hogy

a VW vállalta a pénz visszafizetését a manipulált autók után.

A PIVE-terv nevű, 2012 óta létező spanyol támogatási program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cseréli, az 2000 eurós (626 ezer forint) kedvezményt kap, amelyet a kormány és a bekapcsolódó cégek fele-fele arányban állnak.

A spanyolok visszakövetelik a támogatást

Amikor kiderült, hogy a VW-csoport 11 millió dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások, a spanyol kormány azonnal követelte a vásárlóknak nyújtott állami támogatás visszafizetését a cégtől.

Sokba kerül a VW-nek a botrány Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Ralf Hirschberger

A vállalat azonban ezt vitatta, és azzal érvelt, hogy ők a nitrogén-oxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat manipulálták, a szén-dioxid-kibocsátási értékeket nem. Márpedig ez utóbbi volt az alapja a spanyol kormány autóvásárlási támogatásának.

Nem egyeznek az adatok

Csakhogy a Volkswagen belső vizsgálata, amelynek eredményét a héten tették közzé, kiderítette: 800 ezer autó esetében a gyártó által megadott szén-dioxid-kibocsátási értékek nem egyeznek meg a fékpadi tesztek során mért értékekkel, vagyis

az érintett járművek többet fogyasztanak a gyári értékeknél.

Az újabb hamisítási botrányban a Volkswagen Polo, Golf, Passat, az Audi A1-es és A3-as, a Skoda Octavia, a Seat Leon és Ibiza modellek lehetnek érintettek.