Az egészséges gyorséttermek felfalhatják a hamburgerezőket

Freshii, fast-casual, egészséges gyorsétterem
Vágólapra másolva!
Egyre nagyobb az egészséges gyorséttermek kultusza. A szakértők ezt Chipotle hatásnak hívják – a mexikói konyhát kínáló Chipotle-lánc ugyanis úttörő volt a szegmensben.
Vágólapra másolva!

Igaz, a jalapeno paprikára és különlegesen laktató burritókra épülő cég ezt nem egészen startupos növekedéssel érte el: 1998-ban, öt évvel az alapítása után tőkeinjekciót kaptak a MacDonald’stól. A piacvezető gyorséttermi lánc 2006-ra megszabadult az üzletrészétől, de addigra a Chipotle-lánc már vagy 500 egységre bővült.

Nem kell mindig hamburger

Most az úgynevezett fast-casual szegmensben működő Freshii nevű vállalkozásra figyel a világ, írja a CNBC: hatalmas lendülettel nyitott meg 100 üzletet. Növekedése gyorsabb, mint annak idején a Subway, a McDonald's vagy a Starbucks térnyerése. A fast-casual félúton helyezkedik el a gyors- és a hagyományos éttermek között. Felszolgálás itt sincs, de a kínálat jóval kevesebb feldolgozott vagy fagyasztott élelmiszert használ alapanyagul, így a minőség itt jóval magasabb, mint a hamburgerre és sült krumplira alapozó egységekben. A fast-casual az elmúlt évek egyik legnépszerűbb iránya a vendéglátásban. Az Egyesült Államok országos vendéglátói szervezete 709 milliárd dollárra becsli az idei forgalmat. Maga a Freshii az átlagosnál egészségesebb és frissebb menüjével tavaly 21 milliárd dollárt könyvelhetett el.

Van alternatíva az olajban tocsogó sült krumplira Forrás: Freshii

Az alapító, Matthew Corrin annak tudja be a sikerüket, hogy három terület metszetébe pozícionálta a cégét: egészség, ipszilongenerációs fogyasztói elvárások és vállalkozói lehetőségek. A tervek szerint 2015 végére akár 200 üzletük is lehet 15 ország 80 városában.

Az elmúlt 5 évben évente 5-9 százalékkal nőtt a fast-casual éttermek forgalma. A látogatások csaknem fele ebédhez, 33 százalékuk vacsorához kötődik. Úgy tűnik, a vásárlók örömmel fizetnek többet a könnyű, egészséges, de azért gyorséttermi környezetben tálalt ételekért.

Az ipszilonok is jöhetnének gyakrabban

Bár a szektor kétszámjegyű növekedésre számít a következő években, azért nagyon pici: a gyorséttermek a forgalom 78 százalékát bonyolítják a vendéglátásban, ugyanennek friss és egészséges változata csak 5-öt. Még a célpiacnak számító ipszilon generáció tagjai is évente átlagosan 177-szer lépnek be egy hamburgerezőbe, míg 12-szer egy a Freshiihez hasonlóba. Corrin azt nyilatkozta, tisztában van azzal, hogy az ipszilonok hírhedten gyorsan ráunnak a tegnapi újdonságokra, az unikornis marketing önmagában nem lesz elég a sikerhez. „Ha nem tartjuk szem előtt a három pét – people, profits and planet, azaz az ügyfeleket, a nyereséget és a környezeti hatásokat –, nem fogunk tudni felszínen maradni” – mondta.

Szavazzon!

Ön szerint lenne értelme bevezetni Magyarországon az egészséges gyorsételeket?