Több tízezer magyarországi autót érinthet a dízelbotrány

VW, Volkswagen
Volkswagen cars are parked inside the sales tower of the VW Autostadt in Wolfsburg, Germany, 12 March 2012. Volkswagen has achieved its best balance in the company's history. Photo: Daniel Reinhardt
Vágólapra másolva!
Továbbra sem árulja el a Volkswagen, hogy hány magyarországi Audi, Seat, Skoda vagy éppen VW márkájú autójuk érintett a dízelbotrányban. Az Origo becslése szerint több tízezer olyan kocsi futhat jelenleg Magyarország útjain, amelyeknek a motorjait megbuherálta a gyártó. Hamarosan elkezdik visszahívni a fertőzött dízeleket javításra.
Vágólapra másolva!

A Volkswagen egyelőre nem közölt adatokat arról, hány EA 189 gyári kódú motorral felszerelt gyártmánya közlekedik Magyarország útjain. Ez az a motortípus, amely miatt kipattant a VW-botrány: a konszern 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások.

2010 és 2014 között a VW összesen 45 millió autót adott el világszerte, ha ehhez hozzávesszük még a 2009-es adatokat, valamint 2015 első fél évét, akkor nagyságrendileg 55 millió eladott autóról lehet szó. Ebből az időszakból a VW 11 millió autót látott el olyan motorral, ami nem mond igazat a tesztpadon. Azaz nagyságrendileg

az ebben az időszakban gyártott minden ötödik autó manipulált motorvezetéssel fut,

és csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket.

Titkolóznak

Hogy hány magyarországi VW lehet érintett, azt egyelőre nem tudni. A konszern márkáit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria sem tudott konkrét számot mondani. Sőt, az egyik magyarországi autóeladásokkal foglalkozó cég még azt sem volt hajlandó elárulni, hogy az érintett időszakban hány VW-konszernhez tartozó gépkocsit adtak el – nehogy a cég neve bármilyen kapcsolatba kerüljön a botránnyal.

Akár több tízezer autót is érinthet

Mindenesetre különböző statisztikák, cikkek szerint 2014-ben körülbelül 15 ezer olyan új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, amelyet a VW-konszern valamely tagja – Audi, Seat, Skoda, Volkswagen – gyártott. Az érintett márkák népszerűsége az elmúlt években körülbelül hasonlóan alakult, mint tavaly, így becslésünk szerint Magyarországon 2009–2015 között 75-100 ezer VW-gyártmányt vásároltak a magyar autósok. Így ha ezek közül minden ötödik futhat manipulált motorvezetéssel, akkor körülbelül 15-20 ezer járművet érinthet a dízelbotrány.

A használtan forgalomba helyezett autókkal együtt több tízezer magyarországi gépkocsit érinthet a botrány Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Reinhardt

Nem mehetünk el ugyanakkor amellett sem szó nélkül, hogy Magyarországon igen jól pörög a használtautó-piac is, emiatt legalább ugyanennyi, azaz 15-20 ezer használt gépjármű is érintett lehet – ezeket ugyan nem Magyarországon helyezték először forgalomba, de az elmúlt időszakban érkezhettek az országba.

A britek, a franciák és a spanyolok már tudják

A britek már beljebb vannak, ugyanis szerdán kiderült, hogy a közel 11 millió érintett autóból 1,2 millió gurul az útjaikon. Szintén körülbelül egymillió autót érint a botrány Franciaországban, míg Spanyolországban közel 700 ezer autó fut olyan motorral, amely egy szoftver miatt csak a próbapadon tartja a határérték alatt a károsanyag-kibocsátási értékeket.

Gigavisszahívás lesz

A Volkswagen AG bejelentette, hogy akcióterv készül a dízelmotoros járművek károsanyag-kibocsátási jellemzőit érintő utólagos javításokra. Az érintetteket első lépésként értesítik, hogy járművük károsanyag-kibocsátása rövid időn belül javíthatóvá válik - áll a cég közleményében. A VW ismét közölte, hogy

műszaki szempontból mindegyik járműtípus biztonságos és üzemképes.

Az akciótervet októberben mutatják be az illetékes hatóságoknak – a kidolgozott műszaki megoldásokkal és intézkedésekkel együtt. „Az érintetteket a következő hetek és hónapok során értesítik erről” – közölte a Volkswagen AG. A közlemény szerint létrehoznak majd „nemzeti honlapokat” is, ahol folyamatosan lehet tájékozódni az ügy állásáról.

Csak az adatok nem stimmelnek Forrás: MTI/EPA/DPA/Julian Stratenschulte

Nem ez lesz azonban az elmúlt évek legnagyobb visszahívása, hiszen a General Motors csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt az MTI összeállítása szerint. A Toyotának 2009 és 2011 között kellett 9 millió autót visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta.

Az Origo Autó rovata a botrány kirobbanásakor utánajárt, hogyan csalt a méréseken a Volkswagen.

A német konszern azt használta ki, hogy szigorúan meghatározott protokoll szerint, zárt laboratóriumban végzik az autók emissziós méréseket.

Fejlesztett hát egy programot a motorvezérlésbe, ami ragyogó emissziós értékeket ad a padon, utána pedig új erőre kap az autó. A trükkös szoftverről és a lebukásról szóló cikket itt olvashatja.