Ezen az autóipari csaláson mindenki veszít

VW, Volkswagen
Wolfsburg, 2015. szeptember 25. Egy Volkswagen Passat autó kipufogócsövei a német járműgyártó csoport wolfsburgi gyára előtt 2015. szeptember 25-én. A VW igazgatótanácsa ezen a napon dönt a következő vezérigazgató személyéről. Az amerikai Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án leleplezte a céget, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. (MTI/EPA/Julian Stratenschulte)
Vágólapra másolva!
Egyre nő a laboratóriumi mérések eredménye és a valóságos értékek közti különbség a károsanyag-emisszióban, ami pedig zsebbe vágó kérdés nem csak egyéni, de nemzetgazdasági szinten is.
Vágólapra másolva!

Az amerikai ICCT (Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) kutatóintézet pénteken közzétett felmérése szerint az Európában forgalomba állított új személygépkocsik szén-dioxid (CO2) kibocsátása hivatalosan a 2001. évi kilométerenként 170 grammról 2014-ig 123 grammra csökkent, és a gyárak jó úton vannak ahhoz, hogy rövidesen elérjék az EU által 2020/21-re kitűzött 95 grammos értéket.

A kép messze nem ilyen szép, mert az adatok típusengedélyezési tesztméréseken alapulnak, ezeket pedig nem az utakon, hanem laboratóriumban végzik. Az ICCT elismeri, hogy a valóságos közlekedési körülmények technikai definíciója nem egyszerű, mert nagyok az eltérések az egyes típusoktól, a vezetési stílustól és a közlekedési körülményektől függően. Az intézet azonban hat országból, 11 adatforrásból származó, közel 600 ezer autóra vonatkozó adat alapján azt állítja, hogy

a hivatalos és a valóságos CO2 emisszió közti különbség 2001 és 2014 között mintegy 8 százalékról 40 százalékra emelkedett.

Ez már zsebre megy

Az ICCT számítása szerint ez többlet üzemanyag-fogyasztásra lefordítva évi 450 eurójába kerül egy autótulajdonosnak. Minthogy sok országban a tehergépjárművek adóját is a fogyasztás alapján állapítják meg, az államok is károsodnak.

Hollandia esetében például a kiesett adóbevétel elérheti a 3,4 milliárd eurót

- áll a tanulmányban.

A VW-botrányt az ICCT robbantotta ki, mikor tájékoztatta az amerikai környezetvédelmi hatóságot, hogy a német konszern egy szoftver segítségével manipulálja a dízelüzemű gépkocsik emissziós adatait.