Végveszélyben a nemzeti légitársaságok

CSA cseh légitársaság
Vágólapra másolva!
A többi nemzeti légitársasághoz hasonlóan a cseh nemzeti légivállalat is vergődik. A prágai központú vállalat flottája 17 repülőre csökkent. Bércsökkentéssel és útvonalak felfüggesztésével próbálnak a víz felett maradni. A lengyel LOT-hoz évek óta nem tudnak befektetőt csábítani. A magyar Malév pedig mostanra már történelem.
Vágólapra másolva!

A prágai Vaclav Havel reptéren egyre inkább kezdenek megbarátkozni a koreai nyelvvel. Na nem azért, mert dél-korai utasok áradata lepné el a tranzitzónákat, hanem azért, mert a Korean Air légitársaság lett a cseh CSA nemzeti légitársaság megmentője. 2013-ban tudott a Korean Air 3 millió dollárért (kb. 830 millió forint) vásárolt 44 százalékos részesedést abban a CSA-ban, ami előtte több mint egy évtizeden keresztül csak veszteséget termelt - írja a Wall Street Journal. Azóta folyamatosan zajlik a vállalat strukturális átalakítása, a hatékonyság javítása, ami a valóságban alacsonyabb fizetéseket, járatritkításokat takar. Ennek köszönhetően az idei első fél évben már szerény nyereséget lehetett látni.

Az állami tulajdonban lévő Czech Aeroholding azonban bizonytalan a vállalat jövőjét illetően.

Sőt, Vaclav Rehor, a társaság elnöke szerint a nemzeti zászló alatt működő légitársaságok kora lejárt, mivel csak az életképes üzleti és működési tervek számítanak

Kínlódik

Csehországnak - Magyarországhoz hasonlóan - kulcsfontosságú iparág a turizmus, aminek felfutását hátráltatja a nemzeti légitársaság vergődése. A vállalat mindössze heti négyszer indít járatot a megmentő tulajdonostárs székhelyére, Szöulba. Észak-és Dél Amerikába egyáltalán nem repülnek, de még a brit fővárosba sincs járatuk. A prágai reptérről a cseh nemzeti társaság az utasoknak csupán 12 százalékát utaztatta a hét évvel ezelőtti 36 százalékhoz képest.

Veszélyeztetett "faj"

A nemzeti légitársaságok sokáig állami kézben tartott vállalkozások voltak, amik az országok közötti kapcsolattartást szimbolizálták. Az állam jelölte ki a légi útvonalakat, illetve azt, hogy melyik légitársaságok melyik utat repülhetik. A légi közlekedési szektor liberalizációja azonban felszabadította az addig agyonszabályzott közlekedési piacot, lehetőséget teremtve a versenyképesebb cégeknek.

Gyűlnek a sötét felhők a cseh légitársaság felett. Forrás: RIA Novosti/Valery Titievsky

A feltörekvő társaságok egyhamar szárnyát szegték a nemzeti vállalatoknak, amik most a kihalás ellen küzednek.

Ráadásul az európai fapadosok egyre jobban teljesítenek, ennek egyik ékes bizonyítéka a magyar hátterű Wizz Air légitársaság sikertörténete és tőzsdei szárnyalása is. A Ryanair pedig két héttel ezelőtt emelte meg a teljes pénzügyi évre vonatkozó profitvárakozását.

A kimondottan jó nyári időszak és a továbbra is alacsonyan lévő üzemanyagárak mind jót tesznek a légitársaságoknak. Korábban az easyJet és a British Airways anyavállalata az IAG is fölfelé módosította prognózisát, de például a Lufthansa vezére is úgy nyilatkozott, hogy soha nem volt még ilyen jó nyara a cégnek - írja a KBC Securities egy korábbi hírlevelében.

Versenyképtelenek

Az állami monopóliumok drága szolgáltatásaikkal nehezen tudják felvenni a versenyt az őket fenyegető két kihívással. Egyrészt a fapados társaságok alacsony áraikkal happolják el az utasokat az európai légtérben, másrészt a Perzsa-öböl menti légivállalatok interkontinentális járataikkal szorongatják a nemzetieket.

A Ryanair több utast szállított Olaszországban a múlt évben,mint az Alitalia.

Lekörözte az Alitaliát is. Forrás: Polesz Ábel

Többen is külföldi befektetők után néztek, hogy életben tudjanja maradni. Az Alitalia januárban az Etihadtól, azaz az Emirátusokból kapott tőkeinjekciót. A TAP portugal légitársaság júniusban David Neeleman vezette JetBlue befektetési csoport segítségére szorult.

A kelet-európai nemzeti légitársaságok kevésbé vonzó befektetések.

A LOT évek óta nem talál senkit, aki beszállna a lengyel légitársaságba, a magyar Malév pedig már történelem.

A nagyok előremenekültek

A Britsh Airways és Lufthansa is inkább megpróbált előremenekülni. A British Airways a spanyol Ibériát vásárolta fel, és augusztus óta az ír Aer Lingus is a portfóliója részét képezi. A német Lufthansa az osztrák, a svájci és a belga légitársaságot kebelezte be. Mindketten a piac további konszolidációjára számítanak. Míg a közel ugyanakkora kiterjedésű, illetve hasonló utasforgalmat bonyolító Egyesült Államokban is mindössze csak egy tucat légitársaság üzemel, addig Európában ez a szám megközelíti a hatvanat.

A magyar Malév mára történelem. Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

A Malév emlékiratai

A magyar légitársaság 1946 és 2012 között működött. 2007-ben 200 millió forintért és a hitelek átvállalásáért cserébe orosz kézbe került. 2010-ben visszaállamosították, ekkoriban évi 10-20 milliárd forint veszteséget termelt. Az unió szabályai tiltják a légitársaságok közpénzből való támogatását, az Európai Bizottság 2012-ben a visszaállamosítást és a cég állami támogatását is elmeszelte. A Malévnak 100 milliárd forintot kellett visszafizetnie. A társaság ezzel csődbe ment.