Nem adja a székét a Volkswagen-vezér

Martin Winterkorn
Chief Executive Officer of the Volkswagen AG, Martin Winterkorn, gives an interview prior to the start of the balance press conference in Berlin, Germany, 12 March 2015. Photo: JOCHEN LUEBKE/dpa
Vágólapra másolva!
Martin Winterkorn lemondását kedden a német Tagesspiegel szellőztette meg, akinek a felfüggesztésére eredetileg pénteken került volna sor. A csalással vádolt VW-vezér még aznap videóüzenetben jelentette ki, hogy márpedig nem mond le.
Vágólapra másolva!

Nem engedheti meg, hogy a Volkswagen közel 600 ezer alkalmazottja szenvedjen az ő bűneiért - mondta a vállalat honlapján közzétett videóüzenetében. Winterkorn ígéretet tett, hogy az okozott kárt megtéríti, a vásárlói bizalmat visszaszerzi, és mindezt a Volkswagen első embereként fogja megtenni.

Ezekben a pillanatokban döntenek

Az autógyár felügyelőbizottsága a mai napon előrehozott ülést tart Winterkorn pozíciójáról. A tárgyalások jelenleg is zajlanak. A VW-vezér sorsa a 20 bizottsági tag kezében van. A VW-vezérnek legtöbb félnivalója mégsem tőlük, hanem Ferdinand Piechtől van. A felügyelő bizottság volt elnöke (illetve 1993-2002 között a Volkswagen vezére) többször szerette volna Winterkornt eltávolítani az igazgatói székből. Erre legutóbb idén áprilisban tett kísérletet, végül mégis Winterkorn maradt, mivel a felügyelőbizottság döntő többsége neki szavazott bizalmat. Ezért Piech inkább lemondott minden tisztségéről - írja a CNBC. Annak ellenére, hogy Piech többé nem a felügyelőbizottság tagja, a Porsche-családon keresztül birtokolt tulajdonrészével és az általa beültetett bizottsági tagokkal befolyásolhatja az ülés végkimenetelét.

Winterkorn saját akaratából nem mond le. Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Julian Stratenschulte

Hétfőn robbant a bomba

Az autógyár olyan szoftvert telepített 482 ezer - a tengerentúli piacon értékesített - dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, Beetle-k és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg.

A Volkswagen kedd délelőtti közleményében próbálta nyugtatni az európai piacokat, hogy a tengerentúlon megbabrált EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol.

"Diszkrepanciák" lehetnek azonban az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.

Dagad a botrány

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) mellett a német, a francia, a dél-koreai és az olasz hatóságok is vizsgálatot indítanak a csalással vádolt cég ellen. Az autógyár együttműködéséről biztosította a hatóságokat, és

6,5 milliárd eurót (közel kétezer milliárd forintot) különített el az okozott kár megtérítésére.

A Volkswagen részvényeinek árfolyama a kereskedés eleji lejtmenetet követően négy százalékot kúszott felfelé. Forrás: Investing.com

Hamvaiból feltámadt árfolyam

A Volkswagen részvényeinek árfolyama a kereskedés eleji lejtmenetet követően kora délutánig négy százalékot kúszott felfelé a napi mélyponthoz képest, az előző napi zárás fölött másfél százalékkal járt ekkor. A megelőző két napban közel 40 százalékot zuhantak a VW-papírok.

A Volkswagen részvényeseknek amúgy sem volt eddig jó évük, hisz a március közepi 254 eurós csúcs után is folyamatos lemorzsolódást lehetett látni az árban, a mostani botránnyal együtt pedig már közel 60 százalékkal kerültek lejjebb az autógyár részvényei, az év eleji nyitószinthez képest pedig 40 százalékkal.